• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
3

پیشرفت چین در خودروهای الکتریکی و خطرات تولید باتری

  • کد خبر : 7345
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۸:۰۰
پیشرفت چین در خودروهای الکتریکی و خطرات تولید باتری
خودروهای الکتریکی در روزهای اخیر در بازار رقابتی خودروی چین که تحت سلطه خودروهای سوخت فسیلی است، دو پیروزی مهم کسب کرده‌اند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، به تازگی شرکت BYD، غول انرژی جدید برای اولین بار قیمت خودروهای الکتریکی خود را کمتر از قیمت خودروهای همتای بنزینی این شرکت تعیین کرد. در همین حال، شرکت هوآوی از زمان معرفی سیستم شارژ فوق سریع جدید خود در ماه اکتبر، که به خودروهای الکتریکی امکان می‌دهد تنها با یک ثانیه شارژ یک کیلومتر (۰٫۶ مایل) حرکت کنند، توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

این تحولات گواهی بر رشد انفجاری ظرفیت تولید باتری خودروهای الکتریکی و نوآوری‌های سریع فناوری در چین است.

عواملی از جمله زنجیره‌های تامین گسترده و نیروی کار ماهر قوی باعث شده‌اند که چین به برترین تولیدکننده باتری خودروهای الکتریکی در جهان تبدیل شود و بیش از ۶۰ درصد از بازار جهانی را در سال گذشته به خود اختصاص دهد.

این صنعت به خاطر تصویر فناوری پیشرفته و کم کربن خود که توسط تولید پیشرفته پشتیبانی می‌شود، مورد استقبال قرار گرفته است.

اما بررسی‌های مقامات بهداشتی در بخش‌های مختلف چین در سال‌های اخیر نشان داده است که تولید باتری‌های الکتریکی می‌تواند تا اندازه زیادی سر و صدا وگرد و غبار ایجاد کرده و انتشار سموم شیمیایی، تابش لیزر و مضرات سایر عناصر را به همراه داشته باشد.

یافته‌های آن‌ها تأثیرات کمتر شناخته‌شده‌ای را در زمینه سلامت این صنعتِ به‌سرعت در حال توسعه روشن کرده است، در حالی که چین به دنبال رسیدن به اهداف کربن صفر است.

یکی از پژوهشگران مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در چونگ‌کینگ که نخواست نامش فاش شود، گفت: خطرات بیماری‌های شغلی همیشه در تولید باتری تحت عنوان “خطرات جدی” طبقه‌بندی شده است.

مطالعه‌ای که پژوهشگران نهادهایی از جمله آکادمی علوم و فناوری ایمنی چین در سال ۲۰۱۹ انجام دادند، نشان داد که در حوزه تولید باتری که یکی از صنایع برتر چین است، از اوایل دهه ۱۹۹۰ مکرراً با «مسمومیت‌های گروهی» مواجه بوده‌اند.

با این حال، پژوهشگر این مرکز تاکید کرد که به لطف سطح بالاتر اتوماسیون و فناوری پیشرفته‌تر در کار، خطرات سلامت شغلی برای باتری‌های خودروهای الکتریکی کمتر از محصولات سنتی مانند باتری‌های سرب-اسید است.

ما با CATL و BYD به عنوان تولیدکنندگان برتر باتری خودروهای الکتریکی چین تماس گرفتیم و درخواست کردیم تا از کارخانه‌های آنها بازدید به عمل آوریم. هنوز پاسخی از CATL دریافت نکرده‌ایم است و BYD  تقاضای ما را رد کرد.

شرکت BYD که نام آن برگرفته از از جمله (رویایت را بساز) Build Your Dreams است، در سال ۲۰۰۳ تاسیس شد و امسال از تسلا به عنوان برترین تولیدکننده خودروهای الکتریکی در جهان پیشی گرفت. این شرکت همچنین تولیدکننده شماره دو جهانی باتری‌ خودروهای الکتریکی، پس از شرکت فناوری معاصر آمپریکس یا CATL است.

کارگران خط مقدم باتری‌سازی که در معرض خطرات بالقوه در بخش خودروهای الکتریکی قرار دارند، نگرانی‌های خود را ابراز کرده‌اند. در انجمن آنلاین “Zhihu”، نسخه چینی Quora، بسیاری از کاربران پرسیده‌اند که آیا کار در کارخانه تولید باتری به سلامت آنها آسیب می‌رساند یا خیر. اکثر خودروهای تمام الکتریکی امروزی از باتری‌های لیتیوم- یونی استفاده می‌کنند، اگرچه ترکیب دقیق آنها اغلب با باتری‌های لوازم الکترونیکی مصرفی متفاوت است.

یکی از کاربران که در کارخانه تولید مواد کاتدی برای باتری‌های لیتیومی کار می‌کرد، مطلبی را در سال ۲۰۲۱ به اشتراک گذاشت. در این مطلب نوشته شده بود که چشم و گلوی او همیشه به دلیل قرار گرفتن در معرض گرد و غبار شیمیایی می‌سوزد. “من دیگر جرات نمی کنم [در کارخانه] بمانم.” و پنج ماه بعد کارش را ترک کرد.

سطح سر و صدا نیز نگران کننده است، زیرا ثابت شده که صدای مکرر یا بلند باعث ایجاد اضطراب یا استرس می‌شود. کاربر دیگری نوشته بود  پس از سه ماه کار در یک کارخانه باتری پر سر و صدا به دلیل ترس از دست دادن سلامتی و کاهش شنوایی، دچار حمله عصبی شده است.

یافته‌های برخی از دانشمندان و کارکنان بهداشت عمومی چنین نگرانی‌هایی را توجیه می‌کند. مطالعه‌ای که در مجله علمی چینی “سلامت شغلی و امداد ونجات اضطراری” در ماه دسامبر منتشر شد، به خطرات بالقوه سلامت شغلی در یک کارخانه تولید باتری لیتیومی در تای‌ژینگ، در استان جیانگسو شرقی پرداخته بود.

این یافته‌ها بر اساس تحقیقات میدانی پژوهشگران یکی از دفاتر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها CDC به دست آمده بود.

این کارخانه‌ که در سال ۲۰۱۶ تاسیس شده، سالانه ۴۰۰ میلیون آمپر-ساعت باتری لیتیومی تولید می‌کند و دارای چهار خط تولید است و در مجموع ۱۱۴ کارگر در آن مشغول به کار هستند.

تولید باتری لیتیومی مراحل متعددی دارد که به طور کلی شامل پردازش مواد خام به صفحات الکترود و سپس تبدیل آن صفحات به سلول‌های باتری غیرفعال است. پس از شارژ و آزمایش ظرفیت، باتری‌ها بسته‌بندی و انبار می‌شوند.

تیم تحقیقاتی چندین خطر شیمیایی در این کارخانه پیدا کردند. به عنوان مثال، کارگران تولیدکننده ورق‌های الکترود هنگام وزن کردن، مخلوط کردن و هم زدن مواد الکترود مثبت و منفی، با خطراتی مانند خفگی ناشی از دوده و گرد و غبار گرافیت مواجه بودند.

در ایستگاه‌های جوشکاری، جایی که ورق‌ها برش داده شده و به سلول‌های باتری به عنوان محفظه‌های الکترولیت جوش داده می‌شوند، غلظت ازن بیش از حد مجاز مواجهه شغلی بود، وضعیتی که طبق استانداردهای ملی با عنوان “خطرات متوسط” طبقه‌بندی می‌شود.

طبق این مقاله، در کارگاه مونتاژ باتری، میانگین ​​سطح سر و صدای محیط نزدیک به ۹۰ دسی‌بل بود در حالی که سطح مجاز آن کمتر از ۸۵ است، بنابراین “خطر متوسط” محسوب می‌شود.

نویسندگان این مقاله گفتند: « در این کارخانه فعالیت‌هایی با خطرات شغلی جدی انجام می‌گیرد و موقعیت‌های کارگران در معرض ازن، هیدروژن فلوراید و صدا مستلزم توجه ویژه است.

آنها خواستار بهبود پایدار در پیشگیری از خطرات، ارائه تسهیلات امداد و نجات اضطراری و بهبود حفاظت فردی شدند.

سایر تولیدکنندگان باتری‌های برقی در جهان نیز با شکایت‌هایی مبنی بر عدم رعایت استانداردهای بهداشتی کارگران مواجه شده‌اند. شرکت LG Energy Solution کره جنوبی که پس از CATL و BYD رتبه سوم را در بازار جهانی باتری‌ دارد، در سال ۲۰۲۲ با جنرال موتور کارخانه‌ای به نام Ultium Cells در اوهایو تاسیس کرد.

این کارخانه در ماه اکتبر توسط اداره ایمنی و بهداشت شغلی ایالات متحده (OSHA) ، ۲۷۰,۰۰۰ دلار جریمه شد. محققان OSHA دریافتند که این شرکت در آموزش روش‌های ایمنی و نجات اضطراری به کارگران کوتاهی کرده و همچنین نتوانسته است استانداردهای فدرال برای استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی را رعایت کند  و کارکنان را در معرض خطر قرار داده است.

SK On، یکی دیگر از شرکت‌های کره جنوبی است از نظر حجم نصب باتری در رتبه پنجم قرار دارد. ماه گذشته وزارت کار ایالات متحده یکی از کارخانه‌های این شرکت در امریکا را به دلیل شش تخلف جدی به ۷۵۰۰۰ دلار جریمه محکوم کرد.

مشکلات گزارش شده به نقل از روزنامه کره‌ای Aju Business Daily،  میانگین سطح سر و صدای بیش از ۸۵ دسی بل در ساعت، عدم ارائه تجهیزات محفاظت تنفس  به کارگران در معرض کار با نیکل، کبالت و منگنز، کمبود ماسک و کمبود دوش‌های تمیز و ضدعفونی شده برای کارگران در معرض مواد خورنده بوده است.

پیشرفت‌های فناورانه در تولید باتری‌ها، به ویژه سلول‌های لیتیوم یونی با چگالی انرژی بالاتر و چرخه عمر طولانی‌تر، تا اندازه زیادی به انقلاب جهانی خودروهای الکتریکی کمک کرده است.

اگرچه تحقیقات در مورد باتری‌های لیتیومی به دهه ۱۹۶۰ برمی‌گردد، اما زمانی که در دهه ۹۰  شرکت‌های ژاپنی فناوری این باتری‌ها را تجاری‌سازی کردند، به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. تا سال ۲۰۱۰، ژاپن و کره جنوبی حدود ۸۰ درصد از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داده بودند.

با این حال، رقبای چینی به زودی شروع به پیشروی کردند و اکنون رهبران بلامنازع بازار هستند.

باتری‌های ارزان‌قیمت شرکت CATL – که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد، در حال حاضر باتری یکی از هر سه خودروی الکتریکی در سراسر جهان را تامین می‌کند و برندهایی از تسلا و ب‌ام‌و گرفته تا فولکس واگن و فورد از باتری‌های این شرکت استفاده می‌کنند.

بر اساس داده‌های ردیاب‌های بازار SNE Research، سال گذشته، از ۱۰ شرکت برتر از نظر مصرف جهانی باتری، شش شرکت چینی بودند و تقریباً دو سوم بازار جهانی باتری‌های لیتیومی را به خود اختصاص داده‌اند. از این میان، CATL و BYD با هم بیش از نیمی از بازار را در اختیار دارند.

بیشترین سهم جهانی از واحدهای فرآوری برخی از مواد کلیدی،که در باتری‌های ماشین‌های الکتریکی استفاده می‌شود، در اختیار چین است.

این سهم شامل ۶۵ درصد از لیتیوم، ۷۴ درصد کبالت و ۴۲ درصد مس است. همچنین چین تنها کشوری است که گرافیت، یکی دیگر از اجزای اصلی سلول‌های خودروهای الکتریکی را فرآوری می‌کند.

وان گانگ، وزیر علوم و فناوری سابق و از چهره‌های سرشناس توسعه خودروهای الکتریکی چین، در گفتگویی درباره بازار صادراتی چین در سال گذشته گفت: سلول‌های خورشیدی، باتری‌های لیتیوم یونی و خودروهای الکتریکی به «سه عنصر جدید» محرک صادرات چین تبدیل شده‌اند.

شرکت‌های چینی تولیدکننده خودروهای الکتریکی نیز با تاسیس چندین خط تولید جدید باتری‌های لیتیومی، تولید مواد خام و پروژه‌های دیگر را در دو سال گذشته در کشورهایی مانند تایلند، اروپا و ایالات متحده جلو برده‌اند و در حال افزایش سرعت گسترش بین‌المللی در خارج از مرزهای این کشور بوده‌اند.

در داخل کشور، بسیاری از شهرهای چین به رشد اقتصادی تحت تاثیر صنعت خودروهای الکتریکی، از جمله کارخانه‌های باتری، توجه دارند.

در شهر بزرگ چونگ‌کینگ، به عنوان یک قدرت اقتصادی در جنوب غربی چین، پس از اینکه دولت محلی، صنعت خودرو و به ویژه صنعت خودروهای انرژی جدید را به عنوان صنعت پایه معرفی کرده، شرکت‌های باتری‌های الکتریکی در حال رونق گرفتن و شکوفایی هستند.

پژوهشگر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چونگ‌کینگ ادامه داد: «چین در ۱۰ سال گذشته اصلاحاتی در قسمت عرضه انجام داده است.» وی افزود که یکی از اهداف اصلی این اصلاحات، ارتقای صنعت تولید بوده است. این اقدام بسیاری از شرکت‌هایی که با استانداردهای تولید ملی سازگار نبودند را حذف کرده است.

این پژوهشگر گفت، با این حال، برخی از مراحل تولید هنوز هم تأثیر نامطلوبی بر افراد و جامعه دارد. به عنوان مثال، بخش بالادستی زنجیره صنعت خودروهای الکتریکی، که در آن سنگ معدن لیتیوم استخراج می‌شود و لوازم جانبی مربوطه تولید می‌شود، همچنان تهدیدی برای سلامت عمومی است.

از سوخت‌های فسیلی گرفته تا باتری‌ها، انتقال انرژی در صنعت خودرو به یک روند جهانی بی‌بازگشت تبدیل شده است. این مسیر همواره با بحث و جدل‌هایی همراه بوده است که خطرات تهدید کننده سلامتی افراد در روند تولید تنها یکی از آن مشکلات است. به عنوان مثال گفته می‌شود که استخراج لیتیوم، آلودگی زیست‌محیطی قابل‌توجهی ایجاد می‌کند و نیاز بسیار زیادی به مصرف آب دارد. در اوایل سال ۲۰۲۲، پروژه پیشنهادی استخراج لیتیوم توسط شرکت BYD در شیلی، تا اندازه‌ای به دلیل مخالفت مردم بومی محلی و جوامع نگران آلودگی و تخریب تالاب‌ها، به حالت تعلیق درآمد.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=7345

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.