• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

نقشه راه چین برای رشد صادرات خودروهای الکتریکی به سراسر جهان

  • کد خبر : 6535
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
نقشه راه چین برای رشد صادرات خودروهای الکتریکی به سراسر جهان
چین به منظور در امان ماندن در برابر محدودیت‌های تجاری احتمالی، حفظ جایگاه خود به‌‌عنوان برترین صادر کننده خودرو در جهان و تبدیل این بخش به محرکی جهت رشد پایدار، برنامه‌هایی را برای توسعه صنعت خودروهای الکتریکی ارائه کرده است.

افزایش همکاری‌های بین‌المللی، افزایش قدرت گفت‌وگوی کشور در تنظیم استانداردها و اقداماتی برای کمک به تولیدکنندگان داخلی برای مقابله با موانع صادراتی از جمله ۱۸ موردی است که در سندی که توسط ۹ سازمان دولتی به رهبری کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی و وزارت بازرگانی چین منتشر شده، فهرست شده است.

پکن معتقد است که صنعت خودروهای برقی آزاد در چین می‌تواند به عنوان یک محرک برای اقتصادی باشد که به منظور دستیابی به بهبودی پایدار با یک نبرد سخت روبرو است. اما از طرفی حتی با تشدید رقابت داخلی مشکل مازاد ظرفیت بر چشم انداز این بخش سنگینی می‌کند. از آنجایی که شرکت‌های چینی برای حفظ رونق فروش خودروهای الکتریکی روی بازارهای خارج از کشور حساب می‌کنند، مداخلات دولت‌های این بازارها می‌تواند موانعی را در تسلط بر این مسیر ایجاد کند.

به عنوان مثال، اتحادیه اروپا در ماه اکتبر ۲۰۲۳ تحقیقات ضد یارانه‌ای را آغاز کرد و مدعی شد که قیمت خودروهای برقی چینی “به طور مصنوعی پایین” نگه داشته شده است. ماه گذشته نیز جینا ریموندو وزیر بازرگانی ایالات متحده، خودروهای الکتریکی چین را “یک خطر” برای امنیت اطلاعات نامید و به محدودیت‌هایی اشاره کرد که جبهه جدیدی را برای تجارت و مناقشات فناوری باز می‌کند.

اما سند جدید چین همکاری برای مقابله با این محدودیت‌ها و همچنین حمایت از صادرات خودورهای برقی را اعلام می‌دارد. در این سند آمده است: مراکز تحقیق و توسعه را در خارج از کشور راه‌اندازی کنید، و با مؤسسات تحقیقاتی خارجی و خوشه‌های صنعتی از طریق آموزش استعدادها و تبادل استعدادها همکاری استراتژیک کنید تا به بخش خودروهای برقی چین برای بهتر شدن کمک کنید.

یکی از محققان مؤسسه مطالعات بین‌المللی دانشگاه فودان در این باره می‌گوید که چین مشتاق است اجازه ندهد ایالات متحده و اتحادیه اروپا درهای صادرات خودروهای الکتریکی را ببندند و صنعت رشد بزرگ این کشور را محدود کنند. به هر حال، خودروهای الکتریکی یکی از معدود نقاط روشن در میان بهبود اقتصادی ناپایدار است.

بر اساس داده‌های اداره کل گمرک، چین در سال ۲۰۲۳ از ژاپن به عنوان برترین صادرکننده خودرو در جهان عبور کرد و ۵٫۲۲ میلیون دستگاه خودرو به خارج از کشور صادر کرد که ۵۴ درصد نسبت به سال گذشته آن افزایش داشته است. صادرات خودروهای برقی که توسط رسانه‌های دولتی به عنوان موتور رشد جدید دومین اقتصاد بزرگ جهان مطرح شده است، در سال گذشته به ۱٫۷۷ میلیون رسید.

به گفته کارشناسان چینی صادرات برای رشد این بخش ضروری است. صادرات برای ادامه شکوفایی صنعت خودروهای برقی و جبران عقب ماندگی اقتصادی ناشی از مشکلات بخش املاک و چالش‌های صادرات در دیگر بخش‌ها برای چین کلیدی است. و بنا بر همین دلایل، پکن در حال برنامه‌ریزی برای حمایت از صادرات خودروهای برقی خود است.

کارشناسان توصیه می‌کنند که سازندگان خودروهای برقی چین می‌توانند بر خاورمیانه و در عین حال بومی‌سازی تولید در اروپا برای کاهش ریسک‌های سیاست‌گذاری، متمرکز شوند.

در کنار همکاری، رعایت و تنظیم استانداردها از دیگر اولویت‌های تعیین شده توسط آژانس‌های چینی است. پکن به دنبال ترویج بین‌المللی‌سازی استانداردها و مشخصات، از جمله برای باتری‌ها و امکانات شارژ، و افزایش شناخت دوجانبه و چندجانبه است.

تلاش‌های مشترک وزارتخانه‌های مرتبط با بازرگانی، تولیدات صنعتی و امور خارجه نیز مثبت ارزیابی شده است. همچنین در این سند آمده است که این مقامات باید دسترسی به بازارهای خارج از کشور، داده‌ها و قوانین مالکیت معنوی را برای تدوین دستورالعمل‌های خاص کشور و همچنین آموزش تولیدکنندگان و صادرکنندگان برای دفع خطرات دنبال کنند.

این آژانس‌ها همچنین بر استفاده از سازوکارهای سازمان تجارت جهانی و مکانیسم‌های حل و فصل برای ایجاد یک «محیط شفاف و قابل پیش‌بینی» و حفاظت از زنجیره‌های عرضه جهانی خودروهای برقی تاکید کردند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6535

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.