به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، در سالهای اخیر، آفریقاییهای جنوبی خودروهای برندهای چینی مانند چری و هاوال را به دلیل قیمت مناسب و امکانات پیشرفته خریداری کردهاند. با تکیه بر این تقاضای روبهرشد، چندین برند خودروساز چینی اکنون بهدنبال احداث کارخانههای مونتاژ و تولید در آفریقای جنوبی هستند.
اگرچه این خودروها عمدتاً از نوع احتراق داخلی هستند، اما کارشناسان تردیدی ندارند که موج خودروهای برقی نیز بهزودی به این کشور خواهد رسید.
بازار خودروهای SUV آفریقای جنوبی بین ژانویه تا اوت امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته دستخوش تغییر چشمگیری شده است. در این بازه، خودروسازان چینی (OEMs) حجم فروش خود را تا ۸۶ درصد افزایش دادهاند و سهم بازار خود را به ۱۵ درصد رساندهاند.
این رشد عمدتاً ناشی از عملکرد چری بود که حجم فروش خود را با افزایش ۲۷ درصدی به بیش از ۱۶ هزار دستگاه رساند و هاوال که با جهش ۴۵ درصدی به بیش از ۱۲ هزار دستگاه دست یافت.
با وجود آنکه برندهای ژاپنی تویوتا و سوزوکی همچنان بزرگترین سهم بازار را در اختیار دارند، برتری سنتی آنها رو به کاهش است و هر دو برند در همین دوره شاهد افت سهم بازار خود بودهاند.
میتوان گفت خودروهای چینی آینده حملونقل در آفریقای جنوبی را در اختیار دارند و روند افزایش خودروهای چینی در خیابانها کاملاً مشهود است.
خودروسازان چینی با قیمتگذاری رقابتی، امکانات متنوع، گارانتیهای بلندمدت و توسعه تهاجمی بازار، موفق به جذب خریداران محلی و به چالش کشیدن برندهای غربی شدهاند.
برندهای چینی برخلاف رقبای خود، ویژگیهای لوکسی مانند نمایشگرهای بزرگ لمسی، فناوری کمکی راننده و طراحی داخلی ممتاز را حتی در مدلهای پایه خود بهصورت استاندارد ارائه میدهند.
با توجه به موفقیت تجاری روزافزون و تمایل استراتژیک به تولید محلی، دولت آفریقای جنوبی نیز اکنون در حال ارائه مشوقهای مالی برای سرمایهگذاری خودروسازان در کشور است. با توجه به روابط خوب با چین و موفقیت خودروهای چینی، احتمالاً دولت امتیازات مالی قابلتوجهی برای خودروسازان چینی در نظر خواهد گرفت تا در داخل کشور به تولید بپردازند.
در کنار رشد فروش خودروهای بنزینی، تولیدکنندگان خودروهای برقی از جمله شرکت بیوایدی مستقر در شنژن، حضور خود را در بازار آفریقای جنوبی و سایر کشورهای آفریقایی افزایش دادهاند تا در برابر موانع تعرفهای جهانی فزاینده تنوع ایجاد کنند.
مقامات آفریقای جنوبی تأیید کردند که مذاکراتی با خودروسازان چینی در جریان است تا برای سرمایهگذاری در تولید محلی، بهویژه در بخش خودروهای هیبریدی و برقی اقدام شود. یکی از حوزههای مورد علاقه آنها، سرمایهگذاری در خودروهای هیبریدی و برقی است، زیرا این دقیقاً همان بازاری است که در سطح جهانی فعالیت دارند.
این حرکت بخشی از یک راهبرد دوگانه است که شامل برنامهای دفاعی برای افزایش تعرفه واردات به بالاترین سطح ممکن نیز میشود تا از ارزانتر شدن واردات نسبت به خودروهای تولید داخل جلوگیری کند.
در واکنش به این سیاست احتمالی، چری قصد دارد یک کارخانه مونتاژ کامل (CKD) در آفریقای جنوبی احداث کند و گِریتوال موتور نیز در حال گفتوگو با مونتاژکاران محلی برای تولید مشترک پیکاپها است.
خودروسازان چینی به دلیل رقابت شدید داخلی و تعرفههای بالا در بازارهای آمریکا و اروپا، اکنون قاره آفریقا را به عنوان موتور رشد جدید خود هدف گرفتهاند.
با این حال، برندهای چینی در آفریقای جنوبی با چالشهایی نیز مواجهاند؛ از جمله شبکه خدمات پس از فروش در حال توسعه و ارزش بازفروش پایینتر نسبت به رقبا از ژاپن و کره جنوبی. چالش اصلی این است که شرکتهای چینی ترجیح میدهند صادرات انجام دهند مگر آنکه مونتاژ محلی مزیت مالی چشمگیری داشته باشد.
برخی تولیدکنندگان محلی در آفریقای جنوبی که توان رقابت قیمتی با واردات چینی را ندارند، دولت را به افزایش تعرفه واردات ترغیب میکنند. با این حال احتمال وضع تعرفههای جدید پایین است.
منبع: scmp




