• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
11

افزایش بودجه فناوری آمریکا برای رقابت با چین

  • کد خبر : 1312
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۴
افزایش بودجه فناوری آمریکا برای رقابت با چین
مجلس سنای ایالات متحده زمینه لازم برای تصویب بودجه 110 میلیارد دلاری فناوری برای تحقیقات اساسی را فراهم کرده است، اقدامی که یک گام بلند از سوی واشنگتن برای رقابت با چین در عرصه فناوری به شمار می‌رود.

کمیته تجارت، علوم و حمل و نقل مجلس سنا آمریکا به “قانون مرزهای بی پایان” رأی مثبت داد، که طی آن بیش از ۵ سال، میلیاردها دلار برای تحقیقات اساسی – پیشرفت نظریه‌های علمی که زیربنای فناوری‌های کاربردی هستند – در بخش‌های مختلف از جمله هوش مصنوعی، نیمه هادی‌ها، محاسبات کوانتومی، ارتباطات پیشرفته، بیوتکنولوژی و انرژی پیشرفته اختصاص خواهد یافت.

همچنین ۱۰ میلیارد دلار برای طراحی و ایجاد حداقل ۱۰ مرکز فناوری منطقه‌ای در نظر گرفته شده است.

در حالی که این لایحه هنوز به تصویب بقیه مجلس سنا و مجلس نمایندگان نیاز دارد، ولی در ایالات متحده این اتفاق نظر در حال شکل گیری است که این کشور باید برنامه ریزی بیشتری برای مقابله با چالش فناوری استراتژیک چین انجام دهد. در ژانویه، قانون تراشه‌ها برای آمریکا به عنوان بخشی از قانون مجوز دفاع ملی تصویب شد، که برای افزایش تولید نیمه هادی‌های داخلی سرمایه گذاری انجام خواهد شد.

دولت چین بودجه مشخصی را برای سرمایه گذاری در بخش تحقیقات اساسی تعیین نکرده است، اما برنامه پنج ساله چهاردهم، که شامل دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ است، خواستار سرمایه گذاری در این بخش برای رسیدن به ۸ درصد از بودجه تحقیق و توسعه شده است.

طبق آمارهای سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، سرمایه گذاری این کشور در تحقیقات پایه و اساسی تنها ۰٫۱۲ درصد از تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۸ بوده است، در حالی که این رقم ۰٫۴۷ درصد برای ایالات متحده و ژاپن ۰٫۴۱ درصد است.

به گفته کامرون جانسون، عضو هیئت علمی دانشگاه نیویورک هنوز هم ایالات متحده در تعهدات سیاسی پشتیبانی از توسعه فناوری از چین عقب است.

جانسون گفت: “قانون مرزهای بی‌پایان در تلاش است نهادهای دولتی و خصوصی ایالات متحده را در توسعه، تقویت و تسریع فناوری‌ها و فرآیندهای جدید برای انتقال به قرن ۲۱ و به ویژه رقابت با چین تحریک و تشویق کند. چالش این است که چین تقریباً برای یک دهه پیشرفت و ادغام فناوری جدید را به بخشی اصلی از سیاست‌های صنعتی تبدیل کرده است.”

ژو زیپنگ، تحلیلگر یک اتاق فکر وابسته به بانک سرمایه گذاری چین گفت: برای آمریکا، قانون مرزهای بی‌پایان یک تغییر بزرگ در استراتژی خود نسبت به تحقیقات فناوری است، به این معنی که “یک مکانیزم تحقیق علوم و فناوری به رهبری دولت ممکن است یک بار دیگر منجر به توسعه صنعت اصلی فناوری شود”.

بر اساس اعلام سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، چین رکورد ۲٫۲ تریلیون یوانی را (۳۴۰ میلیارد دلار) برای تحقیق و توسعه در سال ۲۰۱۹ هزینه کرد، که ۲٫۲ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد، که این یک رکورد بالا است. این بودجه بالغ بر ۸۰ درصد هزینه‌های تحقیق و توسعه آمریکا بود که ۲٫۶ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور، در آن سال بود.

بر اساس اعلام کمیسیون توسعه ملی و اصلاحات چین، هدف این کشور افزایش هزینه‌ها به ۳٫۷۶ تریلیون یوان تا سال ۲۰۲۵ است. همچنین شرکت‌های چینی هزینه‌های خود را برای تحقیقات اساسی حدود ۵۰ درصد افزایش داده‌اند.

با این حال، چین در برخی از اهداف خود عقب مانده است. این کشور نتوانست هدف برنامه پنج ساله قبلی خود را برای نوآوری علمی و فناوری برآورده کند.

چین همین طور در هدف خود برای تأسیس ۷۰۰ آزمایشگاه اصلی دولتی، که از دانشگاه‌ها یا شرکت‌ها حمایت می‌کنند، تا پایان سال ۲۰۲۰ عقب مانده است. طبق آخرین اطلاعات دولت چین، در پایان سال ۲۰۱۹، فقط ۵۱۵ آزمایشگاه اصلی در حال کار بود.

با قانون مرز بی‌پایان، ایالات متحده به دنبال حفظ جایگاه برتر و پیشرو خود در فناوری‌های مهم و حیاتی است. هدف اصلی تحریک مشارکت عمومی و خصوصی آمریکا برای پیشبرد تحقیقات، تجاری سازی و آموزش در زمینه‌های اصلی است. این همچنین محدودیت‌هایی را برای همکاری با چین ایجاد می‌کند و خواستار توسعه در زمینه‌های رقابت بین دو ابرقدرت جهانی است.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1312

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.