• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
3

موقعیت امروزه BYD در صنعت خودروی برقی چین

  • کد خبر : 5040
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۰۱
موقعیت امروزه BYD در صنعت خودروی برقی چین
BYD در سال 2022 ، 1.86 میلیون خودروی هیبریدی تمام الکتریکی و هیبریدی تحویل داد که 42 درصد از تسلا با 1.3 میلیون دستگاه پیشی گرفته است.

زمانی که از ایلان ماسک در مورد رقابت احتمالی با BYD که سه سال قبل از تسلا خودرویی با باتری را به بازار جنوب چین آورده بود، پرسیدند، با صدای بلند خندید.

آنچه مورد تمسخر ماسک قرار گرفت، خودروی E6 بود، یک خودروی جمع و جور که برای طی مسافت ۳۷۰ کیلومتر (۲۳۰ مایل) با یک بار شارژ آزمایش شد و بیش از هشت ثانیه طول کشید تا از حالت سکون به سرعت ۹۷ کیلومتر در ساعت (۶۰ مایل در ساعت) برسد.

این امر مربوط به نوامبر ۲۰۱۱ است، درست شش ماه پس از آن که فهرست ۲۲۶ میلیون دلاری تسلا نزدک، ماسک را در مسیر تبدیل شدن به یکی از ثروتمندترین مردان جهان قرار داد.

چند سال گذشت، BYD اکنون در شنجن مونوریل خود را با کمک باتری به حرکت درآورده و بازدیدکنندگان و اجسام را در سراسر محوطه پردیس خود حمل می‌کند.

این خودروساز در سال ۲۰۲۲ ۱٫۸۶ میلیون خودروی هیبریدی تمام برقی و پلاگین به مشتریان خود تحویل داد.

این رقم ۴۲ درصد از ۱٫۳۱ میلیون خودروی تسلا بیشتر بود و جایگاه BYD را به عنوان تولیدکننده شماره یک خودروهای الکتریکی در جهان تثبیت کرد.

BYD اکنون ۹۸ میلیارد دلار آمریکا ارزش دارد که تقریباً مجموع ارزش جنرال موتورز و فورد موتور است.

مزایای BYD بسیار است. اولین مورد باتری‌های با کارایی بالا آن است که نسبت به رقبای خود برتری دارد.

دوم، BYD طیف محصولات و طراحی‌های مد روز دارد که بهتر در بین مشتریان چینی طنین انداز شده است.

BYD دوازده مدل خودرو در دو کلاس تولید می‌کند. سری Dynasty – مدل‌هایی که از سلطنت امپراتوری چین از هان تا یوان نام‌گذاری شده‌اند – مدل‌هایی کاملاً تزئین شده در ۱۷ نوع هستند که برای خانواده‌های طبقه متوسط هدف قرار می‌گیرند. سری Ocean – محدوده ساده‌تری با نام‌هایی مانند Destroyer، Frigate، Seal و Dolphin – دارای ظاهری اسپرت است که برای رانندگان جوان‌تر جذاب است.

این شرکت به عنوان تولید کننده سلول‌های خشک قابل شارژ و باتری برای تلفن‌های همراه شروع به کار کرد. BYD یک تازه وارد در خودرو بود و تنها در سال ۲۰۰۳ پس از خرید مجوز Xi’an Tsinchuan Auto از دولت استان شانشی و به حوزه خودروسازی وارد شد.

اولین وسیله نقلیه آن F3 بود، یک مینی خودرو با موتور ۱٫۶ لیتری بنزینی که به قیمت ۴۰ هزار یوان (۵۸۵۰ دلار آمریکا) فروخته می شد. BYD با نگه داشتن قیمت‌ها زیر سد روانی ۱۰۰ هزار یوآنی، برند مورد علاقه رانندگان تازه‌کار بود و به آن نسبت به رقبای بزرگ‌تری مانند تویوتا و هوندا برتری داد.

از آنجا، BYD به سرعت رشد کرد تا جایی که این شرکت شنجن زمانی که مورد مورد تمسخر ماسک قرار گرفت، در هشتمین سال ساخت خودرو خود و ششمین مونتاژکننده بزرگ چین بود. چین تا آن زمان از ایالات متحده به عنوان بزرگترین بازار خودرو در جهان پیشی گرفته بود.

در طول دهه بعد، BYD سرمایه گذاری زیادی روی باتری انجام داد و از هیبریدی‌های بنزینی-الکتریکی استفاده کرد تا به تدریج جایگزین خودروهای بنزینی در مجموعه خود شود تاجایی که در سال گذشته اعلام کرد موتورهای احتراق داخلی را به طور کلی متوقف می کند و تمام الکتریکی می‌شود.

اما سفر الکتریکی BYD بدون دست اندازه نبود. قبل از ورود e6 به بازار، BYD در حال توسعه F3e بود، یک نسخه تمام الکتریکی از F3 محبوب خود، که هدف آن شارژ کردن ۷۰ درصد ظرفیت در عرض ۱۰ دقیقه بود و مسافت ۳۰۰ کیلومتر را طی کرد و قیمت آن ۱۵۰ هزار یوان بود.

پروژه F3e در سال ۲۰۱۰ قبل از شروع به تولید متوقف شد، زیرا بازار نوپای خودروی برقی در چین فاقد شبکه شارژ برای رفع نگرانی‌های مشتریان بود.

با این حال تلاش مدیران شرکت برای رفع موانع و محدودیت‌ها ادامه یافت تا جایی که امروز BYD از نظر فناوری از رقبای خود پیشی گرفته است.

نوآوری کلید رشد BYD بود. در روزهای اولیه، BYD راهی برای ساخت باتری تلفن در دمای اتاق پیدا کرد که به آن نسبت به رقبای برتری داد چراکه آنها نیاز به نصب اتاق‌های خشک گران قیمت برای مجموعه‌های خود داشتند.

دو دهه بعد، این شرکت به سمت نوآوری در خودروهای برقی خصوصا در زمینه باتری حرکت کرد.

در سال ۲۰۲۲، BYD  باتری ۷۰٫۴ گیگاوات ساعت (گیگاوات ساعت) یا ۱۳٫۶ درصد از بازار جهانی را تولید کرد که آن را به سومین تولیدکننده بزرگ باتری خودروی برقی در جهان پس از Contemporary Amperex Technology Limited (CATL) و LG Energy Solution در کره جنوبی تبدیل کرد.

تسلا به قدری تحت تاثیر BYD قرار گرفت که سال گذشته استفاده از باتری های Blade خود را برای شاسی بلندهای سایز متوسط مدل Y در کارخانه گیگافکتوری خود در برلین آغاز کرد. اوایل این ماه، تسلا اعلام کرد که کارخانه‌ای در کنار کارخانه گیگافکتوری خود در شانگهای برای مونتاژ باتری‌های مگا پک خواهد ساخت.

مهمتر از همه، BYD مالک کل زنجیره تامین باتری‌های خودری برقی، از مواد معدنی و خام گرفته تا بسته‌های باتری تمام‌شده است، که به آن قدرت کنترل بیشتری بر هزینه، حاشیه سود و تحویل می‌دهد.

BYD همچنین بخش ذخیره سازی انرژی خود را راه اندازی کرده و تراشه‌های نیمه هادی را که در داخل محصولات استفاده می کند طراحی می کند. این مزیت نه تنها به کنترل هزینه‌های BYD کمک کرد، بلکه تضمینی براب تولید سریع و تحویل پایدار بود.

BYD در سال گذشته رشد کرد در حالی که رقبایش از Nio تا Tesla در طول همه‌گیری کووید-۱۹ به دلیل شکستگی زنجیره تامین دچار مشکل شدند.

رقابت بر سر هزینه در میان سازندگان خودروهای برقی شدید است، اگر یک شرکت نتواند هزینه‌ها را کاهش دهد مزیتی ندارد.

کنترل BYD بر زنجیره تامین خود بی‌رقیب است.

خودروی Han EV که پرچمدار BYD  است یک سدان چهار در شیک است که با شارژ ۷۱۵ کیلومتر برد دارد و می‌تواند در ۳٫۹ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. با کابین چرم ناپا و تزئینات چوبی، مدل تمام برقی آن حدود ۳۰۰ هزار یوان به فروش می‌رسد.

BYD سیستم کنترل بدنه DiSus را به کار گرفته تا مسافران را در هنگام پیچیدن با سرعت بالا در جای خود نگه دارد و از واژگونی خودرو جلوگیری کند.

این اولین خودروساز چینی است که چنین فناوری را در داخل خود در اختیار دارد و توسعه می‌دهد و پیش از این خودروسازها در این زمینه به فناوری‌های خارجی متکی بودند.

با این حال، BYD هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن دارد. این خودروساز در رتبه بندی هوشمند JD Power در مورد خودروهای برقی چینی به ۱۰ رتبه برتر راه پیدا نکرد. به همین دلیل BYD تمام تلاش خود را می‌کند تا خودروهای الکتریکی خود را هوشمندتر کند تا با رقبای سطح بالا رقابت کند.

به گفته کارشناسان، از آنجایی که صنعت، خودروهای جدید را هوشمندتر می‌کند، تغییرات بزرگی در زندگی روزمره مردم رخ خواهد داد. “دوران جدید وسایل نقلیه هوشمند فرا رسیده و تا سال ۲۰۳۵، آنها بر خیابان‌ها مسلط خواهند شد.

BYD برای کمک به هوشمندتر شدن به شرکای خود تکیه کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۷ به پروژه آپولو بیدو پیوست تا از پلتفرم باز برای توسعه قابلیت خودران خود استفاده کند. Han EV از سیستم HiCar بر اساس سیستم عامل هارمونی هوآوی استفاده می‌کند.

BYD به طور فعال خودروهای الکتریکی خود را در سراسر آمریکای جنوبی، اروپا، آسیای جنوب شرقی، هند و خاورمیانه تبلیغ می‌کند. این شرکت در ایالات متحده، از سال ۲۰۱۷ اتوبوس‌هایی با باتری در شهر لنکستر کالیفرنیا می‌سازد.

و حالا و پس از پیشرفت‌های صنعت خودروسازی، ماسک گفت: «ما برای شرکت‌های خودروسازی در چین احترام زیادی قائل هستیم. “آنها رقابتی‌ترین در جهان هستند … آنها سخت و هوشمندانه کار می‌کنند، بنابراین احترام زیادی برای شرکت‌های خودروسازی چینی که ما با آنها رقابت می‌کنیم. قائل هستیم”.

مدیران BYD محتاط تر هستند و اشاره می‌کنند که تنها یک چهارم از ۲۶٫۸۶ میلیون خودروی جدید فروخته شده در سال گذشته در چین الکتریکی بوده است.

بر اساس گزارش UBS، از هر پنج خودروی جدیدی که وارد جاده‌های چین می‌شوند، سه خودرو ممکن است تا سال ۲۰۳۰ الکتریکی شوند.

منبع: ‌scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5040

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.