• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
12

طرح چین برای تحت کنترل قراردادن الگوریتم‌ها

  • کد خبر : 1709
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۵
طرح چین برای تحت کنترل قراردادن الگوریتم‌ها
در سال‌های اخیر، الگوریتم‌ها نقش مهمی در تسریع انتشار اطلاعات، تقویت اقتصاد دیجیتال و ارتقاء توسعه اجتماعی ایفا کرده‌اند. در عین حال، استفاده نامناسب از الگوریتم‌ها، انتشار اطلاعات، نظم بازار و اوضاع اجتماعی را مختل کرده و حفاظت از ایدئولوژی، عدالت اجتماعی و حقوق کاربران اینترنت را با چالش مواجه کرده است.

چین یک برنامه سه ساله برای مهار استفاده از الگوریتم‌ها وضع کرده است که نشان دهنده تلاش تازه پکن برای تحت کنترل قرار دادن صنعت اینترنت این کشور است.

بر اساس دستورالعمل جدید سیاستی، از دولت‌های محلی خواسته می‌شود تا مقررات الگوریتم‌ها را تشدید کنند، در عین حال به شرکت‌ها گفته می‌شود که در صورت سوء استفاده از این فناوری پاسخگو خواهند شد.

در سال‌های اخیر، الگوریتم‌ها نقش مهمی در تسریع انتشار اطلاعات، تقویت اقتصاد دیجیتال و ارتقاء توسعه اجتماعی ایفا کرده‌اند. در عین حال، استفاده نامناسب از الگوریتم‌ها، انتشار اطلاعات، نظم بازار و اوضاع اجتماعی را مختل کرده و حفاظت از ایدئولوژی، عدالت اجتماعی و حقوق کاربران اینترنت را با چالش مواجه کرده است.

این دستورالعمل‌ها به طور مشترک توسط مدیریت فضای مجازی چین (CAC) و هشت تنظیم کننده دیگر از جمله بخش تبلیغات حزب کمونیست، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و فناوری، وزارت صنعت و فناوری اطلاعات، وزارت امنیت عمومی، وزارتخانه فرهنگ و گردشگری، اداره دولتی تنظیم بازار و اداره ملی رادیو و تلویزیون تنظیم شده است.

الگوریتم‌ها به عنوان یکی از مهمترین دارایی‌های شرکت‌های فناوری چینی ظهور کرده‌اند. اپراتورهای پلتفرم‌های ویدیویی مانند TikTok ByteDance و سرویس پخش انیمیشن Bilibili برای آگاهی مداوم از علایق شخصی کاربران خود به الگوریتم‌ها تکیه می‌کنند و محتوا یا محصولات مربوطه را به آنها توصیه می‌کنند.

الگوریتم‌ها آنقدر ارزشمند تلقی می‌شوند که وقتی دولت ایالات متحده در زمان رئیس جمهور وقت دونالد ترامپ ByteDance را تحت فشار قرار داد تا تجارت TikTok در ایالات متحده را بفروشد، این شرکت تمایلی به واگذاری مالکیت این برنامه در هیچ معامله‌ای نداشت.

تازه ترین دستورالعمل‌های دولت در مورد الگوریتم‌ها مجموعه‌ای از پیش نویس قوانین منتشر شده توسط CAC در ماه آگوست را دنبال کرد که هدف آن این بود که به کاربران اینترنت حق نه گفتن به هشدارهای هدفمند را بدهند. این قوانین که تا چندی پیش برای بازبینی عمومی باز بود، همچنین مسئولیت‌های قانونی دیگری را بر صاحبان الگوریتم‌هایی که در اخبار، جستجوی وب، بازی‌ها، تجارت الکترونیکی و اشتراک گذاری فیلم کوتاه کار می‌کنند، قرار می‌دهد.

دولت چین تلاش کرده است تا استفاده از الگوریتم‌ها را برای کنترل بیشتر آنچه مردم می‌توانند در اقتصاد دیجیتال بخوانند و تماشا کنند، تنظیم کند. مقررات CAC در مورد محتوای منتشر شده در سال ۲۰۱۹ مشخص کرد که الگوریتم‌ها باید اجازه برخی دخالت‌های انسانی را بدهند.

این اقدامات بخشی از تلاش وسیع‌تر پکن برای گسترش کنترل خود بر محتوای آنلاین است. در اوایل ماه جاری، حزب کمونیست و شورای دولتی به طور مشترک مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را برای ایجاد “تمدن فضای مجازی” منتشر کردند که به گفته کارشناسان، سرکوب و تلاش‌های تبلیغاتی آنلاین بیشتری را پیش از رویدادهای مهم برنامه ریزی شده در سال آینده، از جمله المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن و یک کنگره مهم حزب شامل می‌شود.

شرکت‌های اینترنتی در چین مدت‌هاست که موظف هستند الگوریتم‌های خود را برای محدود کردن دسترسی کاربران به اطلاعاتی که توسط دولت نامناسب تلقی می‌شود، تنظیم کرده و در عین حال مواردی را که مفید تلقی می‌شوند، تبلیغ کنند.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1709

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.