• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

۵ ماهواره از بزرگترین منظومه ماهواره‌ای تجاری چین به فضا منتقل شدند

  • کد خبر : 3428
  • ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
۵ ماهواره از بزرگترین منظومه ماهواره‌ای تجاری چین به فضا منتقل شدند
ماهواره‌بر تجاری چین ۵ ماهواره سنجشی از بزرگترین منظومه ماهواره‌ای تجاری این کشور را به فضا فرستاد.

این عملیات روز چهارشنبه ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) ساعت ۶:۲۰ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین صورت گرفت و طی آن ماهواره‌های جیلین-۱ گائوفن-۰۳دی (Jilin-1 Gaofen-03D) به مدار زمین منتقل شدند.

در این عملیات ماهواره‌بر سرس-۱ وای۴ (CERES-1 Y4) ماهواره‌های منظومه شرکت فناوری ماهواره چانگ چوانگ (Chang Guang Satellite Technology) را در مدار خورشیدآهنگ قرار داد. توسعه این سامانه از سال ۲۰۱۹ آغاز شده و قرار است تا سال ۲۰۲۵ تعداد ماهواره‌های آن به عدد ۱۳۸ برسد تا بزرگترین منظومه ماهواره‌ای تجاری چین در فضا ایجاد شود.

جیلین-۱ گائوفن-۰۳دی‌آ (Jilin-1 Gaofen-03A) که به عنوان اولین ماهواره و نمونه اولیه این منظومه به فضا پرتاب شد، ۴۲ کیلوگرم وزن داشته و دارای یک سامانه تصویربرداری سبک وزن با قدرت تفکیک مکانی ۱ متر است. این ماهواره می‌تواند از فاصله حدودا ۵۸۰ کیلومتری سطح زمین، از نواری به عرض ۱۷ کیلومتر تصویربرداری کند.

نمای ماهواره جیلین-۱ گائوفن-۰۳دی‌آ

سرس-۱ یک ماهواره‌بر چهار مرحله‌ای شامل سه مرحله سوخت جامد و یک مرحله فوقانی پیشرفته سوخت مایع بوده که شرکت گلکتیک انرژی (Galactic Energy) آن را ساخته است. این ماهواره‌بر کوچک با طول کلی ۱۹ متر و قطر ۱.۴ متر، قادر به حمل ۳۵۰ کیلوگرم محموله به مدار لئو و ۲۷۰ کیلوگرم محموله به مدار خورشیدآهنگ است. سرس-۱ اولین بار در سال ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شد و با احتساب این عملیات ۴ ماموریت را انجام داده است که همه آن‌ها موفق بوده‌اند.

گلکتیک انرژی چهارمین شرکت خصوصی چینی محسوب می‌شود که اقدام به پرتاب ماهواره‌بر می‌کند. شرکت لنداسپیس (Landspace) در سال ۲۰۱۸ به عنوان اولین شرکت چینی اقدام به پرتاب ماهواره‌بر تجاری کرد. پس از آن شرکت‌های وان‌اسپیس (OneSpace) و آی‌اسپیس (iSpace) در سال ۲۰۱۹ ماهواره‌بر‌های تجاری خود را به مدار زمین فرستادند.

در این میان آی‌اسپیس با پرتاب ماهواره‌بر هایپربولا-۱ (Hyperbola-1) اولین عملیات موفقیت‌آمیز در حوزه پرتاب ماهواره‌بر‌های تجاری چینی را به نام خود ثبت کرده است.

منبع: cgtn

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3428

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.