• امروز : پنج شنبه - ۱۸ اردیبهشت - ۱۴۰۴
  • برابر با : Thursday - 8 May - 2025
1

راه‌اندازی شبکه‌ای از ایستگاه‌های تعویض باتری با همکاری CATL و سینوپک

  • کد خبر : 9931
  • ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۹:۰۰
راه‌اندازی شبکه‌ای از ایستگاه‌های تعویض باتری با همکاری CATL و سینوپک
شرکت CATL تولیدکننده باتری خودروهای برقی چین پس از اعلام رشد ۳۳ درصدی سود خود، قصد دارد ساخت ایستگاه‌های تعویض باتری را در سراسر چین افزایش دهد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این شرکت که دفتر مرکزی آن در شهر نینگده، استان فوجیان در شرق چین واقع است، اعلام کرد که با غول نفتی سینوپک (Sinopec) و شرکت خودروسازی هوشمند نیو (Nio) همکاری خواهد کرد تا شبکه‌ای سراسری از شارژ و تعویض باتری در سراسر سرزمین اصلی چین راه‌اندازی کند. همچنین اعلام شد که اولین ایستگاه‌های تعویض باتری به‌زودی در هنگ‌کنگ و ماکائو افتتاح خواهند شد. این ایستگاه‌ها به صاحبان خودروهای سازگار اجازه می‌دهند در مدت تنها ۱۰۰ ثانیه باتری خالی خود را با یک باتری کاملاً شارژ شده تعویض کنند.

طبق توافقی که به تازگی امضا شد،CATL  و سینوپک متعهد به ایجاد یک «شراکت استراتژیک گسترده و بلندمدت» برای ساخت یک «اکوسیستم تعویض باتری در سراسر کشور» شدند. شرکت CATL اعلام کرد قصد دارد ۳۰ هزار ایستگاه تعویض باتری احداث کند، هرچند جدول زمانی دقیقی ارائه نکرد.

تلاش‌های CATL برای ترویج فناوری تعویض باتری در سطح ملی، به‌ویژه با حضور سینوپک به عنوان شریک، خودروسازان و رانندگان بیشتری را به مزایای این فناوری متقاعد خواهد کرد؛ چرا که این روش سریع‌تر و کارآمدتر است. با افزایش تعداد ایستگاه‌ها، مدل‌های بیشتری از خودروها به باتری‌های قابل تعویض روی خواهند آورد.

فناوری تعویض باتری با هدف کاهش نگرانی از مسافت قابل پیمایش توسعه یافته است. در حال حاضر، با استفاده از فناوری شارژ فوق سریع، شارژ یک خودرو برای مسافت ۴۰۰ کیلومتر حداقل ۱۰ دقیقه زمان می‌برد. با این حال، شرکت بی‌وای‌دی فناوری شارژی معرفی کرده که مدعی است این میزان مسافت را در تنها پنج دقیقه تأمین می‌کند.

شرکتCATL  در ماه مارس اعلام کرد که در شرکت نیو، پیشتاز در ساخت ایستگاه‌های تعویض باتری، سرمایه‌گذاری کرده و در حال مذاکره برای خرید سهم در واحد نیرو (Power Unit) نیو است که بیش از ۳۰۰۰ ایستگاه را اداره می‌کند.

شرکتCATL  که مشتریانی چون تسلا و بی‌ام‌و دارد، اعلام کرد سود خالص سه‌ماهه اول آن به ۱۳.۹۶ میلیارد یوان (۱.۹ میلیارد دلار) رسیده که نسبت به سال گذشته ۳۲.۹ درصد افزایش یافته و از پیش‌بینی ۱۳.۸ میلیارد یوان نیز فراتر رفته است. درآمد این شرکت نیز با رشد ۶.۲ درصدی به ۸۴.۷ میلیارد یوان رسید.

شرکتCATL  در دو ماه اول سال ۲۰۲۵، معادل ۴۹.۶ گیگاوات‌ساعت (GWh) باتری تحویل داده که ۳۸.۲ درصد از کل سهم بازار جهانی را شامل می‌شود.

شرکت بی‌وای‌دی چین نیز با سهم ۱۶.۹ درصدی در جایگاه دوم قرار دارد و در همان بازه زمانی، ۲۱.۹ گیگاوات‌ساعت باتری عرضه کرده است. هر ۱ گیگاوات‌ساعت باتری برای تأمین انرژی ۱۳ هزار خودروی برقی با مسافت قابل پیمایش ۵۰۰ کیلومتر کافی است.

در ماه مارس،CATL  مجوز فروش سهام در بورس هنگ‌کنگ را از کمیسیون تنظیم مقررات اوراق بهادار چین دریافت کرد. انتظار می‌رود این عرضه بیش از ۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کند که بزرگ‌ترین جذب سرمایه در این شهر از زمان عرضه اولیه ۶.۲ میلیارد دلاری در ژانویه ۲۰۲۱ خواهد بود.

شرکتCATL  اعلام کرده که این سرمایه را برای ساخت کارخانه‌هایی در بازارهای خارجی استفاده خواهد کرد. این شرکت قصد دارد از طریق سرمایه‌گذاری مشترک با Stellantis (مالک فیات)، کارخانه‌ای در اسپانیا تأسیس کند. این سومین پایگاه تولید CATL در اروپا خواهد بود و مجموع سرمایه‌گذاری آن می‌تواند از ۴ میلیارد یورو (۴.۵ میلیارد دلار) فراتر رود.

منبع:‌ scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=9931

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.