به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، در سال جاری، همه کارخانههای باتری CATL به کربنخنثی تبدیل خواهند شد. این اقدام نمادی از ادغام عمیقتر آن در بازارهای سرمایه جهانی و نقطه عطفی تازه در مأموریت شرکت برای پیشبرد اقتصاد جهانی بدون کربن محسوب میشود.
این شرکت متعهد است فناوریها و راهکارهای خود را در سطح جهانی به شرکای خود ارائه دهد تا به گذار صنایع سنتی مانند فولاد، سیمان و مواد شیمیایی به انرژی پاک کمک کند.
شرکتCATL در آوریل ۲۰۲۳ اعلام کرده بود که قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ در فعالیتهای اصلی خود به کربنخنثیسازی دست یابد و تا سال ۲۰۳۵ این هدف را در سراسر زنجیره ارزش باتری محقق کند. کارخانه CATL در شهر جائوچینگ، نخستین تأسیسات این شرکت بود که در سال ۲۰۲۲ گواهینامه «کارخانه بدون کربن» را دریافت کرد. از آن زمان تاکنون، این وضعیت در مجموع در چهار کارخانه این شرکت محقق شده است. میزان انتشار کربن این شرکت در سال ۲۰۲۳ به ۲.۱ میلیون تن رسید که کاهش ۳۴ درصدی نسبت به سال پیش از آن را نشان میدهد.
شرکتCATL در حال تنوعبخشی به کسبوکارهای خود فراتر از تولید باتری خودروهای برقی است.
ظرفیت تولید باتری این شرکت تا پایان سال گذشته به ۶۷۶ گیگاواتساعت (GWh) رسید و ۲۱۹ گیگاواتساعت دیگر نیز در دست ساخت است. اگر همه این ظرفیتها بهطور کامل بهرهبرداری شوند، شرکت میتواند سالانه باتری کافی برای تأمین انرژی ۹ میلیون خودروی برقی با برد ۵۰۰ کیلومتر تولید کند.
در راستای رشد سریعتر،CATL بهطور فعال در حال ترویج فناوری تعویض باتری است؛ فرایندی که در آن کاربران میتوانند باتری خودرو را در مدت فقط دو دقیقه با یک باتری کاملاً شارژشده تعویض کنند. این شرکت همچنین طراحی و تولید شاسی خودروهای برقی و توسعه محصولات ذخیرهسازی انرژی را نیز دنبال میکند.
بازار جهانی انرژی تجدیدپذیر طی ۲۵ سال آینده میتواند ارزشی معادل ۱۰ تریلیون دلار آمریکا داشته باشد.
شرکت CATL به تازگی بزرگترین عرضه اولیه سهام جهان در سال جاری را به پایان رساند و ۳۵.۷ میلیارد دلار هنگکنگ (معادل ۴.۶ میلیارد دلار) سرمایه جذب کرد. این شرکت قصد دارد از این منابع مالی برای ساخت کارخانه در بازارهای خارج از کشور استفاده کند؛ بازاری که در حال حاضر ۳۰ درصد از کل درآمد شرکت را به خود اختصاص داده است.
تلاش CATL برای جهانی شدن، تنها به ساخت باتریهای خودرو محدود نمیشود. این شرکت بزرگ چینی مصمم است تا ردپای خود را در سطح بینالمللی گسترش دهد.
شرکتCATL که از جمله مشتریان آن میتوان به تسلا، بیامو و فولکسواگن اشاره کرد، در سهماهه نخست سال جاری افزایشی ۴۰.۲ درصدی در تحویل محصولات خود نسبت به سال قبل گزارش داد. در این مدت، این شرکت در مجموع ۸۴.۹ گیگاواتساعت باتری فروخت و ۳۸.۲ درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داد.
در میان ۱۰ تولیدکننده برتر باتری خودروهای برقی در جهان، ۶ شرکت چینی حضور دارند که در مجموع ۶۷.۴ درصد سهم بازار را طی ماههای ژانویه تا مارس در اختیار داشتند.
منبع: scmp