• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
11

هوش مصنوعی چین و تاکید بر دستورالعمل‌های اخلاقی

  • کد خبر : 1719
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶
هوش مصنوعی چین و تاکید بر دستورالعمل‌های اخلاقی
دستورالعمل‌ها، با عنوان "مشخصات اخلاقی هوش مصنوعی نسل جدید"، توسط یک کمیته مدیریت هوش مصنوعی که زیر نظر MOST در فوریه 2019 ایجاد شد، تدوین شد.

چین اولین مجموعه دستورالعمل‌های اخلاقی خود را در زمینه هوش مصنوعی منتشر کرد، با تاکید بر حفاظت از حقوق کاربران و جلوگیری از خطرات به گونه‌ای که با اهداف پکن برای مهار نفوذ تکنولوژی‌های بزرگ و تبدیل شدن به رهبر جهانی هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ مطابقت داشته باشد.

در این دستورالعمل‌ها آمده است که انسان‌ها باید قدرت تصمیم گیری کامل داشته باشند و حق انتخاب دارند که خدمات هوش مصنوعی را بپذیرند، از تعامل با یک سیستم هوش مصنوعی، خارج شده یا فعالیت آن را در هر زمان متوقف کنند. این سند توسط وزارت علوم و فناوری چین (MOST) منتشر شده است.

در دستورالعمل‌ها آمده است: هدف این است که “اطمینان حاصل شود هوش مصنوعی همیشه تحت کنترل انسان است”.

دستورالعمل‌ها، با عنوان “مشخصات اخلاقی هوش مصنوعی نسل جدید”، توسط یک کمیته مدیریت هوش مصنوعی که زیر نظر MOST در فوریه ۲۰۱۹ ایجاد شد، تدوین شد. در ژوئن همان سال، این کمیته مجموعه‌ای از اصول راهنمای حکومت هوش مصنوعی را منتشر کرد که بسیار زیاد بود، گسترده‌تر از مشخصات تازه منتشر شده.

این سند شش اصل اساسی برای سیستم‌های هوش مصنوعی، از جمله اطمینان از “قابل کنترل و قابل اعتماد بودن” آنها را بیان می‌کند. اصول دیگر بهبود رفاه انسان، ارتقاء عدالت، حفظ حریم خصوصی و ایمنی و افزایش سواد اخلاقی است.

تأکید بر حفاظت و توانمندسازی کاربران نشان دهنده تلاش‌های پکن برای اعمال کنترل بیشتر بر بخش فناوری این کشور است. یکی از جدیدترین اقدامات در سرکوب یک ساله، هدف قرار دادن الگوریتم‌های توصیه محتوا بوده است که اغلب بر سیستم‌های هوش مصنوعی متکی بر جمع آوری و تجزیه و تحلیل حجم عظیمی از داده‌های کاربر استوار است.

با این حال، تغییرات به نام انتخاب کاربر انجام می‌شود و به کاربران این امکان را می‌دهد تا بر تعاملات خود با سیستم‌های هوش مصنوعی بصورت آنلاین کنترل بیشتری داشته باشند، موضوعی که سایر کشورها نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. امنیت داده‌ها، حریم خصوصی شخصی و حق انصراف از تصمیم گیری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی همه در سند جدید ذکر شده است.

این سند می‌گوید پیشگیری از خطرات مستلزم تشخیص نقاط ضعف فنی و امنیتی در سیستم‌های هوش مصنوعی است و اطمینان حاصل شود که نهادهای مربوطه پاسخگو هستند و مدیریت و کنترل کیفیت محصول هوش مصنوعی بهبود یافته است.

این دستورالعمل‌ها همچنین محصولات و خدمات هوش مصنوعی را از انجام فعالیت‌های غیرقانونی و به خطر انداختن شدید امنیت ملی، امنیت عمومی یا امنیت تولید منع می‌کند. در این سند آمده است که آنها نباید قادر باشند به منافع عمومی آسیب برسانند.

در سال ۲۰۱۷، شورای دولتی چین طرحی بلندپروازانه برای پیشی گرفتن بر آمریکا و تبدیل شدن به رهبر جهانی در هوش مصنوعی ارائه داد. در مرحله اول این طرح که نقش اصلی را به دولت می‌دهد، مشخص شد که صنعت داخلی باید تا سال ۲۰۲۰ با فناوری پیشرو هوش مصنوعی، برنامه‌های کاربردی، دستورالعمل‌های اخلاقی و چارچوب‌های سیاست همگام باشد.

هدف بعدی چین این است که تا سال ۲۰۲۵ پیشرفت‌های بزرگی در زمینه هوش مصنوعی داشته باشد و تا پایان دهه به کشور پیشرو در این زمینه تبدیل شود.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1719

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.