• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

دستگاه چینی که به اکتشافات و سفر به ماه کمک زیادی می‌کند

  • کد خبر : 2406
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۹:۳۹
دستگاه چینی که به اکتشافات و سفر به ماه کمک زیادی می‌کند
دانشمندان چینی دستگاه متحرک و کوچکی ساخته‌اند که با استفاده از خاک ماه، آب و انرژی خورشیدی، دی‌اکسید کربن را به اکسیژن و سوخت تبدیل می‌کند و امید زندگی فضانوردان در ماه را افزایش می‌بخشد.

به گفته محققین، این فرآیند فتوسنتز مصنوعی از خاک ماه به‌عنوان کاتالیزور استفاده می‌کند و قرار است در فضا و مأموریت ایستگاه فضایی تیانگونگ چین آزمایش شود.

این فناوری، مصرف کم سوخت و حفاظت از محیط زیست را به دنبال دارد و به اکتشافات، تحقیق و سفر به ماه کمک زیادی می‌کند.

آزمایش محققین این پروژه بر نمونه خاک ماه که در مأموریت دسامبر ۲۰۲۰ به زمین آورده شد، انجام گرفته است. در این مأموریت ۱٫۷ کیلوگرم سنگ و خاک به زمین آورده شد که برای تحلیل و بررسی در میان نهادهای چینی توزیع شد.

خاک ماه در سطح کره ماه به راحتی در دسترس است. این امید وجود دارد که فناوری جدید در آینده شرایط حیات در ماه را ایجاد کند و فضانوردان این وسیله را برای تأمین اکسیژن با خود به فضا برند و به این ترتیب منابع کمتری را با خود از زمین حمل می‌کنند و در نتیجه از بار موشک و مصرف سوخت آن‌ها کاسته می‌شود.

این دستگاه علاوه بر اکسیژن می‌تواند هیدروژن و متان که به عنوان سوخت استفاده شود و متانول که الکلی است اغلب به عنوان حلال استفاده می‌شود نیز تولید می‌کند. گام بعدی آزمایش این دستگاه بر روی ماه خواهد بود و آن را در معرض تابش شدید خورشیدی و دمایی از منفی ۱۷۳ درجه سانتی‌گراد (۲۷۹٫۴- فارنهایت) تا ۱۲۷ درجه سانتی‌گراد قرار می‌دهد.

محققین به دنبال آن هستند که با فراهم کردن شرایط حیات در ماه، در آنجا ایستگاه بسازند و بعد از آن بر روی مریخ مستقر شوند و دی‌اکسید کربن و آب را به منابع مفید تبدیل کنند.

با تأمین منابع مورد نیاز و شرایط حیات در ماه، می‌توان زمینه را برای ساخت ایستگاه‌های تحقیقاتی بین‌المللی تا پیش از سال ۲۰۳۰ فراهم کرد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2406

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.