• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
12

محققان چینی برای ساخت سلاح‌های آینده به هوش مصنوعی روی می‌آورند

  • کد خبر : 1955
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲
محققان چینی برای ساخت سلاح‌های آینده به هوش مصنوعی روی می‌آورند
محققان دریافتند انرژی جنبشی گلوله می‌تواند به 150 ژول برسد، یعنی بیش از دو برابر انرژی مورد نیاز برای شلیک یک گلوله مرگبار.

بر اساس اعلام تیمی از محققان نیروی دریایی چین که می‌گویند کوچکترین و در عین حال قوی‌ترین تفنگ مارپیچ جهان را ساخته‌اند، هوش مصنوعی می‌تواند در طراحی سلاح‌های آینده از انسان‌ها بهتر عمل کند.

نمونه اولیه اسلحه‌ای که توسط پروفسور جانگ شیائو و تیمش در دانشگاه مهندسی نیروی دریایی ووهان ساخته شده، لوله‌ای ۱۲ سانتی متری (۴٫۵ اینچی) به اندازه یک تپانچه دارد که شامل سه سیم پیچ باتری دار است که میدان الکترومغناطیسی ایجاد می‌کند.

این میدان الکترومغناطیسی به این معنی است که بر خلاف یک تفنگ معمولی، گلوله هنگام عبور از لوله، به طرفین برخورد نمی‌کند.

محققان دریافتند انرژی جنبشی گلوله می‌تواند به ۱۵۰ ژول برسد، یعنی بیش از دو برابر انرژی مورد نیاز برای شلیک یک گلوله مرگبار.

سرعت گلوله بسته به عواملی مانند اندازه و وزن می‌تواند متفاوت باشد و دانشمندان می‌گویند یکی از مزایای اصلی استفاده از تفنگ مارپیچ این است که برخلاف اسلحه‌های معمولی، می‌توان آن را برای شلیک گلوله‌های مرگبار یا غیر کشنده تنظیم کرد.

جانگ در مقاله‌ای که در ماه گذشته در Transactions of China Electrotechnical Society منتشر شد، گفت که این تفنگ دارای مزیت “سرعت قابل تنظیم و زمان واکنش بسیار کوتاه” است و افزود که پتانسیل زیادی برای استفاده در مبارزه با تروریسم و حفظ ثبات دارد.

محققان می‌گویند دستیابی به این سطح از عملکرد بدون استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند طراحی غیرممکن بود.

قوی‌ترین تفنگ مارپیچ قابل حمل در حال حاضر GR-1 “Anvil” است، یک تفنگ ۳۷۵۰ دلاری که توسط شرکت لس آنجلسی Arcflash Labs در اوایل سال جاری عرضه شد و برای پیش سفارش در بازار تجاری موجود است.

این شرکت در وب سایت خود می‌گوید که می‌تواند انرژی ۸۵ ژول را تولید کند که قابل مقایسه با یک تفنگ بادی بزرگ است.

طبق این مطالعه، اولین مدل توسعه یافته توسط تیم جانگ مشابه محصول آمریکایی بود. اما پس از معرفی هوش مصنوعی در طراحی، عملکرد این سلاح به میزان قابل توجهی افزایش یافت.

به گفته محققان، طراحی یک سلاح الکترومغناطیسی دشوار بود زیرا از یک سلاح گرم معمولی پیچیده‌تر است.

به عنوان مثال، تفاوت‌های کوچک در اندازه و شکل سیم پیچ‌ها می‌تواند تفاوت چشمگیری در عملکرد ایجاد کند، و باتری استفاده شده در تفنگ یک دستگاه پیچیده با تنظیمات بسیاری است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کارایی سلاح داشته باشد.

این عامل، همراه با عناصر دیگری مانند طراحی گلوله و لوله، تفنگ مارپیچ را برای نرم افزارهای تسلیحات سنتی بسیار پیچیده می‌کرد.

اما هوش مصنوعی می‌تواند با طراحی ناقص شروع کند و با یادگیری از اشتباهات قبلی، پیشرفت‌های مستمری داشته باشد.

جانگ افزود: هوش مصنوعی مجموعه عظیمی از نقاط داده بهینه شده را در اختیار طراحان انسانی قرار می‌دهد که با به حداکثر رساندن عملکرد مشترک بسیاری از اجزای مختلف، کارایی سلاح را در مقایسه با تفنگ آمریکایی تقریباً دو برابر می‌کند. این امر منجر به کاهش شدید اندازه سلاح و افزایش انرژی خروجی آن شد.

محققان نظامی چینی در حال حاضر از هوش مصنوعی برای توسعه سلاح‌های الکترومغناطیسی در مقیاس بزرگ مانند تفنگ‌های ریلی استفاده می‌کنند که می‌توانند پرتابه‌هایی را در طول صدها کیلومتر یا در مدار شلیک کنند.

بر اساس مطالعه اخیر، نیروی دریایی اخیراً یک مرکز آزمایشی برای استفاده از هوش مصنوعی برای توسعه مهمات ریلی هوشمند ساخته است که می‌تواند فشار بسیار بالا و میدان‌های مغناطیسی شدید را تحمل کند و آنها را در طیف وسیعی از عملیات‌ها مؤثرتر می‌کند.

در ماه ژوئیه، نیروی دریایی ایالات متحده یک برنامه تفنگ ریلی را که به دلیل مشکلات فنی با مشکل مواجه شده بود و در ۱۵ سال گذشته پیشرفت آهسته‌ای داشت، به حالت تعلیق درآورد. این شرکت اعلام کرد در عوض منابع خود را بر توسعه سلاح‌های مافوق صوت متمرکز خواهد کرد.

چین قبلاً آزمایش‌های دریایی متعددی را برای تفنگ‌های ریلی خود انجام داده است. دفتر تجهیزات مهمات وزارت تسلیحات دریایی در پکن اخیراً اعلام کرد که چین به برنامه تفنگ ریلی خود پایبند است.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1955

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.