• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024
5

آیا چین شریک ایده‌آل برای توسعه خاورمیانه است؟

  • کد خبر : 5179
  • ۲۶ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
آیا چین شریک ایده‌آل برای توسعه خاورمیانه است؟
در نشستی که اخیرا در ریاض پایتخت عربستان سعودی چین برگزار شد، هو چونهوا، نایب رئیس کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین در کنار خالد الفالح، وزیر سرمایه گذاری عربستان سعودی حضور داشت.

این مناسبت دهمین کنفرانس تجاری اعراب و چین بود، یک رویداد دو روزه با حضور ۳۵۰۰ نماینده متشکل از ۲۳ ملیت، از جمله یک گروه ۱۲۰۰ نفری از کارآفرینان و مدیران تجاری از چین.

الجرنون یائو یینگ‌واه وزیر بازرگانی و توسعه اقتصادی هنگ‌کنگ، هیئتی از تجار این شهر را رهبری کرد. نیکلاس آگوزین، مدیر اجرایی بورس اوراق بهادار هنگ کنگ و رونی چان چی‌چانگ، رئیس شرکت هانگ لونگ پرپرتیز، نیز هر دو به عنوان اعضای میزگرد در این نشست صحبت کردند.

این نمایش تنها ۵ روز پس از خروج آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده از ریاض، نشانه روشنی از گرم شدن روابط چین و عربستان بود.

۹ وزیر کابینه عربستان سعودی، سه معاون وزیر و ده‌ها مقام دولتی از نیاز به همکاری برای “یادگیری از چین” – و به طور گسترده هنگ کنگ – در همه چیز، از بانکداری و سرمایه گذاری گرفته تا امنیت غذایی، علوم بهداشتی و آینده پویایی صحبت کردند.

در طول این کنفرانس، ده‌ها یادداشت تفاهم که مجموعاً ۱۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، امضا شد که بخشی از آن سرمایه گذاری ۵٫۶ میلیارد دلاری چین برای مونتاژ خودروهای الکتریکی در عربستان سعودی برای صادرات است.

تقریباً هیچ کس در این پادشاهی اتومبیل برقی نمی‌راند، زیرا بنزین به قیمت ۲٫۳۳ ریال در هر لیتر (۶۲ سنت آمریکا) تقریباً یک چهارم قیمت هنگ‌کنگ به فروش می‌رسد. اما بزرگ‌ترین کشور تولیدکننده نفت جهان می‌خواهد از یک واردکننده خالص خودرو به صادرکننده خودروهای نسل بعدی که با انرژی جایگزین کار می‌کنند، تبدیل شود.

این طرح زیربنای چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان برای کاهش اتکای این کشور به نفت و تنوع بخشیدن به اقتصاد آن در سراسر جهان از فناوری گرفته تا خدمات است.

اینجاست که فرصت‌هایی برای سرزمین اصلی چین و هنگ کنگ وجود دارد. در حال حاضر، برخی از شرکت‌های چینی در حال گسترش ردپای خود در خاورمیانه هستند. Baosteel در ماه می ۴۳۷٫۵ میلیون دلار سرمایه گذاری با آرامکو و صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان برای ساخت صفحات فولادی ضخیم کم انتشار کربن در شهر صنعتی راس الخیر را اعلام کرد.

Xpeng، یکی از تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی در چین، در حال بررسی امکان فروش خودرو به بازار عربستان است. نیو، مستقر در پکن، هم با فروش سهام به صندوق دولتی CYVN ابوظبی، ۷۳۸٫۵ میلیون دلار کسب درآمد داشت.

روابط دو کشور زمانی که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به دعوت ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود از ریاض بازدید کرد، گرمتر شد. پس از آن دیدار، ریاض موافقت کرد که یوان را در فروش نفت خام به چین به عنوان بزرگترین مشتری عربستان سعودی بپذیرد. عربستان سعودی هم سرمایه گذاری‌هایی را در شرکت‌های چینی علی بابا، Pinduoduo  و Sensetimeانجام داده است.

چین در ماه مارس با میانجیگیری میان عربستان سعودی و ایران موجب دستیابی به توافق برای بازگرداندن کامل روابط دیپلماتیک دو کشور شد.

افزایش حضور اقتصادی چین در خاورمیانه

شرکت‌های چینی به دنبال فرصت‌های اقتصادی بیشتری از روابط پررونق پکن با خاورمیانه هستند، اما تحلیلگران می‌گویند که ابهامات در مورد اینکه چقدر می‌توان در میان یک روابط پیچیده اقتصادی و سیاسی به این مهم دست یافت، وجود دارد.

کنفرانس تجاری دو روزه اعراب و چین در ریاض، پذیرای بیش از ۳۰۰۰ نماینده تجاری و دولتی از ۲۳ کشور و منطقه از جمله سرزمین اصلی چین و هنگ کنگ بود.

امارات در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری‌های چین

وزیر تجارت امارات متحده عربی هم گفته است که این کشور در حال ایجاد یک «کریدور فرصت» بین کشورهای خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی است.

امارات متحده عربی با بسیاری از کشورهای آسیای جنوب شرقی برای حفظ جایگاه خود به عنوان شریک تجاری پیشرو در خاورمیانه، مذاکراتی را در مورد توافق نامه‌های مشارکت اقتصادی جامع (CEPA) انجام می‌دهد.

به گفته تحلیلگران، امارات متحده عربی با استفاده از مزیت‌های خود نسبت به رقبای منطقه‌ای مانند عربستان سعودی در بازارهای رو به رشد مانند انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا، به دنبال افزایش اهرم فشار خود در مذاکرات با چین و قدرت‌های بزرگ در غرب است.

چرا سفر بلینکن به عربستان سعودی پیامی برای چین بود؟

به گفته تحلیلگران، اولین سفر دیپلمات ارشد آمریکایی به عربستان سعودی طی تقریباً یک سال گذشته، برای این بود که به کشورهای حوزه خلیج فارس نشان دهد که ایالات متحده در بحبوحه نفوذ فزاینده چین به منطقه متعهد است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در جریان یک سفر دو روزه همزمان با بازگشایی سفارت ایران در ریاض پس از هفت سال – در نتیجه توافق صلح با میانجیگری چین – با مقامات ارشد سعودی دیدار کرد.

تلاش‌های بعدی چین برای صلح خاورمیانه

به گفته ناظران، اگر پکن در مورد تعامل عمیق‌تر با خاورمیانه و حل برخی از مشکلات دیرینه منطقه جدی است، باید تعهدات سیاسی و امنیتی بیشتری بپذیرد.

در یک گفتگوی آنلاین که توسط اندیشکده بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی سازماندهی شد، تحلیلگران گفتند که در حالی که کشورهای منطقه به تعامل اخیر چین پاسخ مثبت داده‌اند، هنوز یک علامت سوال در مورد نقش بزرگ پکن در این زمینه وجود دارد.

آیا چین شریک ایده‌آل برای توسعه خاورمیانه است؟

به گفته دانشگاهیان و تحلیلگران، پیشرفت سریع چین برای بهبود روابط دیپلماتیک و اقتصادی با عربستان سعودی، زمینه‌های همکاری در انرژی سبز، مالی، زیرساخت‌ها و فناوری اطلاعات را به همکاری‌های سنتی نفت و گاز اضافه کرده است، زیرا خاورمیانه به دنبال یک “شریک ایده آل” برای کمک به توسعه آن است.

تمرکز پکن بر خاورمیانه از طریق عربستان سعودی همچنین به چین کمک خواهد کرد که خلأ ایجاد شده توسط ایالات متحده را پر کند که به نظر می‌رسد به سمت منطقه هند و اقیانوس آرام متمرکز شده است.

گردشگران چینی به سمت خلیج فارس می‌روند

پادشاهی‌های حوزه خلیج فارس به دنبال گردشگران چینی هستند تا جاه‌طلبی‌های خود را برای رقابت با مراکز فرهنگی اروپا و استراحت‌گاه‌های جزیره‌ای آسیایی برای تبدیل شدن به مقصد اصلی سفر در جهان تقویت کنند.

پس از برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی در چین در اوایل سال جاری، مقامات خلیج فارس اکنون خوش‌بین هستند که تعداد گردشگران چینی و سایر مسافران در سال جدید به سطح قبل از همه‌گیری برسد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5179

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.