• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
12

کمیسیون عالی مشاوره علم و فناوری چین چیست؟

  • کد خبر : 1885
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۴۱
کمیسیون عالی مشاوره علم و فناوری چین چیست؟
دفتر سیاسی چین، عالی‌ترین گروه حاکمیتی، از این کمیسیون درخواست کرده است تا "روندهای آینده توسعه فناوری بین‌المللی و داخلی" را پیش بینی کند و "استراتژی ملی فناوری را در زمینه فناوری پیشرفته در سراسر جهان به طور عمیق مطالعه کند".

بر اساس اعلام خبرگزاری دولتی شینهوا، گزارش مشورتی تهیه شده توسط کمیسیون ملی مشاوره علم و فناوری چین در یک نشست سیاسی به ریاست رئیس جمهور شی جین پینگ مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تأثیر نهادی را تأیید کرد که پاسخ این کشور به شورای مشاوران رئیس جمهور در مورد علم و فناوری در ایالات متحده است.

اعضا، نوع عملکرد و نمودار سازمانی این کمیسیون هنوز ناشناخته باقی مانده است زیرا دولت چین اطلاعات کمی در مورد این نهاد فاش کرده است. این اولین بار است که وجود این کمیسیون توسط کانال‌های رسمی تایید می‌شود.

بر اساس  گزارش شینهوا، این کمیسیون «بیش از دو سال» است که فعال بوده و به طور فعالانه به رهبری مرکزی درباره برنامه‌ریزی علم و فناوری ملی، پاسخ به همه‌گیری کووید-۱۹، توسعه استعدادهای علمی و فناوری و همچنین نحوه استفاده از علم توصیه کرده است.

توصیه‌های ارائه‌شده توسط این نهاد «نقطه مرجع مهمی برای تصمیم‌گیری‌های مهم ملی علم و فناوری» فراهم کرده است. برای رهبری چین، این کمیسیون نقش ویژه‌ای در ترسیم آینده کشور دارد.

ایده ایجاد یک هیئت مشاوره فناوری برای تصمیم گیرندگان ارشد چین در سال ۲۰۱۷ زمانی که واشنگتن – در دوران ریاست جمهوری پیشین دونالد ترامپ – شروع به محدود کردن دسترسی چین به فناوری‌های ایالات متحده در بحبوحه افزایش تنش‌های فنی و تجاری کرد، قوت گرفت. وزارت علوم و فناوری چین در ماه می ۲۰۱۸ اعلام کرد که کار ایجاد نهاد مشاوره ملی علم و فناوری چین را بر عهده گرفته است.

دفتر سیاسی چین، عالی‌ترین گروه حاکمیتی، از این کمیسیون درخواست کرده است تا “روندهای آینده توسعه فناوری بین‌المللی و داخلی” را پیش بینی کند و “استراتژی ملی فناوری را در زمینه فناوری پیشرفته در سراسر جهان به طور عمیق مطالعه کند”.

قبل از تشکیل این کمیسیون، بخش‌های دانشگاهی آکادمی علوم چین، که در سال ۱۹۵۵ تشکیل شد، هیئت مشورتی عالی را تشکیل می‌داد. با این حال، این گروه به جای سیاست گذاری عمومی، به تحقیقات علمی دانشگاهی تمایل دارند.

گزارش مشورتی ۲۰۲۱ اولین سند شناخته شده کمیسیون برای بررسی و بحث از سوی رهبران ارشد چین است.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1885

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.