• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
7

چین ماهواره سنجشی مصر را به فضا فرستاد

  • کد خبر : 4265
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۱۱
چین ماهواره سنجشی مصر را به فضا فرستاد
چین ماهواره سنجش از دور مصر را به وسیله ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲سی (Long March-2C) به فضا پرتاب کرد.

این عملیات روز جمعه ۲۴ فوریه (۵ اسفند) ساعت ۰۴:۰۱ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام گرفت و طی آن ماهواره هوروس-۱ (Horus-1) به مدار خورشیدآهنگ منتقل شد.

به گفته رسانه‌های چینی، این ماهواره را شرکت دی‌اف‌اچ ائرو اسپیس (DFH Aerospace) زیرمجموعه آکادمی فناوری فضایی چین (CAST) ساخته است. برخی منابع نیز از مشارکت سازمان ملی سنجش از دور و علوم فضایی مصر (NARSSS) در ساخت این ماهواره خبر داده‌‌اند؛ نهادی که گفته می‌شود اپراتوری هوروس-۱ را برعهده دارد. ماهواره مذکور که از آن با نام هلیوس-۱ (Helusi-1) نیز یاد می‌شود، یک ابزار تصویربرداری با وضوح بالا با خود حمل می‌کند.

بنابر اظهارات شریف سدکی (Sherif Sedky)، رئیس آژانس فضایی مصر، ماهواره هوروس-۱ در چارچوب همکاری‌های راهبردی مصر و چین ساخته شده است. وی با اشاره به همکاری گسترده میان مصر و چین در حوزه فضا و پرتاب‌های فضایی گفت: «متخصصان مصری و چینی همچنین در حال ایجاد مرکز مونتاژ، یکپارچه‌سازی و آزمایش ماهواره‌ها هستند و ما در راستای بومی‌سازی فناوری ساخت ماهواره تلاش می‌کنیم.»

ماهواره‌بر لانگ مارچ-۲سی

لانگ مارچ-۲سی که در این ماموریت به کار گرفته شد، یک ماهواره‌بر دو مرحله‌ای است که قابلیت سه مرحله‌ای شدن را نیز دارد. این ماهواره‌بر را آکادمی فناوری حامل‌های فضایی چین (China Academy of Launch Vehicle Technology) ساخته است و می‌تواند بالغ بر ۳۸۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار لئو منتقل کند.

لانگ مارچ-۲سی دارای وزنی معادل ۲۳۳ تن و طول کلی ۴۲ متر بوده و قطر هر دو مرحله آن ۳.۳۵ متر است. ماهواره‌بر مذکور با احتساب این عملیات تاکنون ۶۷ بار به فضا پرتاب شده است که نخستین آن‌ها در سپتامبر ۱۹۸۲ انجام گرفت و فقط یک شکست در کارنامه خود دارد. لانگ مارچ-۲سی از دی متیل هیدرازین نامتقارن (UDMH) و دی‌نیتروژن تتراکسید به‌عنوان سوخت استفاده می‌کند.

منبع: archyde

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4265

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.