• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6

۵G، هوش مصنوعی و ریزتراشه؛ عرصه رقابت فناوری آمریکا و چین

  • کد خبر : 3103
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۱۶
۵G، هوش مصنوعی و ریزتراشه؛ عرصه رقابت فناوری آمریکا و چین
یک گزارش جدید هشدار داده که اگر آمریکا به زودی اقدامی چشمگیر در سه جبهه اصلی نبرد فناوری انجام ندهد، ممکن است عرصه رقابت فناوری جدید را به چین ببازد.

بر اساس گزارش پروژه مطالعات رقابتی ویژه (SCSP)، سال‌های بین ۲۰۲۵ و ۲۰۳۰ یک پنجره زمانی حیاتی برای مسابقه تسلیحات فناوری جدید خواهد بود، که در آن پکن در صورت تحقق برنامه‌هایش برتری را کسب خواهد کرد.

اگر آمریکا در سه میدان اصلی نبرد دست به کار نشود، از نظر زیستی، قدرت کامپیوتری نسل بعدی و اختراعات نسل بعدی، در کشورهایی که اکنون خط مقدم دموکراسی هستند، هیچ تغییری رخ نخواهد داد و همه چیز در چین اتفاق خواهد افتاد.

اولین گزارش این گروه با عنوان «چالش‌های اواسط دهه رقابت‌پذیری ملی»، سه میدان اصلی نبرد را برای برتری تکنولوژیکی شناسایی کرد: میکروالکترونیک، فناوری بی‌سیم نسل پنجم (۵G) و هوش مصنوعی (AI).

چین تلاش زیادی در این زمینه ها انجام داده است و بر اساس گزارش، ایالات متحده و متحدانش به طور خطرناک و ناخواسته به واگذاری چشم انداز فناوری استراتژیک نزدیک شده اند.

جمهوری خلق چین، اصلی ترین مخالف ایدئولوژیک ایالات متحده، بزرگترین رقیب اقتصادی، تواناترین همتای فناوری و تهدیدکننده ترین ارتش ایالات متحده است و فناوری در تمام بخش‌های رقابت نقش اساسی دارد.

در این گزارش آمده است که رقابت شدید فناوری آمریکا و چین، آینده ژئوپلیتیک و رقابت بین دموکراسی‌ها و خودکامگی‌ها را شکل می‌دهد. ایالات متحده باید در طیف وسیعی از عرصه‌های سیاست عمومی برای سرمایه‌گذاری در مزیت‌های فناوری خود، تقویت پایه‌های فنی-صنعتی و به کارگیری فناوری‌های پیشرو به صورت دموکراتیک و مسئولانه اقدام کند.

این گزارش بر مزیت‌های آمریکا مانند رهبر جهانی در استعدادها، شرکت‌های فناوری، بازارهای مالی، فرهنگ نوآورانه و شبکه‌های اتحاد تاکید و پیشنهاد کرد که استفاده از آنها می‌تواند ایالات متحده را در موقعیت استراتژیک قوی‌تری در جهان قرار دهد.

همچنین شش چالشی را که ایالات متحده باید برای بازگرداندن رقابت‌پذیری خود بر آن غلبه کند، شناسایی کرده است؛ بهره‌گیری از هندسه جدید نوآوری، بازیابی منابع مزیت فنی-اقتصادی، توسعه رویکرد آمریکایی برای حکمرانی هوش مصنوعی، بازسازی رهبری جهانی ایالات متحده در عصر فناوری، برآورده کردن الزامات جدید در نبردها و دفاع آینده، و جمع‌آوری و پردازش اطلاعات در عصر رقابت مبتنی بر داده‌ها.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3103

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.