• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 9 May - 2024
9

چین باید خوداتکایی در فناوری نظامی را تسریع کند

  • کد خبر : 4733
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
چین باید خوداتکایی در فناوری نظامی را تسریع کند
یکی از محققان آکادمی علوم نظامی پکن توصیه کرده است که به دنبال تحریم‌های غرب در زمینه فناوری‌های پیشرفته، چین باید برای دستیابی به خوداتکایی در توسعه تسلیحات نظامی تشریفات اداری و هزینه‌ها را کاهش دهد.

ژائو ژون، محقق مؤسسه مهندسی سیستم‌های آکادمی در مقاله‌ای برای نشریه حزب حاکم، Study Times نوشت: سرعت تغییرات بزرگ جهانی در حال افزایش است و برخی کشورهای غربی هم به تلاششان برای مهار توسعه صنایع پیشرفته چین ادامه می‌دهند. مسیر قدیمی تقلید از دیگران برای توسعه تسلیحات و تجهیزات ارتش چین کارساز نیست و باید با نوآوری و توسعه مستقل به دنبال دستیابی فوری به خوداتکایی در دنیای در حال تغییر باشیم.

چین می‌خواهد تا سال ۲۰۳۵ یک ارتش کاملا مدرن داشته باشد و تا سال ۲۰۴۹ به یک قدرت نظامی در کلاس جهانی تبدیل شود، و این در حالی است که با به اوج رسیدن جنگ تجاری و فناوری آمریکا و چین اهداف پکن در این زمینه به چالش کشیده‌ شده‌اند.

واشنگتن در سال‌های اخیر تلاش‌ خود را برای محدود کردن بخش فناوری پیشرفته چین با اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌های صادراتی، به‌ویژه در صنعت نیمه‌هادی‌های پیشرفته، افزایش داده است. هدف از این اقدامات نه تنها محدود کردن چین برای دسترسی به دانش اصلی آمریکا بوده، بلکه واشنگتن به دنبال محدود کردن فعالان بازار فناوری چین در زمینه تراشه است،‌ قطعه مهمی که در تمامی زمینه‌ها از تلفن‌های همراه و خودروهای خودران گرفته تا جت‌های جنگنده و تسلیحات هوش مصنوعی به کار می‌رود.

در ماه اکتبر سال ۲۰۲۲، دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا محدودیت‌های گسترده‌ای را بر صادرات قطعات پیشرفته محاسباتی و تولید نیمه رسانا به چین اعمال کرد و دلیل آنرا نیز نگرانی‌های امنیت ملی درباره کاربردهای نظامی احتمالی عنوان کرد. همچنین آمریکا در این مدت قراردادهایی را با متحدان خود هلند و ژاپن به منظور محددود کردن صادرات ماشین آلات ساخت تراشه‌های پیشرفته به چین منعقد کرده است.

این محقق چینی با توجه به این شرایط می‌گوید که تکنولوژی‌های کلیدی و اصلی را نمی‌توان خرید و منتظر دیگران ماند و از آنها درخواست کرد. به اعتقاد وی، چین اساسا تمام تجهیزاتی که به دلیل محاصره خارجی محدود بوده و از همان ابتدا به نوآوری مستقل نیاز داشته را توسعه داده است، اما در بیشتر تجهیزاتی که پکن بر واردات یا تقلید تکیه داشته است،‌ مشکل دارد.

ژائو معتقد است که چین در حوزه‌های خاصی مانند مواد خام، اجزای ضروری و محصولات مختلف الکترومکانیکی پایه دچار کاستی است و باید در اسرع وقت در این زمینه‌ها مستقل شود.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین در سال‌های اخیر با تاکید بر نیاز به استقلال در زمینه فناوری درخواست‌های متعددی برای تقویت تحقیقات پایه داخلی داشته است. بنا بر گزارش‌ها، پکن در حال آماده سازی بسته حمایتی یک تریلیون یوانی (۱۴۳ میلیارد دلار) برای صنعت نیمه هادی به منظور مقابله با تأثیر تحریم‌های آمریکا است.

به گفته ژائو، مانع اصلی برای توسعه تجهیزات نظامی چین، استعداد، فناوری یا منابع نبوده، بلکه «کاستی در مفاهیم و روش‌های مدیریت» بوده است. ژائو توصیه می‌کند که چین باید از رویکرد آهسته و بلندمدت خود در زمینه تجهیزات پیشرفته دست بکشد، کارایی را افزایش دهد و به توسعه با سرعت بالا دست یابد.

وی با تاکید بر اهمیت تولید تسلیحات کم‌هزینه می‌گوید: در ظاهر، جنگ‌های سطح بالا و در مقیاس بزرگ، نبرد بین انواع مهمات و سیستم‌های تسلیحاتی خواهد بود، اما عامل تعیین‌کننده واقعی برای پیروزی زنجیره تامین و سیستم پشتیبانی آن خواهد بود.

در واقع، مفهوم توسعه کم هزینه باید در تمامی فرآیندهای تولید، از طراحی و ساخت گرفته تا استفاده و نگهداری از سلاح‌ها به کار گرفته شود.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4733

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.