• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
5

۴ ماهواره هواشناسی چین در مدار زمین قرار گرفتند

  • کد خبر : 4437
  • ۰۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱
۴ ماهواره هواشناسی چین در مدار زمین قرار گرفتند
چین چهار ماهواره کوچک هواشناسی را به وسیله ماهواره‌بر تجاری کوآیژو-۱آ (Kuaizhou-1A) به مدار زمین فرستاد.

این عملیات روز چهارشنبه ۲۲ مارس (۲ فروردین) ساعت ۹:۰۹ به وقت گرینویچ از پایگاه فضایی جیکوان (Jiuquan) در شمال غربی چین انجام گرفت و طی آن ماهواره‌های تیانمو-۱ (Tianmu-1) در مدار خورشیدآهنگ مستقر شدند.

پیش‌تر در سال ۲۰۲۲ دو ماهواره اول این منظومه به وسیله ماهواره‌بر سرس-۱ (Ceres-1) متعلق به شرکت گلکتیک انرژی (Galactic Energy) به فضا پرتاب شده بودند و اکنون ۶ ماهواره این سامانه در مدار قرار دارند. این ماهواره‌ها را شرکت علوم و صنعت هوافضای چین (CASIC) ساخته است و شرکت شی‌یونگ میکروالکترونیک پارک (Xiyong Microelectronics Park) که از شرکت‌های تابعه CASIC به شمار می‌رود، آن‌ها را اپراتوری می‌کند.

ماهواره‌های تیانمو-۱ از یک روش سنجش از دور ماهواره‌ای موسوم به GNSS-RO در پایش‌های خود بهره می‌برند و برای ارائه خدمات داده‌های هواشناسی تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. ماهواره‌هایی که از GNSS-RO استفاده می‌کنند، از اندازه‌گیری‌های سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی (GNSS) دریافت‌شده توسط ماهواره‌های مدار لئو بهره می‌گیرند تا از این طریق اطلاعات و ویژگی‌های جو زمین و یونوسفر را با وضوح بالا و پوشش جهانی ارائه دهند.

ماهواره‌بر تجاری کوآیژو

کوآیژو که در این ماموریت از آن استفاده شد، یک ماهواره‌بر تجاری چهار مرحله‌ای بوده که سه مرحله اولش از سوخت جامد و مرحله چهارم آن از سوخت مایع استفاده می‌کنند. این ماهواره‌بر را شرکت چینی اکس‌پِیس (ExPace) زیرمجموعه CASIC ساخته است.

ماموریت پرتاب اولین نمونه‌های این ماهواره‌بر موسوم به کوآیژو-۱ و کوآیژو-۱آ از سال ۲۰۱۳ آغاز شد؛ ماهواره‌برهایی که می‌توانند ۲۰۰ کیلوگرم محموله را به ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری زمین منتقل کنند. کوآیژو-۱۱ نیز که نسخه بزرگتر این ماهواره‌بر به‌شمار می‌رود، با وزن برخاست بالغ بر ۷۰ تن قادر است ۱۵۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار لئو انتفال دهد. ماهواره‌برهای سری کوآیژو با احتساب این ماموریت تاکنون ۲۳ بار به فضا پرتاب شده‌اند که ۳ مورد آن‌ها شکست خورده است.

منبع: cgtn

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=4437

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.