• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
5

ماهواره سنجشی فراطیفی چین در مدار زمین قرار گرفت

  • کد خبر : 3560
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۸:۰۵
ماهواره سنجشی فراطیفی چین در مدار زمین قرار گرفت
چین یک ماهواره دیگر از سری ماهواره‌های گائوفن را به وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲دی (Long March-2D) به فضا فرستاد.

این عملیات روز پنجشنبه ۸ دسامبر (۱۷ آذر) ساعت ۱۸:۳۱ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی تای‌یوان (Taiyuan) در شمال چین صورت گرفت و طی آن ماهواره گائوفن-۵ ۰۱آ (Gaofen-5 01A) در مدار خورشیدآهنگ و در ارتفاع ۷۰۵ کیلومتری سطح زمین مستقر شد.

گائوفن-۵ ۰۱آ یک ماهواره برای رصد فراطیفی است که در زمینه‌های مختلف سنجش از دور مانند نظارت بر محیط زیست، پایش منابع طبیعی، مطالعه شرایط اقلیمی، کشاورزی و کمک به کاهش بلایا کاربرد خواهد داشت. این ماهواره را آکادمی فناوری پرواز فضایی شانگهای (Shanghai Academy of Spaceflight Technology) با استفاده از باس ماهواره‌ای SAST-5000B و با عمر طراحی ۸ سال ساخته است.

نمای ماهواره گائوفن-۵ ۰۱آ

گائوفن-۵ ۰۱آ سه محموله شامل دوربین فراطیفی مادون قرمز با طول موج کوتاه مرئی، طیف‌سنج برای پایش گازهای موجود در اتمسفر زمین و ابزار تصویربرداری حرارتی مادون قرمز با میدان پایش وسیع را با خود حمل می‌کند. این ابزار تصویربرداری با فراهم کردن پشتیبانی اطلاعاتی برای چین، به این کشور امکان می‌دهد تا به صورت فعالانه بر تغییرات آب و هوا در سطح جهان نظارت داشته باشد.

سری ماهواره‌های گائوفن بخشی از برنامه دولتی چین موسوم به CHEOS (سرواژه High-definition Earth Observation System) به‌شمار می‌روند. به گفته سازمان ملی فضایی چین (CNSA) ماهواره مذکور بخش مهمی از پروژه گائوفن چین است و نرخ خودکفایی داده‌های سنجش از دور ماهواره‌ای فراطیفی را در این کشور بیشتر خواهد کرد. توسعه پروژه گائوفن از سال ۲۰۱۰ آغاز شد و ماهواره‌های این سری اکنون به عنوان بخش اصلی سامانه رصد ماهواره‌ای زمین با قدرت تفکیک مکانی بالا در چین شناخته می‌شوند.

لانگ مارچ-۲دی یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که آکادمی فناوری پرواز‌ فضایی شانگهای آن را ساخته است. این ماهواره‌بر که با نام چانگ ژنگ-۲دی (Chang Zheng-2D) نیز شناخته می‌شود، با طول کلی ۴۱ متر، بیش از ۲۳۰ تن وزن دارد و می‌تواند ۳۵۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار لئو منتقل کند.

قطر هر دو مرحله لانگ مارچ-۲دی ۳.۳۵ متر است و از دی‌نیتروژن تتراکسید و دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند. اولین عملیات ماهواره‌بر مذکور در سال ۱۹۹۲ صورت پذیرفت و با احتساب این ماموریت تاکنون ۷۱ عملیات را به‌انجام رسانده که فقط یک مورد آن ناموفق بوده است. بنابر گزارش‌ها هر بار پرتاب لانگ مارچ-۲دی ۳۰ میلیون دلار هزینه دربردارد.

منبع: english.news.cn

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3560

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.