• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
2

هجوم شرکت‌های فعال در صنعت خودروهای الکتریکی از چین به هنگ کنگ

  • کد خبر : 6321
  • ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
هجوم شرکت‌های فعال در صنعت خودروهای الکتریکی از چین به هنگ کنگ
شرکت‌های فعال در صنعت خودروهای الکتریکی چین در حال راه‌اندازی فروشگاه‌هایی در هنگ کنگ هستند تا از سیستم مالی این شهر برای گسترش جهانی خود استفاده کنند و تاکنون بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و صدها شغل ایجاد کرده‌اند.

شرکت کانتمپ (Contemporary Amperex Technology Co) که بزرگترین سازنده باتری جهان است، قصد دارد دفتر بین‌المللی خود را در هنگ کنگ با حدود ۱٫۲ میلیارد دلار هنگ کنگ (۱۵۴ میلیون دلار) افتتاح و ۵۰۰ کارمند را استخدام کند.

این اتفاق را می‌تواند نوعی توسعه خوشایند برای هاب آسیا دانست خصوصا پس از آنکه صنعت مالی آن با محدودیت‌های کووید و کندی اقتصادی در چین مواجه شد که تعدیل در شرکت‌ها یا جابجایی مردم به خارج از شهر را به دنبال داشت.

بخش پیشرفته مالی هنگ کنگ، همراه با جریان سرمایه آزاد و بزرگترین بازار دریایی یوان در جهان، می‌تواند به شرکت‌های خودروی برقی چینی کمک کند.

چهار بانک بزرگ چین هنوز قادر به حمایت مستقیم از نیازهای خودروسازان در خارج از کشور، از جمله وام‌های خودروی مصرفی، جذب سرمایه توسط نمایندگی‌ها یا سرمایه گذاری مستقیم خارجی برای ساخت کارخانه نیستند. خودروسازان چینی به مرحله گسترش بین‌المللی رسیده‌اند و این نیاز به حمایت مالی دارد. هنگ کنگ نقطه شروع خوبی برای این کار است.

سازندگان خودروهای برقی چین و شرکت‌های مرتبط با رشد فروش خارج از کشور، به سرعت در حال گسترش هستند. شرکت بی‌وای‌دی اعلام کرد که یک کارخانه خودروهای برقی در مجارستان خواهد ساخت که اولین کارخانه آن در این قاره است، در حالی که دیگر خودروسازان چینی از جملهSAIC  و گریت وال موتورز به دنبال بومی سازی تولید در اروپا هستند.

به دلیل کنترل ارز خارجی در چین، پول نمی‌تواند آزادانه در داخل یا خارج از کشور حرکت کند. کسب‌وکارهایی که سرمایه یا سود خود را به کشور باز می‌گردانند معمولاً با لایه‌های بازرسی و محدودیت‌هایی از سوی پکن مواجه می‌شوند و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی باید از مقاماتی مانند آژانس مرکزی برنامه‌ریزی اقتصادی کشور، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی و وزارت بازرگانی تأیید شود. هنگ کنگ، به عنوان یک منطقه اداری ویژه، تحت این قوانین قرار نمی‌گیرد.

جدای از جذابیت مالی، هنگ کنگ، مستعمره سابق بریتانیا که در سمت چپ جاده رانندگی می‌کند، بازار نخست برای خودروسازان چینی با مدل‌های فرمان راست است. به عنوان مثال شرکت‌هایی همچون شپینگ و جیلی اولین اتومبیل‌های دست راست خود را به شهر می‌آورند.

هنگ کنگ حتی برای SAIC، یکی از بزرگترین خودروسازان دولتی چین، از اهمیت استراتژیک برخوردار است. این سازنده مستقر در شانگهای، مدل‌های برقی و پلاگین هیبریدی فرمان راست را از برندهای ام جی موتور و مکسوس را در آنجا می‌فروشد و این شهر به عنوان پله‌ای برای بازار آسیای جنوب شرقی، جایی که بازارهای کلیدی نوظهور خودروهای برقی مانند اندونزی، مالزی و تایلند نیز در آن قرار دارند، در نظر گرفته می‌شود.

هنگ کنگ یک بازار خیلی بزرگ نیست، اما موقعیت استراتژیک آن بالا است. خودروسازان هنگ کنگ را به عنوان یک پل ارتباطی برای آسیای جنوب شرقی، پنجره‌ای برای نمایش محصولات و نام تجاری خود می‌بینند.

منبع: bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6321

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.