• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

آیا چین همچنان می‌تواند پیشتاز جهانی در زمینه خودروهای الکتریکی باشد؟

  • کد خبر : 6236
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۸:۰۱
آیا چین همچنان می‌تواند پیشتاز جهانی در زمینه خودروهای الکتریکی باشد؟
تاکنون مسابقه جهانی خودروهای الکتریکی تنها یک برنده بلامنازع داشته است: چین.

به گزارش مجمع جهانی اقتصاد، چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، حدود ۶۴ درصد از کل حجم تولید خودروهای الکتریکی را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده است و با یارانه‌های دولتی و معافیت‌های مالیاتی به این تولید کمک می‌کند.

چین همچنین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان باتری‌هایLFP (لیتیوم، آهن، فسفات) است که بسیاری از خودروهای الکتریکی با آن کار می‌کنند. CATL، بزرگترین تولید کننده باتری در چین، با عرضه باتری‌های LFP ساخت این شرکت به ارزانترین قیمت ممکن، به این کشور کمک شایانی کرد تا در جایگاه نخست قرار گیرد.

بیل روسو، رئیس سابق کرایسلر چین، به فایننشال تایمز گفته است که این رویکرد برخلاف سازندگان خودرو و باتری در آمریکا و اروپا است که اولویت ترکیب شیمیایی باتری برایشان “به برتری در عملکرد باتری است، نه صرف مقرون به صرفه بودن”.

او گفت: “آنچه ما در مورد چین فهمیده‌ایم این است که در فرآیند برقی کردن و دموکراتیزه کردن(ایجاد دسترسی گسترده‌تر و عمومی به فناوری) خودروهای الکتریکی، مقرون به صرفه بودن قیمت برای مصرف کننده را در اولویت قرار می‌دهد و با ارزان تر کردن آن، چین برنده می‌شود.”

CATL که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد، رقبای خود از کره جنوبی، ایالات متحده و اروپا را برای کسب جایگاه نخست پشت سر گذاشت و اکنون از باتری هر سه خودروی الکتریکی در سراسر جهان، یکی را CATL تولید کرده است.

حتی فورد اعلام کرده که قصد دارد از فناوری CATL در یک کارخانه تولید باتری ۳٫۵ میلیارد دلاری جدید در میشیگان استفاده کند.

انتخاب گزینشی برندگان

آریل کوهن، یکی از اعضای ارشد مرکز اوراسیای شورای آتلانتیک و یکی از اعضای شورای روابط خارجی، می‌گوید که مخالفت‌های قابل‌توجهی در برابر این تصمیم فورد وجود دارد. او گفت با وجود اینکه “ضرورت اصل امنیت ملی” در ایالات متحده را درک می‌کند، اما “از بازی دولت در انتخاب  شرکت‌ها و صنایع خاص و انتخاب گزینشی برندگان، بسیار ناراحت است.”برخی از اعضای کنگره نگران هستند که این کار ممکن است باعث شود فورد  به دانش چینی وابسته شود و یارانه‌های مالیاتی ایالات متحده را روانه چین کند. به گزارش رویترز، فورد ماه گذشته ساخت این تاسیسات را به دلیل اعتصاب اتحادیه کارگران خودروسازی متوقف کرد، اگرچه رئیس اتحادیه، شان فاین، گفت که این تصمیم “تهدیدی شرم‌آور و پنهانی از سوی فورد برای کاهش مشاغل بوده است.”

نگرانی‌ها در خصوص استفاده از فناوری باتری چین، نشان‌دهنده نگرانی جهانی از تسلط چین بر بازار باتری‌ خودروهای الکتریکی است و برخی دولت‌ها، شروع به مسدود کردن سرمایه‌گذاری چین در معادن و کارخانه‌ها کرده‌اند.

به گزارش رویترز در ماه فوریه، دولت استرالیا به دلایل امنیت ملی، جلوی افزایش سهام صندوق یوشیائو چین در معدن مواد نایاب نوردرن مینرالز را گرفت.

استرالیا بزرگترین تولید کننده لیتیوم (ماده‌ای کلیدی در تولید باتری‌ خودروهای الکتریکی) در جهان و همچنین تولید کننده عمده سایر موادمعدنی کمیاب است. به گفته جیم چالمرز، وزیر خزانه داری استرالیا، این کشور اکنون در مورد اینکه چه کسی می‌تواند در بخش مواد معدنی سرمایه‌گذاری کند، گزینش جدی‌تری خواهد داشت.

کوهن گفته است که هند نیز اقداماتی را برای به چالش کشیدن نفوذ چین انجام داده است و او انتظار دارد این کشور “برای دفاع از صنعت خود و سایر بازیگران در برابر رقابت چینی بسیار فعال‌تر عمل کند.” در ماه ژوئیه، مقامات هندی برنامه‌های شرکت چینی خودروساز BYD برای ساخت یک کارخانه یک میلیارد دلاری در هند را رد کردند.

ایلاریا مازوکو، کارشناس ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل در واشنگتن دی‌سی، به اینسایدر گفته است: «مزیت آشکار چین در این حوزه، نشان دهنده کنترل این کشور بر بسیاری از زنجیره‌های تامین مورد نیاز برای ساخت باتری نیز هست».

مورگان استنلی در گزارشی که در ماه ژوئیه منتشر شد، آورده است: «بیش از ۹۰ درصد از زنجیره تامین باتری‌های الکتریکی به چین وابسته است و دو شرکت بزرگ باتری‌سازی چینی بیش از نیمی از بازار جهانی را در اختیار دارند».

بانک سرمایه‌گذاری  Mazzoccoدر این رابطه  می‌گوید که چین بر زیرساخت‌های کار و تولید و همچنین استخراج مواد حیاتی مورد نیاز برای ساخت خودروهای الکتریکی تسلط کامل دارد. در حالی‌که ما به سمت جهانی پیش می‌رویم و دولت‌ها هر چه بیشتر نگران زنجیره‌های تامین یکپارچه جهانی‌شده هستند، چین در زمان راه‌اندازی زنجیره‌های تامین خود با چنین معضلی مواجه نبود.

خوش‌بینی

به گفته تحلیلگران برنشتاین به نقل از FT، تسلط چین بر زنجیره تامین خودروهای الکتریکی به این کشور اجازه می‌دهد تا باتری‌ها را ارزان تر (کمتر از ۶۰ میلیون دلار به ازای هر گیگاوات ساعت باتری) از رقبا (۸۸ میلیون دلار تولید کنندگان کره جنوبی و۱۰۳ میلیون دلار پاناسونیک ژاپن) تولید کند.

رقبای چین در صنعت خودروهای الکتریکی به دنبال دستیابی به فناوری‌ جدید برای مقابله با سلطه این کشور هستند به ویژه اینکه در پی کاهش فروش خودروهای الکتریکی در ماه سپتامبر، قیمت مواد اصلی مورد استفاده در ساخت باتری‌ها مانند لیتیوم، نیکل و کبالت کاهش یافت.

البته اقتصاد کند چین همچنان به دنبال کاهش هزینه‌های مصرف‌کننده برای خودروهای جدید است. کوهن می‌گوید که به نوآوری ایالات متحده در این زمینه “خوش‌بین” است.

“دولت بایدن ده‌ها میلیارد دلار برای دستیابی به این نوآوری‌ها هزینه کرده است. این موضوع به این معنی نیست که افرادی که این تصمیمات را می‌گیرند، لزوما افراد خوش‌فکرو خلاقی هستند، اما دست‌کم بودجه لازم برای این کار اختصاص داده شده است.”

بازار نابهنجار

اروپا در خصوص تصمیم‌گیری در مورد نحوه برخورد با خودروهای الکتریکی وارداتی چینی با مشکل مواجه شده است، اما به گفته کوهن، اکنون اروپا به آرامی به سمت آمریکا چرخیده است.

ماه گذشته، اتحادیه اروپا شروع تحقیقاتی را اعلام کرد و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، گفت ” حالا بازارهای جهانی از خودروهای الکتریکی ارزان‌تر چینی پر شده” که به دلیل “یارانه‌های هنگفت دولتی” با قیمت‌های غیر واقعی و بسیار ارزان فروخته می‌شوند. همین بازار ما را خراب می‌کند.”

بلومبرگ، مخالفت‌هایی در اعتراض به اثرات زیست محیطی مخرب یک کارخانه باتری ۷٫۹ میلیارد دلاری که قرار است با همکاری CATL و مرسدس بنز تاسیس شده و برای یک میلیون خودرو انرژی کافی تولید ‌کند، در مجارستان گزارش کرده است. مجارستان امیدوار است که به یکی از تولیدکنندگان بزرگ خودروهای الکتریکی تبدیل شود و در حال حاضر ، چندین کارخانه خودرو و باتری در این کشور مشغول به فعالیت هستند.کوهن همچنین گفته است که فکر می‌کند انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا بر مواضع اروپا تأثیر بگذارد. بازگشت دونالد ترامپ به کاخ سفید می‌تواند هر گونه  اقدام اتحادیه اروپا علیه چین را سرعت بخشد، زیرا ایالات متحده احتمالا “فشار بیشتری بر اروپا وارد می‌کند.”

چین ممکن است در مسابقات خودروهای الکتریکی در جهان پیشتاز باشد – اما این احتمال هم وجود دارد که عمر این پیشتازی به شماره افتاده باشد.

منبع: businessinsider

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6236

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.