• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
13

چین در زمینه پرتاب فضایی از آمریکا پیشی گرفت

  • کد خبر : 1806
  • ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
چین در زمینه پرتاب فضایی از آمریکا پیشی گرفت
در نشانه دیگری از توانایی چین، این بار در جنگ فضایی، گزارش شده است که یک ماهواره چینی از مانوری برای جلوگیری از تعقیب شدن توسط یک ماهواره جاسوسی آمریکا استفاده کرده است.

چین در ۱۰ ماه نخست ۲۰۲۱ میلادی پرتاب‌های فضایی بیشتری نسبت به هر سال گذشته داشته است و در رقابت فضایی با فاصله کمی از آمریکا جلوتر است.

تا پایان اکتبر، ۴۰ پرتاب، با دو شکست، از سکوهای پرتاب راکت چینی انجام شد – که تاکنون از ۳۹ پرتاب انجام شده این کشور در سال ۲۰۲۰ بیشتر بوده است. این بالاترین سطح پرتاب فضایی این کشور در یک سال بوده و حداقل هفت مورد دیگر تا پایان دسامبر برنامه ریزی شده است. در همین ۱۰ ماه، آمریکا ۳۹ پرتاب داشت که ۳۶ مورد موفقیت آمیز بود.

ماموریت‌های قابل توجه چین در سال جاری شامل ماژول اصلی ایستگاه فضایی تیانگونگ و دو ماموریت خدمه‌ای است که هر کدام سه فضانورد را به ایستگاه می‌فرستند.

چندی پیش، چین سی و یکمین ماهواره را در بزرگترین سیستم سنجش از راه دور تجاری خود، موسوم به سری ۱۳۸ ماهواره‌ای جیلین، پرتاب کرد. این یک ماهواره سنجش از دور است که می‌تواند تصاویر با وضوح بالا و انتقال داده با سرعت بالا ارائه دهد.

شرکت علوم و فناوری هوافضای چین (CASC)، پیمانکار اصلی فضایی این کشور، امسال ۴۰ پرتاب را برنامه ریزی کرده و تا اکتبر ۳۶ پرتاب را تکمیل کرده است.

دو پرتاب در سال جاری توسط شرکت تابعه علوم و صنایع هوافضای چین توسعه‌دهنده موشک،  Expace و دو پرتاب توسط شرکت خصوصی iSpace انجام شد. آنها نیز در سال جاری پرتاب‌های بیشتری خواهند داشت.

چین در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در برنامه‌های فضایی انجام داده و پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

قبل از سال ۲۰۰۷، چین هرگز بیش از ۱۰ پرتاب در یک سال انجام نداده بود. اما از آن زمان به بعد، ۱۵۲ پرتاب را در پنج سال گذشته انجام داده است.

این کشور در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بیشترین رکورد را در جهان داشت و از آمریکا، پیشتاز دیرینه در این زمینه، به ترتیب با ۳۸ و ۳۲ در مقایسه با ۳۴ و ۲۱، پیشی گرفت.

روسیه، دیگر بازیگر بزرگ فضایی، تا کنون تنها ۱۸ مورد در سال جاری داشته و سال گذشته ۱۵ مورد پرتاب داشته است.

اما این “رقابت” با سطح مسابقه فضایی در دوران جنگ سرد فاصله زیادی دارد. بین سال‌های ۱۹۵۷ و ۱۹۹۱، موشک‌های شوروی ۲۳۰۹ پرتاب موفقیت‌آمیز را انجام دادند که میانگین آن ۶۶ پرتاب در سال بود.

اگرچه چینی‌ها از نظر تعداد پرتاب‌ها پیشی گرفته‌اند، اما هنوز از نظر قابلیت حمل موشک عقب هستند. قدرتمندترین موشک چین، CZ-5 که در سال ۲۰۱۹ تکمیل شد، می‌تواند ۲۵ تن را به مدار پایین زمین منتقل کند – قابل مقایسه با آریان ۵ اروپا و پروتون-M روسیه، اما آمریکا فالکون هوی را دارد که می‌تواند ۶۴ تن را حمل کند.

در نتیجه، CASC در حال کار بر روی دو موشک بالقوه بالابر فوق سنگین برای ماموریت‌های ماه و سیاره‌های است.

بیشتر شتاب چین در فعالیت‌های پرتاب مربوط به موسسات دولتی و ساخت مراکز پرتاب جدید بوده، اما بخش خصوصی و تجاری آن نیز در حال پیشرفت هستند.

در نشانه دیگری از توانایی چین، این بار در جنگ فضایی، گزارش شده است که یک ماهواره چینی از مانوری برای جلوگیری از تعقیب شدن توسط یک ماهواره جاسوسی آمریکا استفاده کرده است.

وبگاه نظامی آمریکا بریکینگ دیفنس گزارش داد که در ماه جولای، پیشرفته‌ترین ماهواره ارتباطی چین قبل از اینکه به سرعت دور شود، به طور موازی به یک ماهواره جاسوسی فضایی آمریکا نزدیک شد.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1806

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.