• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 10 May - 2024
4

شرکت‌های چینی آماده در دست گرفتن بازار خودروهای الکتریکی آمریکا

  • کد خبر : 4933
  • ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰۲
شرکت‌های چینی آماده در دست گرفتن بازار خودروهای الکتریکی آمریکا
شرکت‌های خودروسازی چینی پس از سال‌ها آماده‌سازی و تلاش، آماده هستند تا بازار خودروهای الکتریکی آمریکا را در دست گیرند.

کارشناسان صنعت خودرو بر این نظرند که خودروسازان چینی خودروهای برقی چشمگیر – و مهمتر از همه ارزان قیمت – خود را به ایالات متحده می آورند و این اقدام پس از سال‌ها تهدید به راه‌اندازی فروشگاه در آمریکا، صورت میگیرد.

شرکت‌های چینی قبلاً در کشور خود، رقبای آمریکایی شان را شکست داده‌اند و با معرفی خودروهای الکتریکی با کیفیت بهتر و ارزان‌تر برای خریداران، سهم بازار را از شرکت‌هایی مانند فورد و جنرال موتورز به دست آورده‌اند. آنها همچنین صادرات انبوهی از برندها را نیز به اروپا آغاز کرده اند.

در حالی که رهبران صنعت خودروی چینی مانند Nio و Geely به دنبال ورود به ایالات متحده هستند، این سوال مطرح می شود که آیا آنها می‌توانند بر مشکلات و چالش های سیاسی بین دو کشورغلبه کنند و آیا خریداران آمریکایی اقبالی به این خودروسازها خواهند داشت؟

باید در سالهای آینده منتظر بود تا ببینیم آیا فورد و جنرال موتورز و امثال آن می‌توانند جلوی رقابت چینی را بگیرند یا خیر. طبق آنچه در نمایشگاه خودرو شانگهای امسال مشاهده شد، این رقابت بسیار بسیار واقعی است.

صنعت خودروهای برقی چین در سال های اخیر رشد زیادی داشته است. در سال ۲۰۲۲، فروش خودروی برقی در ایالات متحده به بالاترین حد خود یعنی ۸۰۰ هزار دستگاه رسید، در حالی که خریداران چینی حدود ۵ میلیون خودروی سواری برقی خریدند. پس از سال‌ها، تسلا در آستانه از دست دادن موقعیت خود به عنوان بزرگ‌ترین سازنده خودروهای برقی جهان به شرکت چینی BYD است.

در دهه ۱۹۷۰، شرکت‌های خودروسازی ژاپنی مانند تویوتا و هوندا با وسایل نقلیه مقرون‌به‌صرفه و کم‌مصرف وارد بازار شدند که خودروسازان آمریکایی را کنار زدند. اخیراً هیوندای، کیا و سایر برندهای کره ای سهم فورد و جنرال موتورز را در خودروهای شاسی بلند در اختیار میگیرند. و اکنون به گفته تحلیلگران، سازندگان چینی خودروهای برقی می توانند با ورود به بازارهای ارزان قیمت، جایگاهی در ایالات متحده به دست آورند.

اما با تشدید تنش‌های سیاسی بین چین و آمریکا، ورود به بازار آمریکا می‌تواند برای چین پرهزینه تر از ژاپن یا کره باشد. به گفته تحلیلگران، علاوه بر نگرانی‌های عمومی مصرف‌کنندگانی که احتمالاً کمتر از یک برند چینی حمایت می‌کنند، قانون‌گذاران بر هر شرکت چینی که قصد فعالیت در ایالات متحده را دارد، نظارت بیشتری اعمال خواهند کرد.

تعرفه واردات ۲۷٫۵ درصدی از دوران ترامپ همچنان بر خودروهای چینی به قوت خود باقی است و اعتبار مالیاتی جدید دولت بایدن برای خرید خودروهای برقی به خودروهای ساخته شده در آمریکای شمالی با قطعات باتری که از چین نمی‌آیند، تعلق میگیرد.

برندهای آمریکایی – از جمله تسلا – سال‌هاست وعده خودروهای برقی دوربرد با قیمت ۳۰ هزار دلار یا کمتر از آن را داده‌اند. اما پیشرفت آنها کند و گاهی پسرفت بوده است. جنرال موتورز قصد دارد تا پایان سال ۲۰۲۳ ساخت بولت برقی، ارزان ترین خودروی الکتریکی آمریکا را لغو کند و به جای آن از این کارخانه برای ساخت پیکاپ های برقی گران قیمت استفاده کند.

در همین حال، برند های چینی از نظر قیمت در داخل چین و در اروپا بی همتا هستند.

یکی از محبوب‌ترین خودروهای برقی چین، وولینگ هونگ گوانگ مینی( Wuling Hong Guang Mini,) یک خودروی شهری کوچک که قیمت آن تقریباً  هزار دلار است. در نمایشگاه خودروی شانگهای ماه گذشته، BYD خودروی سی‌گل را معرفی کرد که یک هاچ بک شیک و با برد تخمینی ۱۹۰ مایل است که قیمت آن زیر ۱۱۰۰۰ دلار هزار دلار برآورد شده است.

اما ورود برندهای چینی وارد به آمریکا به یکباره نخواهد بود. این شرکت‌ها بازار را به دقت بررسی کرده و در ابتدا حضور محدودتری خواهدداشت و اکثر شرکت های چینی سهم محدود و کوچکی از این بازار را خواهند داشت و تنها تعداد کمی از آنها می‌توانند در ایالات متحده فروش قابل توجهی داشته باشند.

خودروسازانی که در مرحله اول به موفقیت دست پیدا می کنند، آنهایی هستند که قبلاً حضور جهانی داشته اند، مثل جیلی و بی وای دی.

گام بعدی راه‌اندازی خط تولید در آمریکای شمالی است و انتظار می رود شرکت‌های چینی زمانی که جای پای خود را در بازار باز کردند، این اقدام را انجام می دهند.

منبع: businessinsider

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4933

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.