• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
7

همکاری چین و اروپا در ساخت و پرتاب کاوشگر خورشیدی

  • کد خبر : 4234
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۴۶
همکاری چین و اروپا در ساخت و پرتاب کاوشگر خورشیدی
چین با همکاری اروپا در حال توسعه یک ماموریت فضایی مشترک هستند تا از طریق آن به مطالعه اثرات خورشید بر مغناطیس‌سپهر (مگنتوسفر) زمین بپردازند.

در همین راستا اخیرا تیم‌هایی از آکادمی علوم چین (CAS)، آژانس فضایی اروپا (ESA) و شرکت فرانسوی آریان‌اسپیس (Arianespace) آزمایش‌هایی مرتبط با این کاوشگر خورشیدی موسوم به اسمایل (SMILE) را در هلند با موفقیت به پایان رسانده‌اند.

برای این منظور، تیمی از پژوهشگران چینی به شهر نوردویک (Noordwijk) هلند سفر کردند تا با محققانی در مرکز تحقیقات و فناوری فضایی اروپا زیر نظر آژانس فضایی قاره سبز فعالیت کنند. این اولین باری است که یک ماموریت فضایی ساخت چین به آژانس فضایی اروپا فرستاده می‌شود و یک تیم چینی برای مشارکت در مونتاژ و انجام آزمایش‌های آن در تاسیسات این آژانس حضور می‌یابند.

این ماموریت سه ساله به قدرتمندترین ابزار ساخته‌شده تاکنون برای مطالعه مگنتوسفر زمین و اثرات خورشید روی آن بدل خواهد شد و درک دانشمندان را از تعامل دینامیکی بین بادهای خورشیدی و مگنتوسفر زمین بهبود می‌بخشد. اسمایل همچنین به مطالعه پدیده‌هایی مانند خروج جرم از تاج خورشیدی می‌پردازد.

تاکنون فضاپیماهای متعددی اثرات خورشید را روی مگنتوسفر کره زمین رصد کرده‌اند؛ منطقه‌ای که به عنوان یک سپر محافظ برای حیات روی زمین در برابر بادهای خورشیدی مافوق صوت و تشعشعات کیهانی عمل می‌کند. اما این ماموریت‌ها عمدتا بر فرآیندهای محلی یا رویدادهای خورشیدی خاص متمرکز شده و هیچ کدام نتوانسته بودند تصویری کلی تهیه نموده و درک جامعی از این موضوع ارائه کنند.

اسمایل مجهز به چهار ابزار پیشرفته برای ثبت تصاویر پیوسته از تعامل بین باد خورشیدی و مگنتوسفر زمین است. یکی از این تجهیزات را دانشگاه لستر (University of Leicester) از سوی آژانس فضایی بریتانیا توسعه یافته و سه مورد دیگر نیز در چین ساخته شده‌اند.

توسعه فضاپیمای اکتشافی اسمایل از سال ۲۰۱۵ آغاز شده و قرار است در آوریل ۲۰۲۵ به وسیله حامل فضایی وگا (Vega) شرکت آریان‌اسپیس از پایگاه گویان (Guiana) فرانسه واقع در آمریکای جنوبی پرتاب شود. این فضاپیما با وزن پرتاب ۲۲۰۰ کیلوگرم در یک مدار با بیضویت بالا با حضیض (نزدیکترین نقطه مدار به زمین) ۵ هزار کیلومتر و اوج (دورترین نقطه مدار از زمین) ۱۲۱ هزار کیلومتری زمین به انجام ماموریت خواهد پرداخت.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4234

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.