به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، این وزارتخانه اصلاحات آزمایشی در زمینه فروش و توزیع خودرو آغاز خواهد کرد و شهرهای واجد شرایط را به انجام طرحهای آزمایشی برای تقویت مصرف در بازار خدمات پس از فروش خودرو تشویق خواهد نمود.
وزارت بازرگانی چین با همکاری نهادهای مربوطه، اقدامات محدودکننده در بازار خدمات پس از فروش خودرو را حذف کرده و بیش از پیش ظرفیت مصرفی آن را آزاد خواهد کرد.
این اصلاحات با پیشنهاد منتشرشده در ماه مارس همسو است؛ پیشنهادی که با هدف افزایش مصرف و تشویق رشد اقتصادی ارائه شد. در این پیشنهاد، بر گسترش هزینهکردهای مرتبط با خودرو مانند تیونینگ، اجاره خودرو و ورزشهای موتوری تأکید شد و همچنین بر تقویت بازار خودروهای دستدوم از طریق سادهسازی فرآیند ثبت و بهبود تبادل دادهها تأکید گردید.
تفاوتهای منطقهای در استانداردهای آلایندگی خودرو از مهمترین موانع در گردش خودروهای دستدوم است.
بازار خودروهای دستدوم در چین هنوز در مقایسه با کل مالکیت خودروها کوچک است. در دیگر بازارهای بزرگ خودرو مانند ایالات متحده، فروش خودروهای دستدوم دو برابر خودروهای نو است.
بر اساس دادههای انجمن فروشندگان خودرو چین، فروش خودروهای دستدوم در چین طی هشت ماه نخست سال جاری به حدود ۱۳ میلیون دستگاه رسید، در حالیکه فروش خودروهای نو در همین دوره ۱۴.۷ میلیون دستگاه بود.
طبق آمار رسمی، در نیمه نخست سال جاری، تعداد کل خودروها در چین به ۳۵۹ میلیون دستگاه رسید که خودروهای انرژی نو (NEV) حدود ۱۰.۳ درصد از آن را تشکیل میدادند.
طبق گزارش سالانه انجمن تولیدکنندگان خودروی چین که در دسامبر منتشر شد، تعداد بالای خودروها و میانگین سن رو به افزایش آنها نشاندهنده پتانسیل قوی رشد در بازار خدمات پس از فروش است، بهویژه در زمینه خدمات تعمیر و نگهداری. در عین حال، رشد فزاینده خودروهای انرژی نو نیز تقاضای جدیدی را ایجاد میکند.
پیشنهاد ماه مارس همچنین خواستار تغییر سیاستهای مصرف خودرو از «کنترلهای مبتنی بر خرید» به «مقررات مبتنی بر استفاده» شد؛ به این معنا که دولتها باید بیشتر بر نحوه استفاده مردم از خودروها تمرکز کنند تا بر محدودسازی خرید خودرو. این پیشنهاد همچنین بر تضمین حق مالکیت خودرو برای خانوادههایی که سالها در سیستم قرعهکشی پلاک شرکت کرده ولی موفق به دریافت آن نشدهاند تأکید کرد.
شهرهای بزرگ چین مانند پکن، شانگهای و گوانگژو مدتهاست که با برگزاری قرعهکشی یا مزایده پلاک، خرید خودرو را محدود کردهاند تا از ازدحام ترافیکی و آلودگی هوا بکاهند.
اما با توجه به اینکه دولت مرکزی خرید خودرو را بخشی از تلاشهای گستردهتر برای تقویت تقاضای داخلی میداند، اکنون از مقامات محلی خواسته است محدودیتهای خرید خودرو را کاهش دهند؛ از جمله با تعدیل سیستمهای سهمیهبندی خودرو برای تأمین بهتر نیاز خانوادههایی که فاقد خودرو هستند.
منبع: scmp


