• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

تولید و فروش خودروهای چینی در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود رسید

  • کد خبر : 6341
  • ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
تولید و فروش خودروهای چینی در سال ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود رسید
بخش خودروی چین در سال گذشته (2023) رکوردهای تولید و فروش را شکست که با افزایش تحویل خودروهای برقی و افزایش صادرات به بازارهایی مانند روسیه تقویت شد و آن را به یک محرک رشد کلیدی برای دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل کرد.

بر اساس داده‌های گردآوری شده توسط انجمن خودروسازان چین (CAAM)، در مجموع ۳۰٫۱۶ میلیون دستگاه خودرو، اتوبوس و کامیون در سال گذشته تولید شد که افزایش ۱۱٫۶ درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد و در این روند از بالاترین رکورد قبلی یعنی ۲۹ میلیون در سال ۲۰۱۷ پیشی گرفته است.

تحویل خودرو نیز به ۳۰٫۰۹ میلیون دستگاه رسید که ۱۲ درصد بیشتر از سال قبل بود. می‌توان گفت که ۱٫۲۲ میلیون خودرو بیشتر از بالاترین سطح قبلی ۲۸٫۸۷ میلیونی بود که در سال ۲۰۱۷ ثبت شده بود.

به گزارش بلومبرگ، چن شیهوا، معاون دبیرکل CAAM، در یک نشست خبری در این باره گفت: تخفیف قیمت‌ها بر بازار تأثیر گذاشته و بهبود اوضاع خرید خودرو ادامه دارد. در پایان سال، بازار خودرو بهتر از حد انتظار عمل کرد و حجم تولید و فروش رکوردها را شکست.

صادرات خودروی چین که شامل اتوبوس و کامیون نیز می‌شود، سالانه ۵۸ درصد افزایش یافته و به ۴٫۹۱ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۳ رسید که برای اولین بار این کشور را به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان معرفی کرد.

بر اساس داده‌های انجمن صنعت خودرو ژاپن، در ۱۱ ماه اول سال ۲۰۲۳، ژاپن – بزرگترین صادرکننده جهان در سال ۲۰۲۲ – ۳٫۹۹ میلیون دستگاه به خارج از کشور فروخته بود.

بازار روسیه با فروش ۸۴۱ هزار دستگاهی در ۱۱ ماهه اول سال ۲۰۲۳، با جهش ۵۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، بزرگترین مقصد خودروهای چینی بود. خودروسازان چینی از خروج بازیگران جهانی مانند فولکس واگن و تویوتا از بازار روسیه سود بردند.

ایوان لی، از مدیران صندوق توسعه شانگهای در این باره گفت: در زمانی که صنعت املاک و مستغلات کشور در بحران قرار دارد، بخش خودرو نقش کلیدی در پیشبرد رشد اقتصادی ایفا می‌کند. همچنین بحث تولید خودروهای الکتریکی در بازار خودروهای کشور در دهه آینده مهم خواهد بود، زیرا رانندگان بیشتری خودروهای برقی را انتخاب می‌کنند.

فروش خودروهای برقی در چین در سال گذشته ۳۷ درصد افزایش یافت و تحویل خودروهای برقی خالص و هیبریدی‌ به ۸٫۹ میلیون دستگاه رسید. در حال حاضر، سرزمین اصلی چین حدود ۶۰ درصد از فروش جهانی خودروهای برقی را به خود اختصاص داده است.

همچنین گروه بین‌المللی کانتینرهای دریایی چین، سازنده کشتی باری ۱ BYD Explorer ، اعلام کرد که این کشتی اخیراً با محموله‌ای از ۷۰۰۰ وسیله نقلیه مونتاژ شده توسط BYD، بزرگترین سازنده خودروهای برقی جهان، عازم اروپا شده است. این اولین کشتی اجاره‌ای بی‌وای‌دی است که به بهره برداری رسیده است.

بی وای دی در سال ۲۰۲۳، ۳٫۰۲ میلیون خودرو به مشتریان چینی تحویل داد که جهشی ۶۱٫۹ درصدی نسبت به سال قبل داشته است.

این شرکت چینی همراه با رقبای داخلی خود، پس از آغاز تحقیقات کمیسیون اروپا در مورد خودروهای برقی ساخت چین در ماه سپتامبر که مظنون به بهره مندی از یارانه‌های دولتی هستند، برای دستیابی به بازار اروپا با موانعی روبرو است.

این کمیسیون اروپایی می‌گوید که ارزیابی اعمال تعرفه‌های اضافی بر خودروهای ساخت چین تا ۱۳ ماه زمان می‌برد. خودروسازان سرزمین اصلی چین که تا سه ماهه سوم سال گذشته ۸ درصد از بازار را به خود اختصاص داده‌اند، مشمول تعرفه‌های ۱۰ درصدی می‌شوند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6341

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.