• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
5

حرکت پرشتاب BYD به صدر بازار جهانی فروش خودروهای برقی

  • کد خبر : 4993
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰۱
حرکت پرشتاب BYD به صدر بازار جهانی فروش خودروهای برقی
BYD خودروساز تحت حمایت وارن بافت، بزرگترین برند خودرو در چین، به سرعت فروش خودروهای الکتریکی خود را در آسیا، اروپا و آمریکای لاتین گسترش داده است.

وقتی بحث محبوبیت وسایل نقلیه الکتریکی در جهان مطرح می‌شود، توجهات بیشتر به سمت خودورهای شرکت تسلا جلب می‌شود، اما جالب است بدانید که پرفروش‌ترین خودروهای برقی در بازارهای نوظهوری همچون برزیل، اسرائیل و تایلند خودروهای BYD چین است. همچنین خودروهای برقی این شرکت در خیابان‌های سیدنی تا دهلی و حتی مونته ویدئو، اروگوئه در حال تردد هستند.

این شرکت مستقر در شنژن در حال کنار زدن فولکس واگن به عنوان پرفروش‌ترین برند خودرو در چین در سه ماهه اول امسال است. طبق داده‌های انجمن خودروهای سواری چین، BYD، ۳۹ درصد از فروش خودروهای با انرژی جدید از جمله برقی و هیبریدی یا ۱۲ درصد از کل فروش خودروهای سواری را در چین به عنوان بزرگترین بازار خودرویی جهان به خود اختصاص داده است.

BYD با وجود سیاست‌های محدود کننده ایالات متحده، به سرعت در حال گسترش فعالیت‌های بین‌المللی خود است، بطوریه اخیرا این شرکت چینی وارد بازار مکزیک، اسپانیا و بریتانیا شده است. BYD همچنین قصد دارد این ماه در ایتالیا هم شانس خود را امتحان کند و با یک جشن رونمایی در تورین زادگاه فیات، فروش خودروی برقی در ایتالیا را آغاز کند. BYD پس از اولین صادرات خودروهای انرژی نو در سال ۲۰۲۱ به نروژ، اکنون نیز در حال صادرات خودرو از سنگاپور به سوئد است.

استیو وستلی، مدیر سابق تسلا می‌گوید: با هر استانداردی که بنگرید،BYD  اکنون به یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی در جهان تبدیل شده است.

BYD که مخفف جمله (Build Your Dreams) «رویاهایت را بساز»، نمونه ملموسی از رویای چینی رئیس جمهور شی جین پینگ است: «بازگرداندن عظمت ملی، از جمله بازگشت به مرکز امور اقتصادی جهان. BYD با خودروهای خود که اکنون در ۵۳ کشور و منطقه در سراسر جهان فروخته می‌شود، بزرگترین خودروسازی است که اکثر مردم هرگز نامی از آن نشنیده‌اند.

محبوبیت این شرکت در بین رانندگان در داخل و خارج از کشور ناشی از داشتن طیف گسترده‌ای از خودروهای خوش ظاهر و کارآمد با قیمت مناسب است. Seagull آخرین هاچ بک برقی این شرکت چینی، از قیمت ۱۰۴۰۰ دلار شروع می‌شود. موتور ۵۵ کیلوواتی و باتری ۳۰ کیلووات ساعتی آن با یک بار شارژ حدود ۳۰۰ کیلومتر (۱۹۰ مایل) را با حداکثر سرعت ۸۰ مایل در ساعت طی می‌کند. قیمت خودروهای Han  این شرکت هم از حدود ۳۲۸۰۰ دلار شروع می‌شود و در رده خودروهای شاسی بلند هم خودرویYangwang U8  با قیمت پیش‌فروش حدود ۱۵۴۰۰۰ دلار قرار دارد.

یکی از بزرگترین نقاط قوت فروش BYD مقرون به صرفه بودن محصولات آن است که این امر ناشی از استراتژی یکپارچه سازی عمودی این شرکت است. مدیریت خودروساز چینی معتقد است که ساخت قطعات در داخل منجر به کنترل بیشتر هزینه و وسایل نقلیه ارزان‌تر می‌شود. بر خلاف بسیاری از خودروسازان دیگر،BYD  باتری‌ها و تراشه‌های خود را تولید می‌کند که تا حد زیادی از آن در برابر مشکلات زنجیره تامین محافظت می‌کند.

BYD در سال گذشته ۱٫۸۶ میلیون خودروی فروخت که بیشتر از مجموع چهار سال گذشته است و نیروی کار جهانی آن دو برابر شد و به ۵۷۰۰۶۰ نفر رسید که حدود ۲۰۰ هزار نفر بیشتر از خودروساز شماره ۱ جهان، شرکت تویوتا است. رشد درآمد این شرکت هم از تقریبا هیچ در سال ۱۹۹۵ به ۴۲۴ میلیارد یوان (۶۰ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۲ رسیده است. سال گذشته همچنین سال رشد فروش بین‌المللی برای BYD بود که صادرات خودروهای برقی را در سال ۲۰۲۱ آغاز کرده بود.

BYD با وجود ادامه روند توسعه در خارج از کشور، هنوز هم بیش از سه چهارم درآمد خود را از چین به دست می‌آورد و این درحالی است که تسلا کمتر از نیمی از درآمد خود را در آمریکا به دست می‌آورد و تویوتا هم تنها یک چهارم درآمد خود را در ژاپن به دست می‌آورد.

امسال،BYD  قصد دارد تا ۳٫۷ میلیون خودروی تمام الکتریکی و هیبریدی بفروشد. در مقایسه، تسلا گفته است که ممکن است در سال ۲۰۲۳ تا ۲ میلیون خودروی الکتریکی تولید کند. بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط  BloombergNEF، بی‌وای‌دی اکنون به تولیدکننده پیشرو خودروهای پاک در برزیل، کلمبیا، اسرائیل و تایلند تبدیل شده است، و در استرالیا، هند و نیوزلند هم در میان پنج تولیدکننده برتر قرار دارد.

در نیوزیلند، مدل آتو ۳ در سال ۲۰۲۲ به عنوان خودروی سال انجمن نویسندگان اتومبیلرانی انتخاب شد. به گفته ریچارد بوسلمن رئیس این انجمن، این اولین بار بود که یک برند چینی انتخاب شد. خودروی BYD توانست ۱۱ فینالیست از جمله مدل Y تسلا، EV6  کیا و Polestar 2 را شکست دهد.

BYD به طور فزاینده‌ای مورد توجه دولت‌ها از اروپا تا آسیای جنوب شرقی قرار گرفته است. روزنامه Les Echos  به نقل از فردی ناشناس وابسته به یک وزارتخانه فرانسوی گزارش داد که این شرکت در حال مذاکره با مقامات در مورد ساخت احتمالی یک کارخانه در فرانسه است. یک وب‌سایت دولتی ویتنام نیز با استناد به مذاکرات در هانوی بین تران هونگ‌ها معاون نخست وزیر و وانگ، بنیانگذار BYD، اعلام کرد که این شرکت قصد دارد خودروی برقی در این کشور تولید کند.

BYD در حال حاضر اولین کارخانه تولید خارج از کشور خود را در تایلند می‌سازد و در حال بررسی تولید خودرو در فیلیپین و اندونزی است و در برزیل، شرکت فورد هم در حال مذاکره برای فروش یکی از کارخانه‌های خود به  BYD است.

وستلی، مدیر سابق تسلا می‌گوید: کاری که آن‌ها در مدت زمان کوتاهی انجام داده‌اند، خیره‌ کننده است.

منبع:‌ bloomberg

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4993

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.