• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10

چین به دنبال ساخت و پرتاب فضاپیمای غول پیکر

  • کد خبر : 1603
  • ۰۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
چین به دنبال ساخت و پرتاب فضاپیمای غول پیکر
آژانس تامین مالی که توسط وزارت علوم و فناوری اداره می‌شود، اعلام کرد:"[چنین فضاپیمایی] یک تجهیزات استراتژیک اصلی هوافضا برای استفاده در آینده از منابع فضایی، اکتشاف اسرار جهان و ماندن در مدار طولانی مدت است."

یک فضاپیمای بزرگ مونتاژ شده در مدار زمین از جمله پروژه‌هایی است که محققان چینی برای مطالعه درباره آن دعوت شده‌اند، آن هم در شرایطی که این کشور برنامه‌های خود را برای اکتشافات فضایی آینده و ماموریت‌های طولانی مدت خدمه گسترش می‌دهد.

بنیاد ملی علوم طبیعی چین از دانشمندان خواسته است تا به پروژه‌ای پنج ساله برای مطالعه مکانیک فضاپیمای غول پیکر بپیوندند.

آژانس تامین مالی که توسط وزارت علوم و فناوری اداره می‌شود، اعلام کرد:”[چنین فضاپیمایی] یک تجهیزات استراتژیک اصلی هوافضا برای استفاده در آینده از منابع فضایی، اکتشاف اسرار جهان و ماندن در مدار طولانی مدت است.”

این یکی از ۱۰ طرح تحقیقاتی پیشنهادی بود که در اوایل ماه جاری توسط گروه علوم ریاضی و فیزیک بنیاد منتشر شد، که پنج پروژه با ۱۵ میلیون یوان (۲٫۳ میلیون دلار) را تأمین مالی می‌کند.

طبق طرح منتشر شده، فضاپیمای مدولار باید چندین بار پرتاب و در فضا مونتاژ شود، زیرا بسیار سنگین و عظیم است که در یک پرواز به فضا پرتاب می‌شود.

وظیفه محققان این است که وزن فضاپیما را به حداقل برسانند تا تعداد پرتاب‌ها و هزینه‌های ساخت کاهش یابد. آنها همچنین باید قابلیت کنترل سازه‌ها را برای محدود کردن تغییر شکل، تغییر شکل و ارتعاش در طول فرآیند مونتاژ ارتقا دهند.

چین سرمایه گذاری زیادی در برنامه فضایی خود کرده است و در ماه مه پس از فرود اولین فضاپیمای خود در سمت دور ماه، دومین کشوری بود که مریخ نورد را در مریخ قرار داد.

چین کار خود را در ایستگاه فضایی تیانگونگ در ماه آوریل آغاز کرد و اولین ماژول از چندین ماژول به مدار نزدیک زمین بر روی موشک سنگین لانگ مارس ۵ فرستاده شد. قطعه ۲۲ تنی به عنوان هسته تیانگونگ عمل می‌کند، جایی که فضانوردان بیشتر وقت خود را در آنجا خواهند گذراند.

انتظار می‌رود ایستگاه فضایی سال آینده تکمیل شود و جرمی در حدود ۱۰۰ تن داشته باشد. این پروژه تنها حدود یک چهارم اندازه ایستگاه فضایی بین‌المللی را تشکیل می‌دهد.

ایستگاه فضایی بین‌المللی که توسط ائتلاف ۱۶ کشور ساخته شده است، حدود ۱۰۹ متر (۳۵۶ فوت) طول و ۷۵ متر عرض دارد – تقریباً به اندازه یک زمین فوتبال.

به گزارش آژانس فضایی آمریکا ناسا، ماژول‌های ایستگاه ۴۲۰ تنی در ۴۲ پرواز مونتاژ، بیشتر توسط شاتل‌های فضایی آمریکا تحویل داده شد.

چین همچنین در حال تحقیق بر روی یک موتور موشک فوق سنگین است که برای نسل بعدی موشک حامل CZ-9 طراحی شده است و انتظار می‌رود اولین پرواز خود را در سال ۲۰۳۰ انجام دهد.

همچنین برنامه‌ای برای ارسال فضاپیمای باربری به ایستگاه فضایی تیانگونگ در ماه آینده وجود دارد و در ماه اکتبر شنزو -۱۳ دنبال می‌شود که سه فضانورد را به مدار می‌برد و با خدمه فعلی باز می‌گردد.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1603

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.