• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
2

۳ ابزار مبارزه با فساد در چین که کمتر از آنها استفاده شده است

  • کد خبر : 5211
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
۳ ابزار مبارزه با فساد در چین که کمتر از آنها استفاده شده است
طوفان مبارزه با فساد در چین در جریان است و ده‌ها تن از مدیران بانک‌های دولتی و کادر مالی تا کنون در سال جاری مورد بازرسی قرار گرفته و مقامات دولتی و مدیران شرکت‌های دولتی از نظر دارایی‌های خانوادگی و رفتار تجاری تحت نظارت بیشتری قرار گرفته‌اند.

علاوه بر مکانیسم سالانه اعلام دارایی، در اینجا برخی از ابزارهای غیرمتعارف وجود دارد که بازرسان و دادستان‌های انضباطی چین می‌توانند در مبارزه با اختلاس از آنها استفاده کنند.

      ۱٫ یوان دیجیتال

چین پیشتاز جهان در اجرای آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی است و یوان الکترونیکی آن که با نام e-CNY نیز شناخته می‌شود، در حال حاضر در بیش از ۲۶ شهر آزمایشی با بیش از ۱۰۰ میلیارد یوان (۱۴٫۳ میلیارد دلار آمریکا) استفاده شده است.

اگرچه ارز دیجیتال عمدتاً برای پرداخت‌های خرده فروشی کوچک مانند پرداخت خدمات آب و برق یا سفارش یک فنجان قهوه طراحی شده است، اما در واقع می‌تواند در سناریوهای دیگری مانند تجارت فرامرزی، هزینه‌های شرکتی، حقوق و دستمزد و وام‌های بانکی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

از قابلیت ردیابی ارز دیجیتال می‌توان برای جلوگیری و مبارزه موثر با کسر پرداخت‌ها و فساد استفاده کرد.

گمانه زنی‌ها در مورد استفاده از یوان دیجیتال برای اهداف مبارزه با فساد افزایش یافته، چانگ شو، شهری با ۱٫۵ میلیون نفر جمعیت در استان جیانگ سو در شرق چین، در ماه آوریل اعلام کرد که کارمندان دولت و سایر کارمندان بخش دولتی از ماه می حقوق خود را با یوان الکترونیکی دریافت خواهند کرد.

این اطلاعیه بلافاصله نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی را در میان مقامات محلی ایجاد کرد، به‌ویژه در مورد اینکه آنها هر روز کجا و چقدر هزینه می‌کنند، و می‌تواند خرید اقلام لوکس یا ضیافت‌های مفصل را افشا کند.

در پرونده‌های فساد افشا شده قبلی اغلب مقدار زیادی پول نقد یا شمش طلا در گاوصندوق ذخیره می‌شد. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۴ یکی از معاونان بخش با برنامه‌ریز ارشد اقتصادی چین،  ۲۰۰ میلیون یوان پول نقد در خانه نگهداری می‌کرد.

بانک خلق چین با گفتن اینکه “ناشناس بودن مدیریت شده” وجود خواهد داشت و مکانیسم حفاظت از اطلاعات را نیز اعمال خواهد کرد، تلاش کرد تا نگرانی‌های این حوزه را کاهش دهد.

در حال حاضر، ثبت نام واقعی برای همه کاربران شماره تلفن چین برای باز کردن کیف پول‌های دیجیتال و قابل ردیابی آنها ضروری است.

  1. سامانه ملی ثبت اسناد و املاک

چین چندی پیش اعلام کرد که سیستم ملی و یکپارچه ثبت املاک پس از یک دهه تلاش تکمیل شده است و بیش از ۷۹۰ میلیون گواهی ثبت ملک در سراسر کشور صادر شده است.

پایگاه داده ملی به پکن در تنظیم بازار مسکن و اعمال مالیات بر دارایی در آینده کمک می‌کند، همچنین می‌تواند به بازرسان – در صورت دریافت مجوز برای دسترسی به سیستم – به بررسی دارایی‌های مسکن مقامات، همسران، خواهران و برادران یا فرزندان آنها کمک کند.

مسکن یکی از دارایی‌های اصلی مردم چین است. در روزهای اولیه ثبت املاک محلی، مشخص شد که بسیاری از مقامات دارای املاک بسیار بیشتری از توان مالی خود بودند. به عنوان مثال، یک افسر اجرای قانون شهری در گوانگژو، استان گوانگدونگ، در سال ۲۰۱۲  دارای ۲۱ ملک بود که خشم آنلاین را برانگیخت و تحقیقات فوری دولت را آغاز کرد. با این حال، همچنین منجر به ممنوعیت جستجوهای غیرمجاز در پایگاه‌های داده محلی و افشای اطلاعات شد.

  1. مبارزه با پولشویی، ممنوعیت ارزهای دیجیتال

تنظیم‌کننده‌های مالی چین مجازات‌های مؤسسات مالی را به دلیل نقض قوانین مبارزه با پولشویی تشدید کرده‌اند و تنها در ماه فوریه، ۶۷۰ مورد و مجموعاً ۵۲۸ میلیون یوان جریمه صادر کردند. به عنوان مثال، بانک دولتی ساخت و ساز چین در آن ماه ۲۰۰ میلیون یوان جریمه شد.

در ابتدای سال گذشته، بانک مرکزی چین از افرادی که یک واریز یا برداشت نقدی بیش از ۵۰ هزار یوان یا ۱۰ هزار دلار آمریکا به صورت ارز خارجی انجام می‌دهند، خواست منبع و استفاده مورد نظر از پول را گزارش کنند. با این حال، این سیاست به دلیل مشکلات فنی به حالت تعلیق درآمد.

در این میان مقررات «معاملات مشکوک» ادامه یافت. بانک‌ها اغلب نیاز دارند هر تراکنش بزرگی را که عمدتاً به عنوان تراکنش های بالای ۵۰ هزار یوان تعریف می‌شود، به مقامات گزارش کنند.

در همین حال، چین استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین را ممنوع کرده است. مبادلات سکه دیجیتال و تجارت داخلی آنها نیز ممنوع است. در ماه دسامبر، ۶۳ نفر به دلیل ۱٫۷ میلیارد دلار شویی با ارزهای دیجیتال دستگیر شدند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=5211

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.