به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این ایستگاهها به دارندگان خودروهای برقی اجازه میدهند تا بسته باتری مصرفشده را با یک بسته کاملاً شارژ شده در عرض ۱۰۰ ثانیه تعویض کنند. برخی از آنها در هنگ کنگ و ماکائو ساخته میشوند، جایی که تلاشها برای تبدیل کاربران بیشتر به خودروهای بنزینی افزایش یافته است.
شرکت CATL مصمم است تا بهترین فناوریهای باتری خودروهای الکتریکی را ترویج کند و با شرکای خود دست به دست خواهد داد تا یک اکوسیستم سالم برای دستیابی به پیشرفتهای نوآورانه ایجاد کند.
شرکت CATL قصد دارد در آینده در مجموع ۳۰ هزار ایستگاه تعویض باتری بسازد. این شرکت همچنین سرمایهگذاران خارجی را برای گسترش شبکه شارژ معرفی خواهد کرد.
شرکت CATL که تسلا و بیامو را از بزرگترین مشتریان خود میداند، خدمات اجاره باتریهای قابل تعویض را نیز از ۳۶۹ یوان (۵۱ دلار آمریکا) در ماه به کاربران خودروهای برقی ارائه میکند.
۱۰ مدل جدید خودروی برقی دیگر با استفاده از فناوری تعویض باتری به طور مشترک توسط CATL و شرکای آن مانند چانگان و گروه فاو توسعه خواهند یافت.
در حال حاضر، یک باتری لیتیوم یون فسفات (LFP) میتواند مسافت ۴۰۰ کیلومتری را از طریق فناوری شارژ فوقسریع در بیش از ۱۰ دقیقه ارائه دهد.
فناوری تعویض باتری، دریافت باتری شارژ شده را برای رانندگان خودروهای برقی کارآمدتر میکند، اما برای ساخت این ایستگاهها به سرمایهگذاری زیادی نیاز است. خودروسازان، تولیدکنندگان باتری، سازندگان زیرساخت و مصرفکنندگان نیز باید به یک اجماع برسند که این روش برای همه آنها مفید است.
بر اساس دادههای صنعتی ضریب نفوذ خودروی برقی در سرزمین اصلی چین برای اولین بار در ماه جولای ۲۰۲۴ از ۵۰ درصد فراتر رفت و پیشبینی میشود نرخ پذیرش خودروی برقی تا سال ۲۰۲۷ به ۹۰ درصد خواهد رسید.
در حال حاضر، شرکت خودروسازی نیو در ساخت ایستگاههای تعویض باتری پیشرو است. این شرکت بیش از ۲۸۰۰ ایستگاه را در سرتاسر سرزمین اصلی چین اداره میکند و فناوری تعویض آن به رانندگان اجازه میدهد باتری را در ایستگاه نسل سوم خود در ۲ و نیم دقیقه تعویض کنند.
شرکت CATL در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۴ حدود ۲۵۲٫۸ گیگاوات ساعت باتری تحویل داده که نسبت به سال قبل از آن ۲۸ درصد افزایش داشته است. در این دوره ۳۶٫۸ درصد از بازار جهانی باتری را در اختیار داشت.
این شرکت اخیراً اعلام کرد که قصد دارد سومین کارخانه باتری خود را در اروپا از طریق سرمایهگذاری مشترک با استالانتیس مالک فیات بسازد و توسعه خارج از کشور خود را برای غلبه بر تعرفههای بالاتر افزایش دهد. طرفین توافق کردند که ۴٫۱ میلیارد یورو (۴٫۳ میلیارد دلار) برای ساخت کارخانه در ساراگوزا در شمال شرقی اسپانیا با ظرفیت تولید ۵۰ گیگاوات ساعت باتری در سال هزینه کنند. یک گیگاوات ساعت میتواند تا ۱۳هزار خودروی برقی را با برد رانندگی ۵۰۰ کیلومتر تأمین کند.
منبع: scmp