• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

سبقت خودروسازان چینی در بازار آفریقای جنوبی از رقبای ژاپنی و اروپایی

  • کد خبر : 6590
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۰۱
سبقت خودروسازان چینی در بازار آفریقای جنوبی از رقبای ژاپنی و اروپایی
در خیابان‌های شهرهای بزرگ آفریقای جنوبی، حضور مارک‌های خودروی چینی در بازاری که سال‌ها تحت تسلط خودروهای ژاپنی و اروپایی بوده، به منظره‌ای رایج تبدیل شده است.

به طور کلی، وقتی صحبت از کل ثبت نام خودرو یا ارقام فروش می شود، برندهای ژاپنی مانند تویوتا، سوزوکی و نیسان در آفریقای جنوبی غالب هستند. برندهای اروپایی مانند فولکس واگن آلمان و همچنین شعبه آفریقای جنوبی خودروساز آمریکایی فورد نیز سهم بزرگی از بازار را در اختیار دارند.

بر اساس داده‌های شورای تجارت خودرو، هاوال و چری برخی از پرفروش‌ترین خودروهای شاسی بلند و کراس اوورهای خانوادگی را در ۱۱ ماه اول سال جاری را داشته‌اند.

در حالی که قبلا فولکس واگن تیگوان پرفروش ترین SUV آفریقای جنوبی بود، اما اکنون در ۱۱ ماه اول سال ۲۰۲۳ هاوال H6 با ۵۰۳۲ دستگاه و تیگوان با ۳۱۶۵ دستگاه در جایگاه دوم قرار گرفت. در همین حال، چری تیگو ۸ پرو چینی با فروش ۲۱۹۵ دستگاهی در جایگاه سوم قرار گرفت. این خودرو، هیوندای توسان کره جنوبی را شکست داد که ۱۷۶۷ دستگاه در دوره ۱۱ ماهه به ثبت رساند و پس از آن مزدا CX-5 با ۱۲۸۳ دستگاه قرار گرفت.

تویوتا RAV4 که سال گذشته پرفروش‌ترین خودروی جهان بود، با ثبت ۱۰۲۱ دستگاه در رتبه ششم محبوب‌ترین خودروهای شاسی بلند آفریقای جنوبی قرار گرفت. در همین حال شاسی‌بلندهایی مانند پژو ۳۰۰۸ و سیتروئن C5 ، در بین ۱۰ خودروی برتر قرار نگرفتند.

این ارقام یک چرخش برای برخی از خودروسازان چینی، به ویژه چری است که سابقه بدی در بازار آفریقای جنوبی داشته است. این برند قبلاً از حدود سال ۲۰۰۸ در آفریقای جنوبی فروخته می‌شد، اما در سال ۲۰۱۸ با شکایت مشتریان از کیفیت خودروها، کمبود قطعات یدکی و پشتیبانی ضعیف پس از فروش، مجبور به کناره گیری شد.

به گفته تحلیلگران، این خودروساز قبل از ورود مجدد به بازار در سال ۲۰۲۱، با کوچکترین شاسی بلند خود یعنی Tiggo 4 Pro بر بهبود کیفیت خودروهای خود و همچنین ایجاد شبکه‌ای از نمایندگی‌های قابل اعتماد کار کرد. چری سپس تیگو ۷ پرو سایز متوسط خود و همچنین مدل رده بالای خود یعنی تیگو ۸ پرو را عرضه کرد.

این شرکت همچنین از فروشندگان و مشتریان آفریقای جنوبی با انبار قطعات بزرگ، گارانتی و برنامه خدمات مکانیکی قوی و امداد جاده ای ۲۴ ساعته پشتیبانی می‌کند.

تحلیلگران صنعت گفته‌اند که قیمت نقش مهمی در تغییر بازار به سمت خودروهای چینی دارد. خودروهایی مانند خودروهای ساخته شده توسط هاوال و چری نشان دهنده ارزش پولی هستند و ویژگی‌های بیشتری را با قیمت کمی پایین‌تر از خودروهای مشابه ساخته شده توسط برخی خودروسازان اروپایی یا ژاپنی ارائه می‌دهند.

در ۱۱ ماه اول سال، هاوال GWM ، ۳۰۰ دستگاه از مدل استاندارد H6 خود را به فروش رساند در حالی که مدل H6 GT که سال گذشته به بازار آفریقای جنوبی معرفی شد، ۲۰۰۰ دستگاه فروخت.

هاوال و چری کمتر از ۵۰۰ هزار رند (۲۷ هزار دلار آمریکا) فروخته شدند، در حالی که اکثر برندهای دیگر، به ویژه خودروهای اروپایی، بسیار بالاتر از این قیمت بودند (۵۲۵-۷۰۰هزار رند یا ۲۸٫۶۰۰-۳۸ هزار دلار آمریکا). این موضوع نشان می‌دهد که مصرف کننده آفریقای جنوبی در سال‌های اخیر حساسیت بیشتری نسبت به قیمت پیدا کرده است.

خودروسازان چینی در مقایسه با رقبای خود از مزیت هزینه نیز برخوردار هستند که امکان قیمت گذاری رقابتی را فراهم می‌کند.

وسایل نقلیه حتی به یک ابزار دیپلماتیک قدرتمند تبدیل شده‌اند. در ماه آگوست، هاوال و چری صدها خودروی شاسی بلند را ارائه کردند که برای حمل و نقل شرکت کنندگان در اطراف ژوهانسبورگ در طول اجلاس بریکس – نشست سالانه گروه اقتصادهای نوظهور متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی – استفاده شد.

هاوال H6 و مدل‌های دیگر برای حمل و نقل شرکت کنندگان و رسانه‌ها مورد استفاده قرار گرفتند، در حالی که چری با ارائه ۶۰ خودروی چری تیگو ۸ پرو مکس که برای جابجایی افراد VIP و نمایندگان بین‌المللی در طول این رویداد استفاده می‌شد، شریک رسمی خودروی ریاست جمهوری بود.

درست مانند آنچه در آفریقای جنوبی انجام داد، چین اخیراً ۷۰ خودروی شاسی بلند Maxus D90 ساخت خودروساز چینی SAIC Motor را برای استفاده شرکت‌کنندگان در اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها و گروه ۷۷ به علاوه چین، در اوگاندا اهدا کرد.

برندهای چینی عمدتاً با سیستم‌های الکترونیکی کامل، از جمله دوربین‌های همه جانبه، ناوبری، شارژ القایی و غیره در آفریقا عرضه می‌شوند. این موضوع با سایر تولیدکنندگان خودرو که بیشتر این ویژگی‌ها را – که به صورت استاندارد در مارک‌های چینی ارائه می‌شوند – به عنوان موارد اضافی و هزینه‌های اضافی در نظر می‌گیرند، متفاوت است.

تعداد زیادی از خانواده‌ها برندهای رقابتی چینی را انتخاب می‌کنند تا از ویژگی‌های تکنولوژیکی بهره ببرند که در غیر این صورت اگر بخواهند مارک‌های دیگر را بخرند، باید برای آن‌ها هزینه بیشتری بپردازند.

یک برند چینی ۱۰ سال یا یک میلیون کیلومتر گارانتی موتور را معرفی کرد که هیچ برند دیگری ارائه نمی‌دهد. اینها مواردی است که افرادی که برندهای چینی را خریداری می‌کنند به آن توجه می‌کنند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6590

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.