• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 4 May - 2024
3

گسترش همکاری‌های فضایی چین و کشورهای حوزه خلیج فارس

  • کد خبر : 3789
  • ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۸:۱۲
گسترش همکاری‌های فضایی چین و کشورهای حوزه خلیج فارس
چین قصد دارد همکاری‌های فضایی خود را با کشورهای عربی نوظهور در این حوزه شامل عربستان سعودی و امارات متحده عربی گسترش دهد.

در اولین اجلاس سران شورای همکاری چین و خلیج فارس که اخیرا در ریاض پایتخت عربستان برگزار شده است، فضا به عنوان یکی از عرصه‌ها دارای اولویت برای سه تا پنج سال آینده مطرح شد. گروه شورای همکاری خلیج فارس شامل کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، کویت، عمان و قطر است.

بر اساس اظهارات شی جین پینگ (Xi Jinping)، رئیس جمهور چین، در این اجلاس دولت متبوع او آماده همکاری با کشورهای این شورا در زمینه سنجش از دور، مخابرات ماهواره‌ای، بهره‌برداری از فضا، توسعه زیرساخت‌های هوافضا و نیز آموزش فضانوردان است.

در همین راستا، چین از اعزام فضانوردان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به ایستگاه فضایی ملی خود به نام تیانگونگ (Tiangong) برای ماموریت‌های مشترک و آزمایش‌های علمی فضایی استقبال می‌کند. شی جین پینگ همچنین از علاقمندی چین به مشارکت این کشورها در توسعه محموله‌های ماموریت‌های هوافضا و ایجاد مرکز مشترک چین و شورای همکاری خلیج فارس برای اکتشاف ماه و اعماق فضا خبر داد.

کاوش قمر زمین به ویژه برای توسعه ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی قمری ILRS (سرواژه International Lunar Research Station) یکی از حوزه‌های مهمی است که چین به دنبال مشارکت دیگر کشورها در این بخش است. شایان ذکر است پیش‌تر، از میان شش کشور شورای همکاری خلیج فارس، امارات، عربستان سعودی و بحرین توافقنامه آرتمیس (Artemis) ناسا را امضا کرده‌اند؛ پروژه‌ای که طی آن ایالات متحده قصد دارد انسان را به ماه بازگرداند و شرایط اقامت دائم را در ماه فراهم کند.

به علاوه، شرکت چینی اوریجین اسپیس (Origin Space) اعلام کرده است شعبه‌ای را به عنوان یک مرکز تحقیق و توسعه و یک مرکز نمایشگاهی در منطقه صنعتی مشترک چین و امارات در شهر ابوظبی ایجاد خواهد کرد. اوریجین اسپیس در حوزه بهره‌برداری از منابع فضایی و استخراج سیارک‌ها فعالیت داشته و در حال حاضر دارای شعبه‌هایی در لوکزامبورگ و سنگاپور است.

فعالیت‌های فضایی در کشورهای عربی منطقه خلیج فارس طی سال‌های اخیر گسترش زیادی داشته است. در این میان امارات و عربستان علاقمندی خود را به گسترش برنامه‌های فضایی، بیش از کشورهای دیگر این منطقه نشان داده‌اند و اکنون همکاری با چین می‌تواند چشم‌انداز بهتری را در این حوزه برای آن‌ها ترسیم کند.

منبع: spacenews

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3789

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.