• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

گزارش آمریکا از احتمال پیشی گرفتن چین در حوزه فضا

  • کد خبر : 4377
  • ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۰۱
گزارش آمریکا از احتمال پیشی گرفتن چین در حوزه فضا
تحلیلگران آمریکایی معتقدند چین با رشد سریع صنعت فضایی تجاری خود به سمت سبقت گرفتن از ایالات متحده در حوزه فضا پیش می‌رود.

گزارش دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی (Office of the Director of National Intelligence) با تایید ارزیابی‌های قبلی از رشد صنعت فضایی چین، عنوان می‌کند این کشور به دنبال برابری یا پیشی گرفتن از ایالات متحده در حوزه فضا تا سال ۲۰۴۵ است.

گزارش مذکور می‌افزاید: «سیاست‌های پکن برای تشویق سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در عرصه فضایی، طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها را به ورود به بازار تجاری این حوزه ترغیب کرده است.» بر این اساس، شرکت‌های دولتی و شرکت‌های تابعه آن‌ها، بازیگران اصلی در بخش فضایی تجاری چین باقی خواهند ماند که شامل شرکت‌های تابعه و فعال در زمینه تحقیق و توسعه و تعداد فزاینده‌ای از استارت‌آپ‌ها می‌شوند.

در ادامه گزارش دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی آمده است: «برخی شرکت‌های فضایی تجاری چین در تلاش هستند تا با ارائه خدمات در بازارهای خاص مانند تصویربرداری ماهواره‌ای فراطیفی که در سطح جهانی رقبای چندانی ندارند، بازار را به دست بگیرند. آن‌ها همچنین سعی می‌کنند تا در بازارهای رقابتی‌تر به ارائه خدمات با هزینه‌هایی کمتر از رقبای غربی خود بپردازند.»

سامانه‌های فضایی نظامی

این گزارش در بعد نظامی حوزه فضا پیش‌بینی کرده است ارتش آزادی‌بخش خلق (PLA) چین با پیاده‌سازی برنامه‌هایی مشابه با فعالیت‌های ایالات متحده، خدمات فضایی مانند موقعیت‌یابی ، ناوبری و زمان‌بندی (PNT)، شناسایی‌های اطلاعاتی و نیز ارتباطات ماهواره‌ای را به سامانه‌های تسلیحاتی و فرماندهی خود خواهد افزود؛ امری که با هدف از بین بردن برتری اطلاعاتی ارتش ایالات متحده صورت می‌گیرد.

پیش‌بینی گزارش مذکور حاکی از آن است که چین در حال توسعه سلاح‌های زمینی و فضایی برای هدف قرار دادن ماهواره‌های ایالات متحده است. به علاوه، آزمایش‌های مرتبط با فناوری‌های مداری چین با وجود اینکه به عنوان آزمایش‌هایی تسلیحاتی در نظر گرفته نمی‌شوند، نشان‌دهنده قابلیت‌های این کشور برای استفاده از تسلیحات فضایی در آینده هستند.

گفتنی است گزارش دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی آمریکا، روسیه را نیز همچنان به عنوان یک رقیب فضایی مهم قلمداد کرده است، اما پیش‌بینی می‌شود این کشور به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و بروز برخی مشکلات داخلی در بخش فضایی، در دستیابی به اهداف بلندمدت خود در عرصه فضا دچار مشکل شود.

منبع: spacenews

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4377

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.