• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 29 April - 2024
5

یوان دیجیتال؛ فرصتی برای تغییر شکل پرداخت‌های جهانی

  • کد خبر : 3135
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۰۶
یوان دیجیتال؛ فرصتی برای تغییر شکل پرداخت‌های جهانی
بنا بر نظر کارشناسان چینی، این کشور باید نقش رهبری در ایجاد قوانین بین‌المللی در مورد ارزهای دیجیتال و کمک به گسترش ساختارهای جهانی با استفاده از یوان ایفا کند.

پکن امید زیادی به یوان دیجیتال دارد و این ارز در سراسر کشور به صورت آزمایشی اجرا شده و ده‌ها میلیون چینی از آن استفاده می‌کنند.

مقامات چین به ترویج استفاده از یوان دیجیتال در معاملات بین‌المللی در میان خطرات جدایی مالی ایالات متحده تمایل دارند، این سیاست آمریکا می‌تواند چین را از دسترسی به سیستم دلاری محروم کند و تحریم‌های ثانویه آن برای تجارت با کشورهای تحت تحریم غرب مانند روسیه یا ایران اعمال خواهد شد.

مقامات باید در تدوین کنوانسیون‌های بین‌المللی برای ارزهای دیجیتال فعال‌تر باشند و از آنجایی که توسعه آینده ارزهای دیجیتال یک روند است، مسائل مربوط به کنوانسیون‌ها و قوانین بین‌المللی مرتبط با آن وجود خواهد داشت و بنابراین چین باید فعالانه در فرآیند حضور داشته باشد.

سهم اندک یوان در تسویه حساب‌های مالی بین‌المللی، با موقعیت چین به عنوان اقتصاد شماره دو جهان تناسبی ندارد. بر اساس سوئیفت، یوان، پنجمین ارز پرکاربرد در جهان، در ماه ژوئن حدود ۲٫۱۷ درصد از پرداخت‌های جهانی را به خود اختصاص داده که نسبت به دلار آمریکا و یورو و از پوند و ین نیز کمتر است.

ایجاد استانداردهای فنی بین‌المللی بر اساس یوان دیجیتال  به تغییر وضعیت و ایجاد یک سیستم جهانی متناسب با اقتصاد چین کمک می‌کند. سیستم جدید مبتنی بر یوان دیجیتال همچنین توسعه اقتصاد جهانی را نیز ارتقا خواهد داد بانک مرکزی چین نیز به دنبال ترتیبات نهادی مبتنی بر بازار برای استفاده فرامرزی از یوان و افزایش استفاده از آن است.

اگرچه چین به طور فزاینده ای در مورد اتکا به سیستم دلار آمریکا محتاط است، بسیاری از اقتصاددانان می‌گویند که کنترل سرمایه و مازاد تجاری دولت همچنان به محدود کردن یوان ادامه خواهد داد.

شرکت‌های خارجی در چین همچنین نسبت به رویکرد دولت محور پکن در تنظیم استانداردهای فنی، که معمولاً توسط شرکت‌های پیشرو و سازمان‌های بین‌المللی انجام می‌شود، هشدار داده‌اند. نگرانی وجود دارد که این سیاست می تواند به افزایش سیاسی شدن و جدایی احتمالی بین چین و کشورهای غربی منجر شود.

پکن در تحقیقات و کاربرد ارزهای دیجیتال در بین بانک های مرکزی جهانی پیشتاز رقابت است.

تا پایان ماه مه، یوان دیجیتال، ۲۶۴ میلیون تراکنش را در ۲۳ منطقه آزمایشی به ارزش ۸۳ میلیارد یوان (۱۱٫۹ میلیارد دلار آمریکا) انجام داد. در حال حاضر حدود ۴٫۵۷ میلیون تاجر در سراسر چین یوان دیجیتال را می‌پذیرند.

مقامات باید مشوق‌هایی برای تحقیقات بیشتری در مورد ارزهای دیجیتال اعمال کرده و از آنها برای پیشبرد پیشرفت‌های فناوری در رمزنگاری، بلاک چین و حفاظت از حریم خصوصی استفاده کنند. یوان دیجیتال حتی می‌تواند توسعه فناوری‌های حیاتی مانند نیمه هادی‌ها را نیز تقویت کند.

تسویه حساب‌های بین‌المللی به عنوان ابزار مهم تحریم ظاهر شده است، اما سیستم فعلی در انحصار دلار آمریکا است. این وضعیت تأثیر قابل توجهی بر پرداخت‌های فرامرزی، امنیت مالی و توسعه اقتصاد واقعی دارد به همین دلیل توسعه ارز دیجیتال امکان بهینه سازی و حتی تغییر شکل سیستم پرداخت و تسویه مرزی را فراهم می‌کند.

منبع: scmp

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3135

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.