• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
3

گزارش نهاد آمریکایی درباره پیشرفت‌های فناوری هایپرسونیک چین

  • کد خبر : 3569
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۸:۲۰
گزارش نهاد آمریکایی درباره پیشرفت‌های فناوری هایپرسونیک چین
یک گزارش تحقیقاتی جدید نشان می‌دهد پیشرفت‌‌های چین در حوزه وسایل نقلیه هایپرسونیک عمدتا نتیجه تلاش‌های داخلی است، نه همکاری بین‌المللی یا بهره‌گیری دانشمندانی که در خارج از این کشور آموزش دیده‌اند.

بنابر این گزارش که موسسه بلوپث لبز (BluePath Labs) در آمریکا آن را تهیه کرده و توسط موسسه مطالعات هوافضای چین (China Aerospace Studies Institute) منتشر شده است، در سال ۲۰۱۲ دو متخصص چینی در حوزه وسایل نقلیه هایپرسونیک، ساختاری را برای تحقیقات آینده چین در زمینه‌های مربوط به توسعه این وسایل ارائه کردند.

گزارش مذکور که برنامه توسعه چنین وسایل نقلیه‌ای را در چین ترسیم می‌کند، حاکی از آن است که فعالیت‌های چین در این زمینه نسبت به سال ۲۰۱۶ افزایش قابل توجهی داشته است. بر این اساس دو متخصص به نام‌های کای گوابیائو (Cai Guabiao) و ژو داجون (Xu Dajun) سه حوزه را در راستای توسعه وسایل نقلیه هایپرسونیک بسیار مهم ارزیابی کرده‌اند؛ موتورهای اسکرم جت، سامانه‌های پیشران ترکیبی و همچنین طراحی ظاهری و فناوری شبیه‌سازی عددی نیروی آیرودینامیکی.

مطابق این گزارش که فهرستی از محققان برجسته چینی در فناوری هایپرسونیک و همکاری آن‌ها با محققانی از دانشگاه‌های چینی و خارجی را ارائه می‌دهد، دانشمندان جوان تاثیرگذار در حوزه وسایل نقلیه هایپرسونیک زمان کمتری را در خارج از کشور سپری کرده و تنها در تعداد انگشت شماری از پروژه‌های مشترک با موسسه‌ها و دانشمندان بین‌المللی مشارکت داشته‌اند.

گزارش مورد بحث می‌افزاید: «موسسه فناوری هاربین (Harbin Institute of Technology) و دانشگاه ملی فناوری دفاعی (University of Defense Technology) چین که هر دو با ارتش آزادی‌بخش خلق (PLA) این کشور مرتبط هستند، نقش‌های کلیدی در توسعه وسایل نقلیه هایپرسونیک چین دارند.»

برای مثال، سان مینگبو (Sun Mingbu) از متخصصان دانشگاه ملی فناوری دفاعی، در زمینه‌هایی مانند نظریه احتراق سوپرسونیک (فراصوت)، روش‌های شبیه‌سازی عددی و نیز روش‌های تزریق سوخت و سازوکار احتراق در موتورهای اسکرم جت تخصص دارد. این گزارش نشان می‌دهد که مینگبو با محققانی از دانشگاه‌های استرالیا، آلمان، سوئد و بریتانیا همکاری کرده است. چندین پژوهشگر دیگر چین در حوزه فناوری هایپرسونیک نیز با محققانی در ایالات متحده همکاری داشته‌اند.

گفتنی است پیشرفت‌های مرتبط با فناوری هایپرسونیک چین برای ایالات متحده و متحدانش نگران‌کننده است؛ امری که در گزارش اخیر دولت آمریکا به کنگره در مورد تحولات نظامی چین مشاهده می‌شود.

منبع: flightglobal

لینک کوتاه : https://techchina.ir/?p=3569

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.