• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
17

گام اساسی چین برای توسعه نسل بعدی موتور موشک‌های فضایی

  • کد خبر : 2009
  • ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
گام اساسی چین برای توسعه نسل بعدی موتور موشک‌های فضایی
آژانس ملی فضایی چین (CNSA) گفته است که قصد دارد تا سال 2030 انسان‌ها را بر روی ماه فرود آورد و در حدود سال 2035 یک ایستگاه قمری مشترک با روسیه راه اندازی کند.

برنامه‌های جاه‌طلبانه چین برای فرود انسان در ماه – و در نهایت کاوش در اعماق فضا – پس از رسیدن به نقطه عطف مهمی در برنامه موتور موشکی این کشور، یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر شده است.

نشریه رسمی China Space News گزارش داد که محققان با موفقیت یک گام اساسی را برای توسعه نسل بعدی موتور هیدروژن-اکسیژن آن با کد YF-79 برداشته‌اند.

دو آزمایش در اوایل این ماه، طراحی محفظه رانش موتور موشک را تأیید و مناسب بودن آن را برای مأموریت‌های فضایی پیچیده تأیید کرد. در این گزارش آمده است که تیم تحقیقاتی اکنون می‌تواند به آزمایش عملکرد حرارتی کل سیستم موتور بپردازد.

پس از تکمیل، این موتور قویترین در نوع خود خواهد بود. این موشک برای نسل بعدی راکت فوق سنگین لانگ مارس ۹ چین – که به نام CZ-9 نیز شناخته می‌شود – در نظر گرفته شده است که یک روز خدمه را به ماه خواهد برد.

در این گزارش آمده است که [این موتور] می‌تواند چندین بار با طیف وسیعی از تنظیمات رانش متغیر راه اندازی مجدد شود. می‌توان از آن برای مأموریت‌های فضایی پیچیده مانند فرود ماهرانه، فرود سرنشین‌دار در مریخ و اکتشافات اعماق فضا استفاده کرد.

آژانس ملی فضایی چین (CNSA) گفته است که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ انسان‌ها را بر روی ماه فرود آورد و در حدود سال ۲۰۳۵ یک ایستگاه قمری مشترک با روسیه راه اندازی کند. CNSA همچنین برنامه‌هایی برای بازیابی نمونه‌هایی از مریخ و گسترش اکتشافات به دیگر سیاره‌ها دارد.

توانایی‌های موشکی چین گلوگاهی برای این جاه‌طلبی‌ها بوده است، زیرا مشکلاتی در توسعه سری‌های قبلی CZ-5 این کشور باعث به تاخیر افتادن برخی از مأموریت‌ها برای نزدیک به دو سال می‌شود.

CZ-9 برای ارسال محموله تا ۵۰ تن به ماه یا حداکثر ۴۴ تن به مریخ طراحی شده است. در مدار پایین زمین، ظرفیت آن ۱۴۰ تن است – قابل مقایسه با فالکون هوی ایالات متحده و تقریباً شش برابر قدرتمندتر از CZ-5.

آخرین آزمایشات بر روی YF-79 تحت شرایط کاری ۶۰ درصد و ۱۰۰ درصد انجام شد که نه تنها طراحی محفظه رانش را تأیید کرد، بلکه داده‌های ارزشمندی را نیز جمع آوری کرد. این تیم همچنین جوشکاری یک حلقه با قطر ۹٫۵ متر (۳۱ فوت) را به پایه موشک CZ-9 تکمیل کرد.

چهار موتور YF-79 برای مرحله سوم و نهایی موشک CZ-9 ترکیب خواهند شد، در حالی که از چهار موتور ۵۰۰ تنی مکمل چرخه احتراق نفت سفید-اکسیژن YF-130 برای بلند کردن استفاده خواهد شد.

در ماه مارس، محققان یک آزمایش “نیمه سیستم در شرایط کار کامل” موتور YF-130 را انجام دادند – یک گام اساسی در روند توسعه – و انتظار دارند آزمایش کل سیستم را تکمیل کنند.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2009

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.