• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4

غول‌های خودروساز برقی چین تسلا را کنار زدند

  • کد خبر : 5077
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۰۱
غول‌های خودروساز برقی چین تسلا را کنار زدند
بر اساس پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود تا سال 2030 از هر پنج خودروی جدیدی که وارد جاده‌های چین می‌شوند، سه خودرو با برق کار کنند.

در این میان و در صنعت خودروی برقی، میزان هوشمندی خودروها اولویت دارد، زیرا در عصر دیجیتال هستیم و رانندگان و مسافران خواهان فعالیت‌های سرگرمی داخل خودرو و اتصال دیجیتال بیشتری هستند.

خودروهای برقی هوشمند ساخت چین اکنون گزینه‌های خوبی برای مصرف کنندگان طبقه متوسط هستند، زیرا فناوری‌ها و خدمات آنها خواسته‌های کاربران را برآورده می‌کند.

ده‌ها هزار خریدار خودروی چینی اخیراً به بی وای دی (BYD)، نیو، شپینگ (Xpeng) ، لی اوتو و تعدادی از سازندگان خودروهای برقی مقیم چین هجوم آورده‌اند که این مساله جایگاه تسلا را به‌عنوان مطلوب‌ترین برند خودروهای برقی در چین شکست و این خودروساز آمریکایی را به رتبه دهم تنزل داده ‌است.

سدان ET7 نیو در صدر فهرست قرار دارد و پس از آن خودروی کاربردی اسپرت  شپینگ در جایگاه دوم و L9 خودروی لی اتو، شاسی بلند دیگر، در جایگاه ششم قرار گرفتند.

تسلا بر اساس حجم فروش و شناخت برند خود در چین بسیار موفق بوده اما اکنون با این سوال سخت مواجه است که چگونه می‌تواند جلوی رقبای خود بایستد.

مشتاق تکنولوژی جدیدتر

خریداران چینی خودروهای برقی به مواردی همچون کابین دیجیتال، سیستم‌های سرگرمی داخل خودرو و توانایی سیستم‌های تشخیص صدای آنها در تشخیص لهجه‌های مختلف چینی جذب می‌شوند. بر اساس نظرسنجی‌ها، مصرف کنندگان چینی بیشتر به فناوری‌های جدید در داخل خودرو علاقه مند هستند که می‌تواند راحتی و سرگرمی را برای آنها به ارمغان بیاورد.

به عنوان مثال، آنها عملکردهای فرمان صوتی قوی را ترجیح می‌دهند، که بسیار متفاوت از نمونه‌های غربی است. در واقع، برخی از مونتاژکنندگان خودروهای هوشمند چینی از نظر توسعه کابین دیجیتالی برتر از رقبای جهانی هستند.

مدل ET7 نیو مجهز به یک کابین دیجیتال پانوراما و همه جانبه با فناوری‌های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) و نورپردازی محیطی پرده ای ۲۵۶ رنگ و سیستم صدای فراگیر دالبی است.

کاربران مدل Y تسلا می توانند از دکمه های فرمان برای اجرای بازی های ویدیویی از طریق سیستم Arcade آن استفاده کنند. تسلا همچنین فناوری تشخیص صدا را به کاربران چینی ارائه می‌کند، اما این سیستم در محیط‌های پر سر و صدا به خوبی کار نمی‌کند. علاوه بر این، مدل ۳ تسلا نتوانست در بین ۱۰ خودروی برتر قرار بگیرد.

اما تسلا علیرغم رتبه پایین خود، همچنان پیشتاز در بخش خودروهای برقی ممتاز سرزمین اصلی چین است. پس از موفقیت چشم گیر در سه سال گذشته، داستان رشد تسلا در چین هنوز ادامه دارد و به نظر می‌رسد این شرکت بر تقاضای رو به کاهش مصرف‌کننده غلبه کند.

کارخانه شانگهای گیگافکتوری، بزرگترین پایگاه تولید تسلا در سرتاسر جهان، همچنان با تجهیزات بالا کار می‌کند، مدل ۳s و مدل Ys ساخت محلی همچنان پس از کاهش قیمت‌های سنگین اخیر پرفروش ترین خودروهای برقی ممتاز هستند.

این خودروساز مستقر در تگزاس زمانی توسط رانندگان چینی مترادف با خودروهای برقی هوشمند تلقی می‌شد. پس از اینکه مدل ۳s ساخت شانگهای آن در ژانویه ۲۰۲۰ وارد بازار سرزمین اصلی شد، بازخوردهای تحسین برانگیزی از رانندگان چینی به دنبال داشت، حتی در شرایطی که کووید-۱۹ اقتصاد کشور را ویران کرد و مصرف را تحت تاثیر قرار داد. مدل ۳ پرفروش‌ترین خودروی برقی سرزمین اصلی بود تا اینکه جایگاه آن در سپتامبر ۲۰۲۰ توسط یک خودروی الکتریکی کوچک مونتاژ شده توسط SAIC-GM-Wuling گرفته شد.

تسلا همچنان بسیار محبوب است. سال گذشته، بیش از ۷۱۰ هزار مدل ۳ و مدل Ys را به مشتریان خود در سرزمین اصلی تحویل داد که نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشت. در مقایسه، لی اتو مستقر در پکن، نزدیکترین رقیب تسلا، در سال گذشته تنها ۱۳۳٫۲۴۶هزار دستگاه را به مشتریان تحویل داد، اما برای خودروساز چینی نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد افزایش داشت.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد خریداران خودروی چینی برای فناوری‌های جدید پیشرفته، از جمله رانندگی خودکار و عملکرد هوشمند کابین، ارزش زیادی قائل هستند – و تمایل بیشتری به پذیرش آن دارند.

خودروسازان چینی برای رسیدن به این فناوری‌ها با همتایان خارجی رقابت می‌کنند و در بسیاری از موارد از آنها خارجی پیشی گرفته‌اند.

خودروهای تسلا در چین “مدل‌های بین‌المللی” نامیده می‌شوند، زیرا به طور خاص برای رانندگان و مسافران چینی طراحی نشده‌اند. آن‌ها وسایل نقلیه هوشمند به‌روزی نیستند که بسیاری از مصرف‌کنندگان ثروتمند چینی می‌خواهند اما به دلیل برند قوی تسلا، این خودروها همچنان در چین محصولات باکیفیت و با ارزش به حساب می‌آیند.

طراحی برای جاده‌های چین

رقبای اصلی چینی تسلا – نیو، شپینگ و لی اتو – خودروهایی با باتری تولید کرده‌اند که از سدان و کوپه گرفته تا شاسی‌بلندهای فول سایز با برد بیشتری نسبت به مدل ۳ و مدل Y را شامل می‌شود.

در حالی که نسخه‌های پایه مدل ۳ و مدل Y ساخت شانگهای تسلا می توانند با یک بار شارژ به ترتیب ۵۵۶ کیلومتر و ۵۴۵ کیلومتر مسافت را طی کنند، نسخه‌های پایه ET7  نیو، شپینگ P7 و لی اتو  L8 به ترتیب دارای برد رانندگی ۵۳۰ کیلومتر ، ۴۸۰ کیلومتر و ۱۳۱۵ کیلومتر هستند.

جدای از ET7، خودروهای برقی هوشمند چینی مجهز به سیستم‌های واقعیت مجازی و افزوده هستند تا تجربه‌ای به اصطلاح فراگیر را به مسافران ارائه دهند که خودروهای تسلا فاقد آن هستند. علاوه بر این، سیستم پیشرفته کمک راننده تسلا، نرم افزار کامل خودران (FSD) آن، برای استفاده در چین تایید نشده است. با این حال، رانندگان چینی خودروهای تسلا می‌توانند به اتوپایلوت دسترسی داشته باشند، یک سیستم کمک راننده که به خودروها اجازه می‌دهد به طور خودکار در خطوط مخصوص هدایت شوند، شتاب بگیرند و ترمز کنند.

شپینگ که توسط غول تجارت الکترونیک گروه علی بابا حمایت می‌شود، نرم افزار X (NGP) خود را – مشابه FSD تسلا – در پایان ماه مارس رونمایی کرد. X NGP به خودروهای شپینگ اجازه می‌دهد تا به طور خودکار در خیابان‌های شهری در چین حرکت کنند.

به گفته برخی رسانه‌های چینی، تسلا قصد دارد نرم افزار FSD خود را به زودی در جاده‌های چین آزمایش کند البته تسلا در مورد استراتژی و عملیات خود در چین اظهار نظری نکرده است. این شرکت اواخر سال گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که به نوآوری برای افزایش محبوبیت خودروهای ساخت محلی خود برای افزایش بهره‌وری ادامه خواهد داد.

بازاندیشی در استراتژی

تسلا همچنین خودروهای لوکس مدل S و مدل X ساخت ایالات متحده خود را در چین می‌فروشد، اما این تنها بخش کوچکی از فروش کل خود را در این کشور را شامل می‌شود.

گیگافکتوری ۳  تسلا، مستقر در منطقه آزاد تجاری لینگانگ شانگهای، پس از افزایش ظرفیت ۳۰ درصدی در اواسط سال گذشته، می‌تواند سالانه یک میلیون دستگاه خودرو تولید کند. احتمالاً تسلا نسخه اصلاح شده مدل ۳ خود را در ماه سپتامبر در کارخانه شانگهای تولید خواهد کرد تا رقابت را در چین افزایش دهد. گفته می‌شود تغییراتی در عملکرد بیرونی و سیستم انتقال قدرت با تمرکز بر راندمان تولید این مدل ایجاد خواهد شد. انتظار می‌رود این خودروساز مدل‌های جدید خود را در چین عرضه کند تا مصرف کنندگان چینی آن‌ها را با مدل‌های قبلی جایگزین کنند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5077

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.