• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
11

چین تحقیقات و توسعه علمی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد

  • کد خبر : 1144
  • ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۶
چین تحقیقات و توسعه علمی را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد
چین قصد دارد پس از تصویب طرح بلندپروازانه سیاست ملی برای تبدیل شدن به یک قدرت پیشرو در جهان در بحبوحه رقابت گسترده تجاری و فناوری با ایالات متحده، تحقیق و توسعه علمی را طی 5 سال آینده و بعد از آن به طور چشمگیری افزایش دهد.

لی کی کیانگ نخست وزیر چین پس از تصویب برنامه ۵ ساله چهاردهم و راهبرد توسعه چشم انداز ۲۰۳۵ این کشور با حمایت حدود ۳ هزار نماینده کنگره خلق ملی، وعده داده است تا اصلاحات نهادی و بنیادین را دنبال کرده و مشوق‌های مالیاتی را با هدف تقویت طرح‌های ابتکاری تحقیق و توسعه اساسی کشور ارائه دهد، زمینه‌ای که به نظر می‌رسد چین در آن از آمریکا و سایر اقتصادهای پیشرفته و توسعه یافته عقب است.

لی کی کیانگ نخست وزیر چین گفت: امسال، چین کاهش مالیات برای هزینه‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های تولیدی را به ۱۰۰ درصد افزایش می‌دهد، در حالی که این طرح ۷۵ درصد کلیه صنایع را شامل می‌شود.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: هزینه تحقیق و توسعه ما به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی، هنوز هم مقدار کمی است، به خصوص در زمینه تحقیقات اساسی. ما به افزایش هزینه‌های تحقیقات اساسی ادامه خواهیم داد. ما همچنین اصلاحات نهادی و بنیادین را در مورد نوآوری‌های علمی و فناوری انجام خواهیم داد.

تمرکز چشمگیر بر تحقیقات و توسعه اساسی برای پیشبرد بیشتر نوآوری در زمینه فناوری داخلی، بخشی جدایی ناپذیر از آخرین برنامه ۵ ساله را تشکیل می‌دهد که اهداف اقتصادی را برای سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ میلادی بیان می‌کند. همچنین انتظار می‌رود که این یک پایه و مبنای قوی و مستحکم برای چشم انداز ۲۰۳۵ باشد، که شی جین پینگ رئیس جمهور در ابتدا در سال ۲۰۱۷ از آن به عنوان راهی برای دستیابی به مدرنیزاسیون سوسیالیستی و جایگزینی آمریکا به عنوان اقتصاد برتر جهان یاد کرده است.

واژه “علم و فناوری” ۸۶ بار در پیش نویس آخرین برنامه ۵ ساله ظاهر شده است، در مقایسه با ۲۹ باری که قبلا تکرار شده بود، در این حال “لی” در کنفرانس مطبوعاتی خود به تفصیل درباره فناوری صحبت کرد. در این طرح همچنین برای نخستین بار به زمینه‌های هوش مصنوعی، اطلاعات کوانتومی و فناوری بلاکچین اشاره شده است.

چین در سال ۲۰۱۹ رقم بی‌سابقه ۲٫۲ تریلیون یوان معادل ۳۳۹ میلیارد دلار را برای تحقیق و توسعه هزینه کرد، که معادل ۲٫۲۳ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بوده است. این رقم یک پیشرفت چشمگیر از سال ۲۰۰۰ به شمار می‌رود، یعنی زمانی که هزینه تحقیق و توسعه این کشور ۰٫۹ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌داد. در همین مدت، بر اساس آمارهای دولت چین و سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، هزینه تحقیق و توسعه در آمریکا ۲٫۶ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است.

“لی” گفت: “به دانشمندان و محققان استقلال بیشتری داده خواهد شد” و “آنها باید بتوانند به طور کامل بر روی انجام تحقیقات متمرکز شوند”، آن هم تحت برنامه سیاست ملی این کشور.

نخست وزیر چین همچنین بر یک اصل اولیه در بازار تاکید کرد. “ما باید در پیشبرد نوآوری‌های علمی و فناوری به نیروهای بازار تکیه و اعتماد کنیم. شرکت‌ها مهمترین نیرو در ایجاد چنین نوآوری‌هایی هستند.”

با این حال، او اظهار داشت که دستیابی به نوآوری، صبر و بردباری می‌خواهد. وی گفت: ما باید اشتیاق برای دستیابی سریع به پیروزی را رد کنیم و باید قدم به قدم اقدامات محکمی را اتخاذ کنیم.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1144

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.