• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
16

تنسنت و بیدو در فهرست برترین شرکت‌های واقعیت مجازی دنیا

  • کد خبر : 2125
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۹:۰۸
تنسنت و بیدو در فهرست برترین شرکت‌های واقعیت مجازی دنیا
طی دو سال گذشته، غول‌های بزرگ فناوری چین همچون تنسنت و بیدو، در فهرست بیشترین ثبت‌کننده‌های اختراع جهان در حوزه فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده قرار داشتند. این موضوع نشان‌دهنده تلاش این شرکت‌ها برای افزایش حضور خود در بازار جدید متاورس است.

تنسنت که بزرگ‌ترین کسب‌وکار بازی‌های ویدئویی در دنیا و بزرگ‌ترین پلتفرم رسانه اجتماعی در چین را در اختیار دارد، در سال ۲۰۲۰ در مجموع ۴۰۸۵ درخواست گواهی ثبت اختراع در حوزه واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) ثبت کرده و در سال ۲۰۲۱ با رقم ۴۰۹۴ مورد، رتبه دوم در جهان را در اختیار داشته است.

موتور جست‌وجوگر چینی بیدو که نخستین اپلیکیشن متاورس خود به نام “شی رنگ” را در دسامبر راه‌اندازی کرد نیز با ۳۰۹۴ گواهی ثبت اختراع جایگاه سوم دنیا را کسب کرده است.

سایر شرکت‌های چینی که در فهرست ده نمونه برتر دنیا هستند، شامل Oppo فروشنده گوشی‌های هوشمند اندروید، شرکت بیمه Ping An، شرکت هوش مصنوعی SenseTime و سازنده تجهیزات ارتباطی هوآوی می‌شوند.

از واقعیت مجازی و افزوده به‌عنوان دو فناوری بنیادین برای توسعه متاورس یاد می‌شود. متاورس مفهومی از فضای مجازی مشترک است که کاربران به آن دسترسی آنلاین دارند و نسل بعدی اینترنت خواهد بود.

واقعیت مجازی کاربر را با کمک هدست‌های مخصوص به یک دنیای خیالی همچون فیلم یا بازی ویدئویی می‌برد. واقعیت افزوده با استفاده از هدست‌های شفاف، تصاویر دیجیتال را به دنیای واقعی می‌آورد.

در همین حال شرکت‌های فناوری آمریکایی در دو سال گذشته از نظر تعداد درخواست‌های ثبت اختراع این حوزه از رقابت عقب مانده‌اند. غول نرم‌افزاری مایکروسافت با ۲۱۰۸ درخواست در جایگاه دهم فهرست قرار دارد و بیشترین تعداد را در میان شرکت‌های آمریکایی داشته است.

با گرایش شرکت‌های فناوری به پروژه‌های متاورس، پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های مربوط به خدمات و تولیدات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در سال ۲۰۲۴ به ۷۲٫۸ میلیارد دلار برسد که این رقم در سال ۲۰۲۰، ۱۲ میلیارد دلار بوده و رشد سالیانه ۵۴ درصدی داشته است.

تعداد زیاد درخواست‌های ثبت اختراع نشان‌دهنده درک شرکت‌های چینی از این نکته است که سهم بالای گواهی‌های ثبت اختراع به گسترش این فناوری‌ها کمک می‌کند.

محبوبیت واقعیت مجازی و افزوده از سال ۲۰۱۹ و با تکامل این فناوری‌ها و همچنین گسترش مفهوم متاورس افزایش داشته است.

تنسنت یکی از نخستین شرکت‌های فناوری چینی است که مفهوم متاورس را ترویج داده اما توصیف متفاوتی از آن دارد. رئیس این شرکت از عبارت اینترنت کاملاً واقعی (all-real internet) برای نسل بعدی فناوری و متاورس استفاده می‌کند. مدیران این شرکت مدعی هستند که تنسنت فناوری و ظرفیت بالایی برای کاوش و گسترش متاورس دارد چراکه تجربه این شرکت در حوزه‌هایی همچون بازی، رسانه اجتماعی و هوش مصنوعی بالاست.

هولدینگ تجارت الکترونیک علی‌بابا در بازه زمانی دو ساله ۲۰۳۵ گواهی اختراع ثبت کرده که در رتبه یازدهم فهرست قرار دارد. علی‌بابا بنا دارد که عینک‌های جدید واقعیت افزوده خود را راه‌اندازی کند تا کاربران با کمک آن در جلسات مجازی DingTalk شرکت کنند. DingTalk پلتفرم ارتباطی علی‌باباست که تجاربی در زمینه متاورس نیز داشته است.

البته تعداد گواهی‌های ثبت اختراع را نمی‌توان نشان‌دهنده ظرفیت یک شرکت برای توسعه متاورس دانست. نکته مهم محصول تولید شده و نهایی است که به‌عنوان ورودی به متاورس عمل می‌کند.

گواهی‌های ثبت اختراع به یک شرکت حقوق انحصاری مرتبط با متاورس را اعطا نمی‌کند چراکه به جز این گواهی‌ها، فناوری‌های متفاوت دیگری نیز در این حوزه درگیر هستند.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2125

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.