• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
3

گسترش «صنایع آینده» در سال ۲۰۲۴ برای افزایش رشد اقتصادی چین

  • کد خبر : 6329
  • ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۸:۰۰
گسترش «صنایع آینده» در سال ۲۰۲۴ برای افزایش رشد اقتصادی چین
پکن توسعه "صنایع آینده" را به عنوان یکی از ماموریت‌های کلیدی خود برای سال آینده تعیین کرده و تلاش برای کشف فناوری‌های پیشرفته را به عنوان یک نیروی محرکه اصلی رشد اقتصادی خود می‌داند.

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین اعلام کرد طیف گسترده‌ای از بخش‌های فناوری سنگین از مواد جدید گرفته تا زیست‌پزشکی و تجهیزات پیشرفته را تقویت می‌کند تا توسعه تولید پیشرفته چین را ادامه دهد و رشد با کیفیت بالا را تضمین کند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برنامه عملیاتی برای توسعه صنایع آینده معرفی خواهد شد». این برنامه بخش‌هایی از جمله ربات‌های انسان‌نما و اطلاعات کوانتومی را هدف قرار می‌دهد و بر پیشرفت در فناوری‌های کلیدی، پرورش محصولات و گسترش سناریوهای کاربردی تمرکز می‌کند.

با جمعیتی که به سرعت در حال پیر شدن است، شرکت‌های مختلف فناوری چینی برنامه‌هایی را برای توسعه و تولید ربات انسان‌نما در سال گذشته همراه با سیاست‌های حمایتی دولت‌های محلی اعلام کرده‌اند. اما هنوز پیشرفت قابل توجهی برای دستیابی به تولید با حجم بالا و کاربرد تجاری مورد نیاز است.

به گفته این وزارتخانه، انتظار می‌رود تولید صنعتی چین در سال جاری ۴٫۳ درصد افزایش یابد، در حالی که در سال ۲۰۲۲ رشد ۳٫۶ درصدی داشت.

دومین اقتصاد بزرگ جهان در سال گذشته در تلاش برای یافتن جایگاه خود بود. بخش املاک و مستغلات، که زمانی بزرگ‌ترین موتور اقتصادی چین بود و حدود ۲۵ درصد به تولید ناخالص ملی کمک می‌کرد، به رکود ادامه داد و علی‌رغم محرک‌های سیاسی، به سنگین‌ترین عامل فشار بر اقتصاد این کشور تبدیل شد.

پکن حمایت قابل توجهی از بخش انرژی جدید داشته است که توسط زنجیره‌های صنعتی فتوولتائیک و وسایل نقلیه الکتریکی  به عنوان محرک‌های اقتصادی جدید معرفی می‌شود.

در کنفرانس اقتصادی مرکزی سالانه که اخیرا برگزار شد، رهبران ارشد چین اذعان کردند که «ظرفیت مازاد در برخی صنایع» یکی از چالش‌های بزرگ اقتصادی است که باید در سال ۲۰۲۴ با آن مقابله کرد.

وزارت صنعت و فناوری اطلاعات همچنین وعده تقویت دستورالعمل‌های نظارتی برای صنایع با ظرفیت مازاد و تثبیت موقعیت پیشرو در صنایع سودمند را مطرح کرده است.

برنامه‌های تفصیلی شامل حمایت از مدل‌های تعویض باتری برای وسایل نقلیه انرژی جدید و ترویج برقی‌سازی جامع وسایل نقلیه بخش عمومی در مناطق آزمایشی، و همچنین تقویت استاندارد و نظارت بر کیفیت در صنعت فتوولتائیک است.

وزارت خانه همچنین متعهد شد که کاربردهای پیشرفته مواد کمیاب، از جمله در بخش‌های هوافضا، اطلاعات الکترونیکی و انرژی‌های جدید را ارتقا دهد.

این نشست ارتقای کاربردهای فناوری ۵G، تقویت پیش تحقیقات ۶G و تسریع در استقرار امکانات محاسباتی هوشمند را به عنوان ماموریت‌های کلیدی برای سال ۲۰۲۴ تعیین کرد. همچنین متعهد شد که توسعه صنعتی بدون کربن را ارتقا دهد و ظرفیت تولید جدید در آهن و فولاد، سیمان و شیشه را به شدت محدود کند.

منبع: scmp

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=6329

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.