• امروز : دوشنبه - ۲۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 13 May - 2024
4

مشخصات خودروی الکتریکی کامل چین چیست؟

  • کد خبر : 5046
  • ۰۵ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۰۲
مشخصات خودروی الکتریکی کامل چین چیست؟
در آستانه نمایشگاه خودروی شانگهای 2023، جنگ لفظی بین دو عدد از شناخته‌شده‌ترین کارآفرینان فناوری چین در رسانه‌های اجتماعی درگرفت و به یکی از موضوعات تعیین‌کننده در بزرگترین بازار خودروی جهان تبدیل شد.

وانگ چوانفو موسس BYD  پس از اینکه شرکتش بهترین سود سه ماهه خود را با سبقت گرفتن از تسلا، به دست آورد، ادعاهای مربوط به رانندگی خودران  را همگی “بیهوده” و “بی معنی” دانست.

یو چنگدونگ، رئیس دوره‌ای شرکت هوآوی، که همچنین ریاست واحد خودروهای هوشمند این شرکت را نیز بر عهده دارد، گفت: یا او این فناوری را نمی‌فهمد، یا عمداً آن را گفته است تا به این صنعت ضربه بزند.

نقطه نزاع بین این دو – که هر یک در حوزه کاری خود غول هستند – برای رسانه‌های اجتماعی جدی بود و محور اصلی آن بازار رو به رشد خودروهای برقی بود، جایی که ۶۰ درصد از وسایل نقلیه جدیدی که تا سال ۲۰۳۰ وارد چین می‌شوند، برقی خواهد بود. اما خودروی الکتریکی کامل چگونه است؟

جذابیت یک خودروی الکتریکی با هوشمندی آن مشخص می‌شود، نه اینکه چقدر می‌تواند پیش برود یا چقدر ارزان است، زیرا پیشرفت‌های تکنولوژیکی به نگرانی های رانندگان و کاهش هزینه‌های تولید کمک کرده است.

جوانان در چین دیگر با خودروهای الکتریکی فقط به عنوان یک وسیله نقلیه رفتار نمی‌کنند، بلکه می‌خواهند آنها مانند گوشی‌های هوشمند عمل کنند. به همین دلیل خودران و هوشمند ساختن خودروها می‌تواند خریداران چینی بیشتری را جذب کند.

هوشمندی وسایل نقلیه در ویژگی‌های داخلی مانند کنترل‌های فعال‌شده با صدا، تشخیص چهره، ارتقاء نرم‌افزار هوایی، ویژگی‌های مرتبط با تلفن و پارک خودکار مشخص و اندازه گیری می‌شود.

در رأس امتیازات، رانندگی خودران قرار دارد و به دلیل پیچیدگی‌های تکنولوژیک، اطمینان از اینکه وسیله نقلیه بتواند به تنهایی با سرعت بالا حرکت کند بدون اینکه خطری برای سرنشین ایجاد کند، اهمیت زیادی دارد.

هر ۱۰ مدلی که در بین خودروهای برقی چین در رده باهوش‌ترین، رتبه بندی شده‌اند، می‌توانند با کمترین مداخله انسانی رانندگی خودکار (سطح ۲ تا سطح ۳) داشته باشند. ۹ مورد از ۱۰ خودروی الکتریکی پرفروش کشور در سال گذشته دارای این ویژگی بودند.

نقطه عطفی که در سال ۲۰۲۲ رخ داد بود که خودروسازان چینی تا اندازه‌ای پیشرفت کردند که خودرانی را به واقعیت تبدیل کنند. شرکت‌های چینی به سرعت در حال توسعه فناوری خودران و در تلاش برای تولید و فروش خودروهای مجهز به این سیستم‌ها در مقیاس بزرگ هستند. آنها توانایی خود را در کنترل هزینه‌‌ها نشان داده‌اند و این یک نشانه دلگرم کننده است که آنها در تجاری سازی این فناوری پیشرفت چشمگیر داشته‌اند.

پیچیده‌ترین جزء در خودران، حسگر تشخیص نور و برد (LiDAR) است که از لیزرهای پالسی برای ترسیم نمای سه بعدی از محیط اطراف خودرو استفاده می‌کند. این فناوری که به طور گسترده توسط مونتاژکنندگان خودروهای برقی چینی پذیرفته شده، دو ماه پس از عرضه اولیه آن، گروه Hesai را به یک شرکت میلیارد دلاری در بازار نزدک تبدیل کرده است.

ایلان ماسک، نسبت به نصب LiDAR  به دلیل هزینه آن در تسلا بدبین بود و در نتیجه از مجموعه‌ای از دوربین‌ها، سیستم موقعیت یاب جهانی و رادار در خودروهای الکتریکی خود استفاده می‌کند.

پس از آن که یکی از مالکان تسلا از این شرکت به دلیل کلاهبرداری و نقض قرارداد شکایت کرد، قابلیت‌های خودران این خودروساز توسط وزارت دادگستری ایالات متحده تحت بررسی است، زیرا سیستم “Autopilot” آن در واقع نمی‌تواند بدون دخالت انسان خودرو را رانندگی کند.

قوانین بزرگراهی چین، رانندگی خودران کامل سطح ۵ را ممنوع می‌کند، به غیر از مسیرهای تعیین‌شده در محیط‌های کنترل‌شده.

بیشتر قابلیت‌های خودرانی که در خودروهای برقی چین یافت می‌شوند به‌عنوان L2 یا L3 طبقه‌بندی می‌شوند، جایی که حسگرها برای قابلیت «تشخیص محیط» در خودرو استفاده می‌شوند و آن را قادر می‌سازد تصمیم بگیرد که آیا از یک خودروی آهسته عبور کند.

اما این فناوری همچنان نیازمند انسان است و راننده باید هوشیار و آماده کنترل باشد.

برای اینکه رانندگی کاملاً مستقل خودروهای سواری، تجاری شود، زمان نیاز است. در نهایت، قرار است خودروهای بدون راننده ایمن تر از خودروهایی باشند که انسان‌ها پشت فرمان آنها هستند.

SenseTime یک سیستم ادراک بصری برای دستیابی به رانندگی مستقل ارائه می‌دهد. همچنین فناوری‌های تجزیه و تحلیل خودرو و تشخیص رفتار را توسعه می‌دهد تا از ایمنی رانندگی اطمینان حاصل کند، مانند فناوری تشخیص چهره، که می‌تواند تشخیص دهد که آیا راننده خواب‌آلود است یا خیر. این شرکت قبلاً سیستم‌های رانندگی خودران را برای حدود ۳۰ مشتری خودروسازی از جمله رقیب تسلا Nio و برند خودروی برقی ممتاز Geely در چین عرضه کرده است.

به گفته تحلیلگران، جاده‌های شلوغ چین، جمعیت زیاد و رفت‌وآمدهای طولانی شهری، داده‌های بزرگی ایجاد کرده که به جریان یادگیری سیستم‌های خودران کمک کرده است.

نمونه‌ای از این مزیت، خلبان هدایت ناوبری (X-NGP) نصب شده در خودروی اسپرت سایز متوسط Xpeng G6 بود که قادر به تشخیص چراغ‌های راهنمایی در تقاطع‌ها، تغییر خط، سبقت گرفتن از سایر وسایل نقلیه و اجرای پیچ‌های چپ و راست بود.

بر اساس آمار، تا ۱۵ درصد از تمام خودروهای الکتریکی جدید در سه سال آینده حداقل دارای اتوماسیون جزئی (L2) خواهند بود. این به معنای حدود ۴۰۰ میلیون خودروی هوشمند است که می‌توانند در بزرگراه‌ها و همچنین جاده‌های شهری رانندگی کنند و با دخالت جزئی یا مشروط انسان خود را پارک کنند.

بیدو مستقر در پکن اکنون تاکسی‌های روباتی کاملاً مستقل را در مسیرهای تعیین شده در مرکز استان هوبی ووهان و همچنین چونگ کینگ و پکن راه اندازی می‌کند.

در سال ۲۰۲۶، زمانی که خودروهای هوشمند رواج بیشتری می‌یابند، مشتریان کمتر به خودروهایی بدون قابلیت رانندگی هوشمند فکر خواهند کرد.

پیشرفت‌ در فناوری باتری و سرمایه‌گذاری چین در زیرساخت‌های شارژ، خودروهای برقی را قادر می‌سازد تا با یک بار شارژ دورتر از قبل سفر کنند و نگرانی‌هایی که قبلاً پذیرش این فناوری را مختل می‌کرد، از بین برده است.

شش مورد از ۱۰ سازنده بزرگ باتری‌های برقی جهان، چینی هستند و به خودروسازان کشور این مزیت رقابتی می‌دهد که محدودیت‌های مسافتی را که یک خودرو می‌تواند با یک بار شارژ طی کند، افزایش دهد.

شرکت CATL، بزرگ‌ترین شرکت این حوزه، اخیرا از باتری‌ای رونمایی کرد که ظرفیت عظیم ۵۰۰ وات ساعت در هر کیلوگرم، دو برابر چگالی انرژی فعلی آن را دارد و برای تامین انرژی یک هواپیمای سبک کافی است.

با این حال، مالکان خودروهای چینی به دلیل پیشرفت این کشور در سلول‌های سوختی هیدروژنی، برای سوخت‌های جدید جایگزین پیدا می‌کنند.

خودروسازان چینی بر نمایشگاه خودرو شانگهای تسلط داشتند و با مدل های جدید خود بیشترین جمعیت را به خود جلب کردند. در فضای نمایشگاه BYD، ایستادن در صف تماشای شاسی بلند U8 و ماشین اسپرت U9 این خودروساز ۳۰ دقیقه زمان می برد. غرفه‌های نمایشگاهی از مارک‌های ایالات متحده، اروپا، ژاپن و کره جنوبی، که قبلاً نیروهای مسلط در بازار خودرو چین بودند، دیگر تاثیری نداشتند.

مجموع فروش سه ماهه اول فولکس واگن در چانگچون و شانگهای ۱۵٫۴ درصد کاهش یافت و به ۶۰۷۴۱۲ دستگاه رسید و این خودروساز آلمانی را در فاصله قابل توجهی از BYD قرار داد که تحویل آن با ۷۷ درصد افزایش در مدت مشابه به ۵۰۸۷۰۶ دستگاه رسید.

منبع:‌ scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5046

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.