• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
14

چین شبکه گسترده‌ای برای «امنیت فناوری» ایجاد می‌کند

  • کد خبر : 1881
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷
چین شبکه گسترده‌ای برای «امنیت فناوری» ایجاد می‌کند
امنیت فناوری بخشی از "رویکرد جامع چین به امنیت ملی" را تشکیل می‌دهد، مفهومی که در سال 2014 توسط رئیس جمهور چین برای برجسته کردن تهدیدات در جبهه‌های ایدئولوژیک، اقتصادی، سیاسی و نظامی معرفی شد.

حزب حاکم کمونیست چین از این کشور می‌خواهد اقدامات امنیتی گسترده‌ای را در راستای استراتژی ملی پنج ساله خود اتخاذ کند، آن هم در شرایطی که تنش‌ها بین واشنگتن و پکن نشانه‌ای از کاهش نشان نمی‌دهد.

شی جین پینگ رئیس جمهور  چین در جلسه دفتر سیاسی – بالاترین رده حزب کمونیست – گفت: “امنیت فناوری” یکی از حوزه‌های کلیدی تحت پوشش دستور کار امنیتی کشور از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ است.

در این گردهمایی برنامه استراتژیک پنج ساله کشور برای امنیت ملی بررسی و بحث شد، اما متن کامل این طرح به اطلاع عموم نرسیده است.

امنیت فناوری بخشی از “رویکرد جامع چین به امنیت ملی” را تشکیل می‌دهد، مفهومی که در سال ۲۰۱۴ توسط رئیس جمهور چین برای برجسته کردن تهدیدات در جبهه‌های ایدئولوژیک، اقتصادی، سیاسی و نظامی معرفی شد.

بر اساس گزارش شینهوا، در نشست دفتر سیاسی در مورد بهبود توانایی چین برای اداره حوزه‌های امنیت زیستی و همچنین امنیت اینترنت، داده‌ها و هوش مصنوعی که همه این‌ها توسط پکن به‌عنوان حوزه‌های اصلی در آینده در نظر گرفته می‌شوند، بحث شد. در این نشست نتیجه‌گیری شد که این کشور باید «قدرت تحمل و تاب اوری» زنجیره ارزش و توانایی‌اش برای «مقاومت در برابر تأثیرات» را تقویت کند.

در این نشست همچنین بر اهمیت خودکفایی فناوری تاکید شد، به این معنی که چین باید بر فناوری‌های پیشرفته مورد نیاز برای توسعه ملی کنترل داشته باشد. ایالات متحده و چین رقابت خود را برای رهبری جهانی در علم و فناوری سرعت بخشیده‌اند.

نگرانی‌های امنیتی دفتر سیاسی منعکس کننده نقشه راه پنج ساله جدید چین برای هدایت کشور به سمت خودکفایی است.

تحریم‌های تجاری دولت آمریکا علیه شرکت فناوری هوآوی، بزرگ‌ترین سازنده تجهیزات مخابراتی جهان و پیش از این بزرگ‌ترین فروشنده گوشی‌های هوشمند در چین، به‌طور گسترده‌ای به عنوان هشداری مطرح شده است که این کشور باید فناوری‌های خود را توسعه دهد تا اتکا به تامین‌کنندگان خارجی را کاهش دهد.

در همین حال، چین در سال جاری قوانین و مقررات جدیدی را برای محدود کردن جریان داده‌های فرامرزی و اجرای محلی سازی داده‌ها اجرا کرد. اینها تحت پوشش قانون امنیت داده‌ها، که از اول سپتامبر اجرایی شد، و قانون حفاظت از اطلاعات شخصی، که در اول نوامبر اجرا شد، هستند.

با این حال، رژیم سخت‌تر داده‌ها، پکن را از تلاش‌ها برای افزایش توسعه تجارت دیجیتال منع نکرده است.

تحولات اخیر که باعث افزایش فوریت امنیت فناوری چین شده است، شامل نیمه هادی‌ها می‌شود.

در همین حال، شرکت اینتل، غول نیمه هادی ایالات متحده، به دلیل نگرانی‌های امنیتی واشنگتن، طرح توسعه خود را در شهر چنگدو در جنوب غربی چین متوقف کرد.

منبع

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=1881

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.