• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
11

رقابت ماشین‌های برقی چینی با محصولات تسلا

  • کد خبر : 2158
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۲۰
رقابت ماشین‌های برقی چینی با محصولات تسلا
خودروسازان چینی در نظر دارند تا با توسعه محصولات برقی خود، در آینده غول خودروساز برقی آمریکا را به چالش بکشند.

همزمان با توسعه مدل‌های جدید خودروهای داخلی چین، تسلط تسلا بر بازار خودروهای برقی دنیا به زودی با چالش مواجه و فضا برای محصولات این شرکت رقابتی‌تر خواهد شد.

نیو (NIO)، شپنگ (Xpeng) و لی(Li Auto) سه نمونه از مهم‌ترین استارت‌آپ‌های چینی تولید خودروهای برقی هستند که هزینه زیادی برای مونتاژ و راه اندازی هوشمند خودروهای برقی خود صرف می‌کنند.

این خودروسازان برای جذب مشتریان تسلا به محصولات خود با چالش‌هایی مواجه هستند، نخست اینکه باید تراشه و ترکیبات لازم برای تولید خودروهای جدید را تامین کنند. دوم اینکه باید مبلغ زیادی برای بازاریابی و گسترش مدل‌های جدید خود هزینه کنند که این امر بر درآمدهایشان تاثیرگذار خواهد بود.

این شرکت‌ها برای رقابت با تسلا باید اقدامات زیادی انجام دهند، مجموع فروش ۲۸۰٫۰۷۵ دستگاه خودرو برقی در چین، هنوز حدود ۱۳ درصد با تسلا که فروش آن در سال ۲۰۲۱، بیش از ۳۲۱ هزار دستگاه بود، اختلاف دارد. بعید است که این فاصله در سال ۲۰۲۲ هم چندان کاهش یابد. اما این خودروسازان ثابت کرده‌اند که رقبای اصلی تسلا در خودرهای برقی و هوشمند هستند.

تسلا در سال ۲۰۲۲ خودروی جدیدی را تولید نخواهد کرد چراکه تمرکز خود را معطوف به غلبه بر محدودیت‌های زنجیره تامین کرده است.

در همین حال شرکت NIO اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲، سه مدل جدید را معرفی می‌کند و Xpeng و Li نیز فروش مدل‌های شاسی بلند جدید خود را آغاز خواهند کرد.

اما مدل‌های جدید این خودروسازها چندان درآمدزا نخواهد بود چراکه این شرکت‌ها باید مبلغ زیادی برای معرفی محصولات خود در بازار رقابتی فعلی هزینه کنند و به همین دلیل شرکت‌های خودروسازی باید به دنبال سهم بزرگتری از بازار در چین باشند تا از این طریق سود خود را افزایش دهند.

بازار خودرو برقی در چین بسیار رقابتی است و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا سال ۲۰۳۰، از هر ۵ خودروی در حال حرکت در چین، سه عدد برقی خواهد بود و تمام خودروسازهای دنیا از بی‌ام‌وی تا فولکس واگن و فورود و تویوتا، مدل‌های متنوعی از خودروهای برقی را معرفی خواهند کرد.

اما کمبود تراشه جهانی، بازار خودروهای برقی در چین را با مشکل مواجه کرده تا جایی که ساخت ۱ میلیون دستگاه خودرو در چین با این مساله دست و پنجه نرم می‌کند و امکاناتی نظیر مسیریابی، پارک خودکار و سیستم‌های سرگرمی خودرو را محدود کرده است.

حتی تولیدات تسلا نیز از این اختلالات زنجیره تامین در امان نخواهد بود. مدل ۳ و Y تسلا که در چین وجود دارد با یک پورت USB مخصوص کار می‌کند که به دلیل کمبود تراشه، نیمی از آنها عملیاتی نیستند.

فروش خودروهای با انرژی‌ نوین در چین در سال ۲۰۲۱، به بیش از ۲٫۹۹ میلیون دستگاه رسید که افزایش ۱۶۹ درصدی داشته است.

کارخانه تسلا در شانگهای که نخستین خط مونتاژ این برند در خارج از آمریکاست در سال ۲۰۱۹ شروع به کار کرد و باید سفارش خریداران مدل ۳ و Y را تا پایان چهارماهه نخست سال ۲۰۲۲ تحویل دهد. ظرفیت تولید سالیانه این تنها کارخانه با مالکیت کامل خارجی در چین تا ۴۵۰ هزار دستگاه افزایش داشته است.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2158

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.