• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
1

نقش باکتری‌های روده در بیماری‌های مرتبط با چشم

  • کد خبر : 6799
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۱۴
نقش باکتری‌های روده در بیماری‌های مرتبط با چشم
دانشمندان بر روی ژنی تمرکز کرده‌اند که عامل دژنراسیون ارثی شبکیه است و ارتباط آن را با روده پیدا کردند.

بیماری چشم  که می‌تواند باعث کاهش بینایی و نابینایی شود، به طور بالقوه با آنتی بیوتیک قابل درمان است. محققان چینی دریافتند که باکتری‌های روده می‌توانند در ایجاد گروهی از بیماری‌های چشمی نقش داشته باشند که می‌توانند باعث از دست دادن بینایی و حتی نابینایی شوند.

بیماری‌های چشمی که به عنوان انحطاط ارثی شبکیه شناخته می‌شوند، بیش از ۲۵۰ ژن مرتبط دارند.

نازک شدن شبکیه چشم که با نام “انحطاط شبکیه” یا “دژنراسیون شبکیه” نیز شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که شبکیه چشم به مرور زمان، نازک‌تر از حد معمول می‌شود. آمار‌ها نشان می‌دهند حدود ۱۰ درصد از افراد، در طول زندگی خود، این وضعیت را تجربه می‌کنند. این وضعیت به خودی خود باعث ایجاد مشکلات بینایی نمی‌شود؛ با این حال افراد مبتلا به بیماری انحطاط شبکیه، بیش از دیگران با خطراتی نظیر جداشدگی شبکیه یا پارگی آن مواجه هستند.

دانشمندان ارتباطی بین باکتری‌های روده و یکی از ژن‌هایی که باعث ایجاد این نوع بیماری چشمی پیدا کرده‌اند.

دانشمندان چینی بیان داشتند ژنی پیدا کرده‌اند که  هم در اپیتلیوم رنگدانه شبکیه و هم در روده یافت می‌شود.

انحطاط ارثی شبکیه مدتهاست که صرفاً بیماری ژنتیکی چشم در نظر گرفته می‌شود، اما دانشمندان چینی در طول مطالعه ۸ ساله خود، دریافتند که یک ژن نه تنها در سد شبکیه، بلکه در اپیتلیوم یک لایه نازک و محافظ از سلول‌‌های روده بزرگ نیز بیان می‌شود.

این ژن نقش کلیدی در حفظ موانع در چشم و روده دارد. اگر جهشی وجود داشته باشد که بر روی ژن تأثیر بگذارد، آنها آسیب پذیر هستند و باکتری‌ها می‌توانند از طریق جریان خون از دستگاه گوارش تحتانی به شبکیه بروند و باعث از دست دادن بینایی شوند.

ژن درمانی به عنوان درمان اصلی برای انحطاط‌های شبکیه مرتبط با یک ژن خاص به منظور بازگرداندن بیان طبیعی ژن استفاده می‌شود.

دانشمندان چینی در آزمایش‌هایی روی موش‌ها دریافتند که آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند باکتری‌ها را از بین ببرند و از پیشرفت بیماری چشم جلوگیری کنند.

آنها گفتند آنتی بیوتیک‌ها آسیب به چشم را ترمیم نمی‌کنند اما می‌توانند به درمان بیماری کمک کنند.

ارتباط بین میکروبیوم روده و سایر اندام‌های بدن، از جمله مغز، در دهه‌های اخیر به طور فزاینده‌ای در کانون توجه قرار گرفته است و محققان ارتباط بین سلامت روده و سلامت کلی را برجسته می‌کنند.

دانشمندان چینی در مورد ورود باکتری از روده به چشم بیان داشتند که این مکانیسم می‌تواند در سایر بیماری‌های شبکیه نیز وجود داشته باشد.

ژن درمانی یکی از روش‌های درمانی نوین است که می‌تواند با ایجاد تغییرات در ژن‌ها، بسیاری از بیماری‌های مختلف را درمان کند. این تکنیک با دو روش مختلف انجام می‌شود، پتانسیل بالقوه این روش برای درمان بیماری‌های مختلف است. ژن تراپی، می‌تواند آینده‌ای امیدوارکننده برای درمان بیماری‌هایی که تاکنون هیچ روش برای از بین بردن آن‌ها وجود نداشت را به همراه داشته باشد.

ژن درمانی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که باعث درمان بیماری‌ها از طریق اصلاح ژن‌های مختلف می‌گردد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6799

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.