• امروز : چهارشنبه - ۲۸ آبان - ۱۴۰۴
  • برابر با : Wednesday - 19 November - 2025
0

نگاه به بازار جهانی «لی‌اتو» چین با تأسیس مقر بین‌المللی در هنگ‌کنگ

  • کد خبر : 11792
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۴ - ۹:۰۰
نگاه به بازار جهانی «لی‌اتو» چین با تأسیس مقر بین‌المللی در هنگ‌کنگ
شرکت چینی لی اتو ( Li Auto)، سازنده خودروهای برقی، با تأسیس مقر بین‌المللی خود در هنگ‌کنگ گامی تازه در مسیر گسترش جهانی خود برداشته است؛ اقدامی که در بحبوحه تشدید رقابت در بازار داخلی چین انجام می‌شود.

به گفته نهاد InvestHK بازوی ترویج سرمایه‌گذاری دولت هنگ‌کنگ، عملیات این شرکت در هنگ‌کنگ به عنوان پایگاهی راهبردی عمل خواهد کرد تا بر حوزه‌های تحقیق و توسعه (R&D)، مدیریت مالکیت فکری و زنجیره تأمین بین‌المللی آن نظارت کند.

لی اتو که از معدود شرکت‌های خودروساز برقی سودآور در سرزمین اصلی چین به‌شمار می‌رود، تازه‌ترین شرکت خودروسازی است که در هنگ‌کنگ فعالیت خود را آغاز کرده است؛ شهری که به‌طور فزاینده به عنوان سکوی پرش برای جاه‌طلبی‌های جهانی خودروسازان چینی شناخته می‌شود.

رقبای داخلی لی‌اتو از جمله بی‌وای‌دی (بزرگ‌ترین سازنده خودروهای برقی در جهان) و Zeekr، زیرمجموعه شرکت جیلی، هم‌اکنون خودروهای هوشمند خود را در هنگ‌کنگ به فروش می‌رسانند؛ در حالی که شرکت نوپای BeyonCa پشتیبانی‌شده توسط شرکت فرانسوی رنو قصد دارد به‌زودی مونتاژ خودروهای برقی در هنگ‌کنگ را آغاز کند.

به گفته InvestHK، شرکت لی‌اتو که در بورس هنگ‌کنگ نیز فهرست شده است، در حال برنامه‌ریزی فعالانه برای گسترش حضور خود در شهر و افزایش تعداد کارکنان محلی پیش از آغاز گسترش جهانی کسب‌وکارش است.

این اقدام گواهی است بر مزیت دوگانه هنگ‌کنگ به عنوان یک مرکز بین‌المللی نوآوری و فناوری (I&T) و یک قطب مالی جهانی. هنگ‌کنگ دارای استعدادهای برجسته در پژوهش علمی، بازاری سرمایه‌ای پویا و نظام حقوقی هماهنگ با استانداردهای بین‌المللی است — عواملی که این شهر را به دروازه‌ای ایده‌آل برای جهانی‌سازی شرکت‌های پیشرو سرزمین اصلی چین در حوزه نوآوری و فناوری تبدیل می‌کند.

در مواجهه با ظرفیت مازاد تولید و رقابت شدید قیمتی در بازار داخلی، خودروسازان برقی چین در سال جاری سرمایه‌گذاری خود در گسترش بازارهای خارجی را دوچندان کرده‌اند.هدف آن‌ها این است که با تکیه بر توان طراحی و تولید خود، در برابر برندهای بزرگی چون فولکس‌واگن و تویوتا رقابت کنند.

شرکت لی‌اتو که در چین یکی از رقبای اصلی تسلا محسوب می‌شود، در ماه سپتامبر ۳۳٬۹۵۱ دستگاه خودرو به مشتریان تحویل داد؛ رقمی که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۴ ۳۶٫۸ درصد کاهش یافته و چهارمین ماه متوالی افت فروش را رقم زده است.

راهبرد آینده‌نگر دولت هنگ‌کنگ در توسعه زیست‌بوم هوش مصنوعی و سیاست‌های حمایتی مطلوب از عوامل اصلی انتخاب این شهر توسط شرکت لی‌اتو بوده است.

لی‌اتو اعلام کرد که اولین فروشگاه خرده‌فروشی خود در خارج از چین را در ازبکستان افتتاح کرده است.

لی‌اتو در حال حاضر عمدتاً در بازار چین فعالیت دارد و باید روند جهانی‌شدن خود را سرعت بخشد تا موتور رشد جدیدی بیابد. هنگ‌کنگ مکانی است که در آن همکاری‌های تحقیق و توسعه و تلاش برای تأمین مالی گسترش جهانی می‌تواند به شکلی روان و سریع انجام گیرد.

در سال جاری، خودروسازان برقی چینی و تأمین‌کنندگان قطعات خودرو برای جذب سرمایه به هنگ‌کنگ روی آورده‌اند؛ به‌ویژه پس از عرضه اولیه سهام (IPO) موفق شرکتCATL  (غول سازنده باتری‌های خودرو برقی) در ماه مه، که ۵.۳ میلیارد دلار جذب کرد و به بزرگ‌ترین IPO جهان در سال جاری تبدیل شد.

اخیرا نیز شرکت چری بزرگ‌ترین صادرکننده خودروی چین و شرکت Hesai Group —  بزرگ‌ترین سازنده حسگرهای لیدار (Lidar) خودرو در جهان — عرضه عمومی سهام خود را در هنگ‌کنگ تکمیل کردند.

بر اساس اسناد بورس، شرکت Seres، شریک تولید خودروی برقی شرکت هوآوی ، نیز در حال آماده‌سازی برای عرضه سهام در هنگ‌کنگ است تا از این طریق فروش خارجی خود را گسترش دهد و شبکه شارژ بین‌المللی خود را توسعه دهد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=11792

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.