• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
4

ورود نخستین هواپیمای مسافربری ساخت چین به بازار خارجی

  • کد خبر : 3651
  • ۰۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱
ورود نخستین هواپیمای مسافربری ساخت چین به بازار خارجی
اولین هواپیمای مسافربری ساخت چین وارد بازار خارج از این کشور شد. بر این اساس، هواپیمای ARJ21-700 ساخت شرکت کوماک (COMAC) به خط هوایی ترنس‌نوسا (TransNusa Airlines) اندونزی تحویل داده شد.

ترنس‌نوسا اوایل سال ۲۰۲۱ قراردادی را با شرکت لیزینگ CALC (سرواژه China Aircraft Leasing) چین به امضا رسانده بود تا از این طریق ۳۰ فروند هواپیمای ARJ21 را تا سال ۲۰۲۶ دریافت کند. مطابق قرارداد مذکور، کوماک مدیریت نگهداری و بهره‌برداری از هواپیماها و نیز خدمات پس از فروش را به شرکت اندونزیایی ارائه خواهد کرد.

ARJ21 یک هواپیمای کلاس اقتصادی است که با برد پروازی ۲۲۲۵ تا ۳۷۰۰ کیلومتر و فاصله انتهای دو بال ۲۷.۲۸ متر، عمدتا برای پرواز بین شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک‌تر حومه آن‌ها استفاده می‌شود.

توسعه ARJ21 در مارس ۲۰۰۲ آغاز شد، اولین نمونه آن در دسامبر ۲۰۰۷ عرضه شد و نخستین پرواز این هواپیما نیز در نوامبر ۲۰۰۸ از فرودگاه داچانگ (Dachang) شهر شانگهای انجام گرفت.

این هواپیما ظاهری شبیه به هواپیمای مسافربری MD-80 شرکت آمریکایی مک‌دانل داگلاس (McDonnell Douglas) دارد و از دو موتور جنرال الکتریک CF34 بهره می‌برد.

کوماک ۴ نسخه از این هواپیما را توسعه می‌دهد؛ ARJ21-700 که مدل پایه آن محسوب می‌شود و بین ۷۰ تا ۹۵ صندلی دارد، ARJ21-900 مدل بدنه کشیده که ظرفیت ۹۵ تا ۱۰۵ مسافر را خواهد داشت، ARJ21F نسخه باربری با ظرفیت بار ۱۰۱۵۰ کیلوگرم خواهد بود و  ARJ21B که نسخه بیزینس برای ۲۰ مسافر است.

بدنه هواپیماهایی که کوماک به شرکت اندونزیایی تحویل می‌دهد، با الگوی پرچم اندونزی چاپ شده و نقاشی بیرونی بر اساس رنگ‌های نمادین لوگوی این شرکت هواپیمایی شامل آبی، زرد و سبز طراحی شده است. ARJ21 در سال ۲۰۱۴ گواهینامه خود را دریافت کرد و تاکنون نزدیک به ۱۰۰ فروند از آن در بیش از ۳۰۰ مسیر داخلی چین تحویل داده شده و در حال استفاده است.

منبع: chinadaily

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3651

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.