مرکز تبادل اطلاعات شنجن در دسامبر گذشته شکل گرفت و ۴۱۵ معامله تجاری با حجم کل معاملات ۱٫۱ میلیارد یوان (۱۵۰ میلیون دلار آمریکا) را در طول دوره آزمایشی تسهیل کرد.
بر اساس گزارش این مرکز، تاکنون در مجموع ۴۸۴ شرکت در آن ثبت نام کردهاند که شامل ۹۸ ارائه دهنده داده، ۹۱ کارگزار داده و ۲۹۵ خریدار فعلی و بالقوه داده است.
چین در تلاش است تا قوانین تجاری را برای ایجاد بازاری برای دادهها اعمال کند، که توسط پکن به عنوان یک عامل جدید تولید در همان مقوله زمین، سرمایه و نیروی کار انسانی در نظر گرفته میشود. تا ماه آگوست، بیش از ۴۰ مبادله داده ایجاد شده یا در حال برنامه ریزی است.
شانگهای تبادل اطلاعات خود را در دسامبر گذشته راهاندازی کرد، در حالی که همسایه شنجن، گوانگجو، مرکز مبادلات خود را در سپتامبر امسال به راه انداخت که گفته میشود حجم معاملات آن در اوایل این ماه از ۲۰۰ میلیون یوان فراتر رفته است.
اگرچه چین هنوز فاقد چارچوب قانونی کافی است که بتواند به حل مسائل پیچیده در مورد تجارت دادهها، مانند مالکیت داده، کمک کند اما این قبیل تجارب ادامه مییابد.
فقدان چارچوب حاکمیتی اساسی برای تولید دادهها یکی از مشکلاتی است که مانع توسعه اقتصاد دیجیتال چین خواهد شد. تجارت داده با مشکلاتی مانند فقدان دادههای باکیفیت و مکانیسم توزیع سود مواجه است، بنابراین اکثر شرکتها همچنان منتظر هستند تا شاهد ادامه این رویکرد باشند.
با این حال، این اطمینان وجود دارد که اقتصاد دیجیتال قوی شنجن به این شهر نسبت به بسیاری دیگر برتری خواهد داد. هدف تبادل داده شنجن دستیابی به حجم معاملات ۱۰ میلیارد یوان در سال ۲۰۲۵ و کمک ۵ میلیارد یوان به اقتصاد است.
منبع: scmp