• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

فناوری‌های پیشرفته چین برای کمک به کسب اهداف توسعه پایدار

  • کد خبر : 2282
  • ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۳۳
فناوری‌های پیشرفته چین برای کمک به کسب اهداف توسعه پایدار
دانشمندان چینی از فناوری‌های سنجش‌ازدور و کلان داده زمین (Big Earth Data) برای کسب اهداف توسعه پایدار سایر کشورها از طریق اشتراک اطلاعات و ابزارهای تحلیلی کمک می‌کنند.

فناوری‌های سنجش‌ازدور به استفاده از ماهواره و یا حسگرهای هوا و فضا برای دریافت اطلاعات درباره یک موضوع و یا پدیده علمی بدون برقراری تماس فیزیکی اطلاق می‌شود. کلان داده‌های زمین نیز به داده‌های بزرگ مرتبط با علوم زمین همچون شرایط جوی، اقیانوس‌شناسی، زمین‌شناسی، فعالیت‌های انسانی و غیره مربوط می‌شود.

چین در ماه نوامبر نخستین ماهواره علمی جهان به نام SDGSAT-1 را برای نیل به ۱۷ هدف که در دستور کار ۲۰۳۰ ملل متحد برای توسعه پایدار ذکر شده است به فضا پرتاب کرد. در ماه سپتامبر نیز چین مرکز تحقیقات بین‌المللی کلان داده برای اهداف توسعه پایدار در پکن را بازگشایی کرد. این مرکز نخستین نمونه جهانی مختص استفاده از کلان داده زمین برای کسب اهداف توسعه پایدار است و رئیس جمهور شی جین پینگ و آنتیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد افتتاح آن را تبریک گفتند.

یکی از مهم‌ترین موانع برای کسب اهداف توسعه پایدار، کمبود داده برای تحلیل‌های دقیق است. به همین دلیل ماهواره‌ها به دنبال بررسی آثار فعالیت‌های انسانی بر شاخص‌های اهداف توسعه پایدار مرتبط با تعامل انسان و طبیعت هستند که برای ساخت شهرها و جوامع پایدار ضروری است.

سایر اهداف توسعه پایدار به اقدامات اقلیمی مرتبط می‌شود. در شرایط مختلف زندگی آبی و خشکی می‌توان از داده‌های علوم زمین استفاده کرد و محققین و سیاستگذران می‌توانند تصمیماتی درباره توسعه پایدار بر اساس حقایق علمی اتخاذ کنند.

داده‌های مرکز تحقیقات بین‌المللی کلان داده از طریق ماهواره‌ها جمع‌آوری‌شده و مؤسسات تمام کشورها می‌توانند برای استفاده رایگان از آن درخواست دهند. در همین حال مرکز برای کسانی که ابزارهای مناسب برای تحلیل و پردازش این کلان داده‌ها را نداشته باشند، رایانش ابری و سایر خدمات داده را فراهم می‌کند تا کاربران بهترین استفاده را از این اطلاعات داشته باشند.

در سال‌های آینده، مرکز زیرساخت‌های داده را برای توسعه اهداف توسعه پایدار به کار می‌گیرد و بینش جدیدی برای ارزیابی و بررسی توسعه این اهداف به کار خواهد بست. چین همچنین به دنبال پرتاب ماهواره‌های علمی در راستای این اهداف است و به کشورهای درحال‌توسعه کمک می‌کند تا ظرفیت خود را برای نیل به اهداف توسعه پایدار افزایش دهند.

منبع: chinadaily

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2282

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.