• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4

آمریکا ۷ شرکت هوافضا و تراشه چینی را به لیست سیاه صادرات خود افزود

  • کد خبر : 2884
  • ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۱۲
آمریکا ۷ شرکت هوافضا و تراشه چینی را به لیست سیاه صادرات خود افزود
پس از اینکه واشنگتن هفت شرکت چینی را به دلیل حمایت از تلاش‌های چین برای مدرن‌سازی ارتش خود در لیست سیاه قرار داد، شرکت‌های آمریکایی برای فروش به این شرکت‌های فعال در بخش هوافضا و تراشه‌ها به مجوز صادرات نیاز دارند.

وزارت بازرگانی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده چهار موسسه تحقیقاتی زیر نظر یک آژانس فضایی چین، دو موسسه زیر نظر یک شرکت فناوری نظامی دولتی و یک شرکت ماهواره‌ای را به لیست سیاه صادرات خود اضافه می‌کند.

این فهرست که به عنوان فهرست سیاه و تحریم شناخته می‌شود، شامل حدود ۶۰۰ شرکت چینی است که به نظر می‌رسد علیه امنیت ملی و منافع سیاست خارجی ایالات متحده فعالیت می‌کنند.

از زمان دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، ایالات متحده تلاش کرده تا جریان فناوری‌های راهبردی را به سمت کسب‌وکارهای چینی و در نهایت مجتمع نظامی-صنعتی چین کنترل کند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قانون تراشه و علم را امضا کرد تا صنعت تراشه آمریکا را در برابر افزایش رقابت چین تقویت کند.

این اساسنامه ۵۲٫۷ میلیارد دلار را در مدت پنج سال برای تحقیق و توسعه و تقویت تولید نیمه هادی در ایالات متحده اختصاص می‌دهد. دریافت کنندگان وجوه عموماً از گسترش عملیات ساخت تراشه در چین و سایر کشورهایی که نگران کننده هستند منع شده‌اند.

ایالات متحده رهبر جهانی در فناوری‌های فضایی و هوافضا است و [دفتر] اجرای صادرات از این رهبری با تلاش برای جلوگیری از انحراف فناوری‌های حساس به برنامه همجوشی نظامی-غیر نظامی چین محافظت می‌کند.

امریکا به استفاده از تمام منابع تحقیقاتی خود برای جلوگیری از دسترسی چین به فناوری‌های حساس ایالات متحده ادامه خواهد داد.

در این فهرست شرکت دولتی علوم و فناوری هوافضای چین (CASC) قرار دارد که با توسعه و ساخت موشک‌های سری لانگ مارچ برای ماموریت‌های شنژو و پرتاب‌های ماهواره، نقش مهمی در برنامه فضایی چین ایفا می‌کند. موسسه تحقیقاتی ۷۷۱ وابسته به آن که به عنوان موسسه فناوری میکروالکترونیک شیان نیز شناخته می‌شود، مدارهای مجتمع نیمه هادی را طراحی و می‌سازد. این واحد پردازش مرکزی را برای موشک‌های لانگ مارچ ۵ طراحی کرد و سیستم‌های کامپیوتری مورد استفاده در ماموریت‌های ماه و مریخ را توسعه داد.

مؤسسه فناوری میکروالکترونیک پکن که همچنین به عنوان مؤسسه فناوری میکروالکترونیک پکن شناخته می‌شود، قطعات الکترونیکی درجه نظامی از جمله تراشه‌ها را توسعه می‌دهد.

همچنین دو موسسه تحقیقاتی در آکادمی فناوری فضایی چین (CAST) به این فهرست اضافه شدند. موسسه تحقیقاتی ۵۰۲ فضاپیمای شنزو ۱۴ را توسعه داد و ساخت که سه فضانورد را در ماه ژوئن به فضا فرستاد و در ایجاد اجزای سیستم ناوبری ماهواره‌ای جهانی بیدو نقش داشت.

موسسه تحقیقاتی ۵۱۳ مستقر در یانتای، استان شاندونگ، تراشه‌ها و سیستم‌های کامپیوتری مورد استفاده در ماهواره‌ها را تحقیق و توسعه می‌دهد. همچنین فناوری سنجش از راه دور و رمزگذاری را برای کاربردهای دفاعی توسعه می دهد.

مؤسسه تحت شرکت گروه فناوری الکترونیک چین (CETC) نیز به این فهرست اضافه شدند. مؤسسه تحقیقاتی ۴۳ CETC آزمایشگاه‌هایی را برای آزمایش ریزتراشه‌ها و قطعات الکترونیکی در استان آنخویی راه‌اندازی می‌کند و دانشجویان تحصیلات تکمیلی را که طراحی مدارهای مجتمع و میکروالکترونیک خوانده‌اند، جذب می‌کند.

موسسه تحقیقاتی ۵۸ در پکن به تحقیق و تولید تراشه برای دفاع ملی، صنعت و سازمان‌های دولتی مشغول است. ژوهای اوربیتال کنترل سیستم، تنها نهاد تازه فهرست شده که به طور مستقیم تحت مالکیت دولت مرکزی چین نیست، مدارهای مجتمع طراحی می‌کند و هوش مصنوعی را برای ماهواره‌ها و اکتشافات فضایی توسعه می‌دهد.

مقررات صادرات آمریکا تعداد زیادی از شرکت‌های چینی را از دسترسی به فناوری‌های کلیدی ایالات متحده، از جمله کالاهای نظامی و اقلام با کاربرد دوگانه با کاربردهای دفاع ملی و غیرنظامی، محدود کرده است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2884

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.