• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
6

گسترش بلاکچین با ویژگی‌های چینی

  • کد خبر : 2787
  • ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۱۰
گسترش بلاکچین با ویژگی‌های چینی
رشد بازار بلاکچین در سال 2022 شتاب گرفته و بر اساس بررسی اسناد دولتی و نظر صاحبان صنعت، تعداد کل خدمات ثبت شده توسط تنظیم‌کننده اینترنت این کشور به 1821 مورد رسید.

سرعت صدور گواهینامه برای خدمات جدید بلاکچین در پایان سال گذشته افزایش یافت و اداره فضای سایبری چین (CAC) هر دو تا چهار ماه یک‌بار فهرست‌های جدیدی از سرمایه‌گذاری‌های جدید را منتشر می‌کند. این آژانس طی سه سال ۱۹۷ لیست را با پروژه‌های بلاکچین شامل خدمات حقوقی، مالی، کشاورزی و حفاظت از مالکیت معنوی منتشر کرده است. این نهاد طی سه سال ۱۹۷ لیست مرتبط با پروژه‌های بلاکچین شامل خدمات حقوقی، مالی، کشاورزی و حفاظت از مالکیت معنوی منتشر کرده است.

این طرح نشان‌دهنده عزم پکن برای توسعه برنامه‌های بلاکچین است که با اهداف اقتصادی و فناوری کشور همسو هستند. چین تجارت ارزهای رمزنگاری شده و استفاده اصلی بلاکچین با بیت کوین و معامله توکن های غیرقابل تعویض (NFT) در بلاکچین‌های عمومی مانند اتریوم را ممنوع کرده است.

با این حال، تعداد فزاینده‌ای از شرکت‌های چینی به دنبال برنامه‌های کاربردی جدید برای بلاکچین هستند که بازار بزرگی برای خدماتی که بر روی این فناوری اجرا می‌شوند باز می‌کند. شرکت تحقیقات بازار IDC تخمین می‌زند که ارزش بازار بلاکچین تا سال ۲۰۲۵ با نرخ رشد ترکیبی سالانه ۴۷ درصد از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ به بیش از ۳٫۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

از آغاز سال ۲۰۱۶، شرکت خدمات بلاکچین DataQin مبحث حقوق را به یکی از حوزه‌های کلیدی برای بلاکچین کنسرسیوم خود به نام Baoquan Chain تبدیل کرده است که می‌تواند با دیجیتالی کردن خدمات اسناد رسمی ایمن، داده‌ها را به مدرک تبدیل کند و شواهد را قابل انتقال کند. بلاکچین‌های کنسرسیومی، افرادی را که می‌توانند در شبکه شرکت کنند، محدود می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد در محیط‌های نظارتی فشرده چین فعالیت کنند. تمرکز DataQin بر قانون در سال ۲۰۱۸ نتیجه داد، زمانی که دادگاه اینترنتی هانگژو برای ارائه شواهد جمع آوری شده با استفاده از Baoquan مجوز داد و این اولین مورد در چین برای استفاده از شواهد مبتنی بر بلاکچین بود.

بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری چین و برخی از شرکت‌های تابعه آن‌ها نیز خدمات بلاکچین را در اداره فضای سایبری چین ثبت کرده‌اند. شرکت تنسنت، شیائومی، بیدو، جی دی، نت ایز، هلدینگ گروه علی‌بابا و گروه آنت مالک علی پی همه در این فهرست حضور دارند.

اکثر خدمات ثبت شده برای برنامه‌های حقوقی و مالی و بلاکچین به عنوان یک سرویس (BaaS) است که به مشتریان اجازه می‌دهد از فناوری‌های بلاکچین قبلی مانند قراردادهای هوشمند برای مشاغل خود استفاده کنند.

پکن با تلاش برای جدا کردن این فناوری از شناخته‌شده‌ترین موارد استفاده آن در خارج از کشور، مسابقه‌ای برای توسعه بلاک چین با «ویژگی‌های چینی» ترتیب داده است.

در حالی که ارزهای دیجیتال ممنوع هستند، بانک‌ها در حال بررسی موارد استفاده مالی دیگر برای بلاکچین هستند. به عنوان مثال، بانک ژشانگ چین، طبق فهرستی از سال ۲۰۱۹، پنج سرویس ثبت شده در اداره فضای سایبری دارد. این خدمات شامل خدمات نقل و انتقالات مالی شخصی، مطالبات و مدیریت زنجیره تأمین می‌شود.

برخی از خدمات ثبت شده در زمینه‌های غیرقابل انتظار وارد شده‌اند برای مثال، یکی از شرکت‌ها به نام «مؤسسه تحقیقاتی فناوری بلاک چین شنزن»، خدماتی برای ثبت شجره‌نامه‌ ایجاد داده و به تقاضای رو به رشد خانواده‌های چینی برای ردیابی ریشه‌های آن‌ها پاسخ می‌دهد.

تعداد زیادی از خدمات ثبت شده از پکن و استان جنوبی گوانگدونگ، شنزن و گوانگژو می‌آیند. این مناطق به ترتیب دارای ۴۷۷ و ۳۵۲ سرویس بلاکچین ثبت شده هستند و این آمار منعکس‌کننده جمعیت‌شناسی پایتخت‌های فناوری چین است.

بازار در حال ورود به مرحله جدیدی است، از ساخت فناوری‌های اساسی گرفته تا استانداردسازی برنامه‌ها و ابزارها. با ظهور متاورس و Web3، هر دو سناریوهای سنتی و نوآورانه ظرفیت بالایی در این حوزه دارند.

Web3 اصطلاحی است که برای اشاره به شبکه جهانی وب غیرمتمرکز مبتنی بر فناوری‌های بلاکچین استفاده می‌شود. پروژه‌های مرتبط با متاورس که به‌عنوان نسخه نسل بعدی اینترنت تصور می‌شود و در آن افراد در جهان‌های مجازی سه‌بعدی مشترک تعامل دارند، اغلب شامل فروش کالاهای مجازی در قالب بلاکچین می‌شوند.

پکن نسبت به بلاکچین به عنوان وسیله‌ای برای دیجیتالی کردن صنایع سنتی کشور و کمک به آن‌ها در نوآوری خوش‌بین بوده است. در دستورالعملی که در ژوئن ۲۰۲۱ منتشر شد، اداره فضای مجازی و وزارت صنعت و فناوری اطلاعات خواستار تسریع در توسعه برنامه‌های کاربردی فناوری بلاکچین و توسعه صنعتی و همچنین ادغام بلاکچین و سایر فناوری‌ها از جمله اینترنت صنعتی، کلان داده‌ها، محاسبات ابری و هوش مصنوعی شدند.

با این حال بلاکچین همچنان انتظار حمایت عملی بیشتری مانند سیاست‌ها و یارانه‌های خاص صنعت را دارد. در حال حاضر و بنا بر یک ضرب‌المثل چینی “رعدوبرق شدید اما قطرات باران کوچک” است، به عبارتی پشتیبانی لفظی زیاد اما عملی کمی وجود دارد.

در عین حال، الزام به ثبت پروژه‌های مرتبط با بلاکچین در اداره فضای مجازی به این نهاد اجازه داده تا نظارت خود را بر برنامه‌های مرتبط به تدریج افزایش دهد.

منبع: scmp

 

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=2787

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.